6.9 C
Copenhagen
mandag 10. november 2025

Gudmundsson frustreret efter nederlag til GOG

0

Efter Fredericia Håndboldklubs nederlag til GOG lørdag aften var cheftræner Gudmundur Gudmundsson en skuffet, men reflekterende mand.

Kampen, der endte 30-27 til hjemmeholdet, var præget af en stærk indsats fra Fredericia i store dele af opgøret, men i slutfasen glippede det for gæsterne, som ikke formåede at score i kampens sidste minutter.

– Det er svært at analysere og sige præcis, hvad der skete. Vi fik ikke scoret i den sidste del af kampen. De fik to eller tre angrebsfejl, som jeg ikke helt kunne forstå, og de scorede. Vi fik heller ikke scoret på kontraangreb eller fløjen, sagde Gudmundsson.

Træneren pegede på flere afgørende detaljer, der gjorde forskellen i den tætte kamp. Blandt andet nævnte han to brændte straffekast og flere misbrugte kontrachancer, som kostede dyrt for hans mandskab.

– Vi havde chancer, men vi fik ikke det ønskede resultat. Det er svært at forstå. Vi brændte to straffespark, det var en vigtig detalje. Vi brændte også kontrachancer. Vi spillede godt, men alt gik imod os, og der var mange misforståelser undervejs, sagde Gudmundur Gudmundsson

En krævende rejse og mangel på forberedelse

Forud for kampen mod GOG havde FHK været på en lang og krævende rejse til Nordmakedonien, hvor holdet spillede mod Eurofarm Pelister i Champions League League. Rejsen havde taget 36 timer, og holdet havde minimalt med tid til at forberede sig på kampen mod de danske mestre.

– Vi har kæmpet hårdt og været under pres, og det har været en lang rejse for os. Da vi kom her, havde vi ikke tid til at forberede os ordentligt, vi skulle bare spille hurtigt igen. Det er ikke nemt. Det føles som en blanding af frustration og muligheden for at komme videre, sagde Gudmundur Gudmundsson.

Trods nederlaget fremhævede træneren, at spillerne havde kæmpet hårdt og givet alt, hvad de havde. Han erkendte dog, at holdet fortsat har meget at arbejde på.

– Drengene kæmpede og gav alt, de havde. Vi har haft svære dage og spillet under stort pres, men vi fortsætter og gør vores bedste for at finde løsninger, lød det afslutningsvis fra Gudmundsson.

Middelfart Kommune igen hårdt ramt af vinterindbrud

0

Middelfart Kommune har i weekenden været udsat for en bølge af indbrud, hvor flere boliger er blevet ramt. Ifølge Fyns Politis døgnrapport er der registreret adskillige indbrud i både Middelfart og Nørre Aaby.

I den seneste weekend blev der i Middelfart Kommune anmeldt i alt 13 indbrud. Heraf fandt 10 sted i Middelfart by, mens 3 blev registreret i Nørre Aaby.

På Perikonvej i Middelfart blev der lørdag den 23. november anmeldt to indbrud. I det ene tilfælde skaffede gerningsmanden sig adgang via et opbrudt vindue og stjal smykker, mens der i det andet tilfælde umiddelbart ikke blev stjålet noget. Samme dag blev der på Bogøvænget rapporteret om et indbrud, hvor tyven brød ind gennem en dør og stjal smykker og sko.

På Plantagen blev der mellem den 20. og 23. november begået indbrud ved at knuse en rude; her er der endnu ikke overblik over de stjålne genstande. På Lucernevænget blev et vindue afmonteret for at skaffe adgang, og på Tranebærkvisten blev der forsøgt indbrud gennem et vindue, dog uden at noget blev stjålet.

Frederiksøvænget har været særligt hårdt ramt med tre indbrud den 23. november. I et af tilfældene blev flere julegaver pakket ud, men ikke stjålet; der blev dog taget kontanter. I de øvrige tilfælde blev der stjålet kontanter og smykker, mens der i et tilfælde endnu ikke er overblik over de stjålne genstande.

På Havevænget blev en rude knust med en sten for at skaffe adgang, og der er endnu ikke overblik over de stjålne effekter.

I Nørre Aaby blev der den 24. november anmeldt tre indbrud. På Egebakken blev der i to tilfælde brudt ind gennem et vindue, og der er endnu ikke overblik over de stjålne genstande. På Mikkelsbro blev der stjålet smykker og kontanter efter indbrud via et opbrudt vindue.

Ifølge en opgørelse fra Nabohjælp har Middelfart Kommune tidligere været blandt de mest indbrudsplagede kommuner på Fyn i vintermånederne.

Trafikfarlig bilist stoppet af politiet efter anmeldelse

0

En mand fra Vejle blev natten til søndag anholdt i Fredericia efter mistanke om spirituskørsel. Episoden fandt sted på Holstensvej og blev anmeldt af en opmærksom borger, der bemærkede, at bilen slingrede kraftigt.

Ifølge Sydøstjyllands Politis vagtchef, Arno Rindahl Petersen, blev bilen set køre over for rødt lys i krydset mellem Holstensvej og Strandvejen, mens føreren samtidig benyttede en håndholdt mobiltelefon.

Klokken 00.12 stoppede en politipatrulje bilen og udførte en alkometertest, som viste, at føreren havde en promille over det tilladte. Syv minutter senere, klokken 00.19, blev manden anholdt.

– Det var en opmærksom anmelder, der kom på sporet med bilens slingrende kørsel og kontaktede os, forklarer vagtchefen om anmeldelsen.

Manden er nu sigtet for spirituskørsel, brug af håndholdt mobiltelefon og overtrædelse af færdselsloven.

Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det

0

De kloge siger ”Et godt læserbrev er som et velanrettet måltid: let at fordøje, og efterlader et indtryk, der varer ved”, dette vigtige emner falder nok uden for rammen.

Alle taler om vejret, men ingen handler. Jeg, når indvalgt i byrådet for Liberal Alliance vil tage initiativ til forebyggende løsninger, der sikrer Fredericia mod klimaforandringernes konsekvenser. Det understreges at Jeg her peger på den absolut billigste løsningsmodel og at landsbyerne ikke er medregnet. 

PrioritetTiltagHandlingTids-rammeEstimerede kommunaleomkostningerEffekt
1KystsikringForhøjelse af diger, bølgebrydere, samt erosionforebyggelse ved kyststrækninger.3-5 år100-150 mio. kr.Beskytter mod stormfloder og stigende vandstand.
2KloaksepareringAdskillelse af regn- og spildevand for at undgå oversvømmelser ved kraftig regn.5-7 år80-120 mio. kr.Reducerer risikoen for oversvømmelse i byområder.
3Regnvandsbassiner og grønne tageEtablering af bassiner og grønne tage for at forsinke og absorbere regnvand.3-6 år40-70 mio. kr.Øger kapaciteten til at håndtere ekstremregn.
4BygningsbeskyttelseTilskud til private husejere til klimatilpasning som højvandslukker og isolering.2-4 år20-40 mio. kr.Mindsker skader på privat ejendom under ekstremvejr.
5Træplantning og byforgrønnelsePlantning af træer og grønne områder for at reducere varmeøer og absorbere CO₂.3-8 år10-20 mio. kr.Forbedrer byens klima og luftkvalitet.
6Digital overvågningInstallation af sensorer og software til overvågning af vandstand og vejrdata.1-2 år5-10 mio. kr.Hurtigere reaktion på akutte klimaforandringer.
7Bæredygtige byggematerialerSkærpede krav til materialer og energikrav ved nye byggerier.2-5 årMinimal (del af byggebudgetter).Reducerer bygningers CO₂-aftryk og energiforbrug.

Sammenlagt Tidsramme og Omkostninger

• Tidsramme: 10-12 år for fuld implementering.

• Estimerede samlede kommunale omkostninger: 255-500 mio. kr.

Finansieringsmodel for Klimasikring i Fredericia

1. Ansvars- og omkostningsfordeling

• Kommunen (30%): Lokale budgetter og prioritering af eksisterende anlægsprojekter.

• Stat og EU (40%): Nationale og internationale støtteordninger.

• Private aktører (20%): Samarbejde med erhvervslivet og borgere.

• Innovative værktøjer (10%): Grønne obligationer og offentlig-private partnerskaber.

Komponenter i modellen

Kommunens bidrag: Grundfinansiering (30%)

• Årlig afsætning i anlægsbudgettet til klimasikring.

• Eks. 50 mio. kr. årligt i 10 år = 500 mio. kr.

• Formål: At skabe en økonomisk reserve, der kan finansiere nødvendige klimasikringsprojekter som stormflodsbarrierer, diger og regnvandsbassiner.

• Mål: Definér en klar målsætning, fx at opspare 50 mio. kr. over 10 år.

Statens og EU’s bidrag: De store tilskud (40%)

• Statstilskud:

• Ansøgning til statens Klimatilpasningspulje (kan dække op til 50% af projekter som kystsikring).

• Mulighed for at søge midler fra relevante styrelser som Kystdirektoratet.

• EU-midler:

• LIFE-programmet: Projekter med fokus på bæredygtighed og biodiversitet.

• Interreg-programmet: Regionale samarbejdsprojekter, fx med nabokommuner om fælles kystsikring.

• Horizon Europe: Støtte til innovative teknologier som digital overvågning.

Private aktørers bidrag: Partnerskaber (20%)

• Erhvervslivets investering:

• Virksomheder i havneområder og andre udsatte sektorer kan investere direkte i sikring af deres aktiver.

• Fx Fredericia Havn kan pålægges medfinansiering af barrierer og diger.

• Medfinansiering fra borgere:

• En mindre klimabidragsskat på ejendomsskat i udsatte områder (eksempelvis 0,1%-0,5%), ikke liberal politik, men kan blive en nødvendighed.

• Frivillige tilskud via grønne fonde eller borgerinitiativer.

Innovative finansieringsværktøjer: Fremtidens løsning (10%)

• Grønne obligationer:

• Kommunen kan udstede obligationer målrettet grønne investeringer og tiltrække investorer, der ønsker afkast fra bæredygtige projekter. Med Green Bond Principles(GBPs) for at sikre international anerkendelse. 

• Offentlig-private partnerskaber (OPP):

• Private aktører bidrager mod medejerskab i projekter som rekreative områder langs diger.

Fordele ved modellen

1. Bredt finansieringsgrundlag: Kommunen bærer ikke alene omkostningerne.

2. Motivation og ejerskab: Erhverv og borgere får incitament til at bidrage.

3. Bæredygtighed: Fokus på grøn finansiering sikrer en langsigtet, positiv udvikling.

For de, der stadig kun taler om vejret. Med denne model sikrer Jeg, Fredericia ikke bare snakker, men handler og styrer via KPI. 

Poul Rand, Kandidat KV 25 for Liberal Alliance.

Skænderi på pizzeria udviklede sig til voldssag

0

Søndag nat klokken 01.54 måtte politiet rykke ud til Gothersgade i Fredericia efter uro på et pizzaria. Vagtchef Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi oplyser, at et skænderi eskalerede til både vold og hærværk

Ifølge vagtchef Arno Rindahl Petersen blev to mænd, en 18-årig fra Vejle og en 20-årig fra Fredericia, udsat for vold. En 19-årig mand fra Fredericia er mistænkt for overfaldet. Den ene forurettede fik et skub i brystkassen, mens den anden blev slået i ansigtet og skubbet hårdt i ryggen. Dog kom ingen af de involverede alvorligt til skade, fortæller vagtchefen.

– Vi har en mistænkt i voldssagerne, men den 19-årige mand fra Fredericia er endnu ikke sigtet, forklarer vagtchef Arno Rindahl Petersen.

Situationen tog også en ny drejning, da den 18-årige fra Vejle efter voldsepisoden blev så vred, at han slog på pizzariaets rude. Slaget var så kraftigt, at ruden revnede. Politiet har derfor sigtet den unge mand for hærværk.

Vagtchefen understreger til sidst, at efterforskningen fortsætter, og at politiet er i gang med at klarlægge hændelsesforløbet.

Michael Hansen efter dramatisk sejr

0

FC Fredericia-træner Michael Hansen glæder sig over tre point og en stærk position i oprykningsspillet, men erkender, at sejren blev hevet hjem på kampvilje frem for skønhed.

Efter FC Fredericias sene 1-0-sejr over Kolding IF var der både lettelse og tilfredshed at spore hos cheftræner Michael Hansen. Kampen, der sikrede Fredericia en solid vinterpause på andenpladsen i NordicBet Ligaen, understregede holdets evne til at håndtere pressede situationer og finde en afgørelse i en taktisk tæt affære. For Hansen var sejren både en vigtig afstand til konkurrenterne og et resultat af holdets egen indsats:

– Sejren betyder 3 point selvfølgelig, og en konkurrent i dag, som vi nu har distanceret med 10 point. Vi har haft en god periode, hvor vi har sat afstanden, og vi har også fået et solidt forspring til 6. pladsen. Det giver os en vis tryghed i forhold til top-6-spillet, inden vi bliver delt.

Med fem kampe tilbage i grundspillet står Fredericia med et stærkt udgangspunkt, og Hansen understregede, at fokus er rettet mod egne præstationer:

– Jeg tror, vi har et godt udgangspunkt, og alle point tæller, men først og fremmest kigger jeg på os selv og det spil, vi præsterer.

“Vi vinder på fight og standarder”

Sejren over Kolding blev sikret på en sen scoring af Jeppe Kudsk efter et hjørnespark – en type situation, som ifølge Hansen har været et fokusområde for holdet:

– Det var en kamp, hvor vi i dag vinder på en standard, og det er fantastisk for os, fordi det også har været et stort fokus. Det skal fylde mere i sådanne tætte kampe som denne.

Hansen erkendte, at opgøret ikke vil blive husket for det kønneste spil, men fremhævede den kampvilje, som spillerne viste:

“Det var ikke særlig kønt, men hvis man kigger på mange af de andre kampe, vi har spillet, hvor det har været andre ting, der har været iøjnefaldende, så var det i dag fight, dueller og to hold, der kæmpede for hver centimeter.”

Truppens bredde bliver testet

Skadesproblemerne i truppen var også et tema efter kampen. Med både Gustav Marcussen og Jakob Jessen ude, og nu en mulig skade til Argon Mucolli, erkendte Hansen, at det påvirker holdets fleksibilitet:

– Det betyder noget for bredden af truppen. Det påvirker den måde, vi kan spille kampene på undervejs – ikke nødvendigvis fra start, men i løbet af kampen. Andre spillere må træde frem og tage ansvar.

Sejr trods udfordringer

Hansen beskrev, hvordan sejren ændrede den samlede oplevelse af en kamp, hvor spillet ikke altid fungerede optimalt:

– Det ændrer jo kampen fra at være en frustrerende oplevelse, hvor man ikke føler, at man har fået vist sig selv frem, til at stå med en sejr. Det er en balance mellem at føle, at man har vundet og den glæde, det bringer, samtidig med at man godt ved, at det var en kamp, hvor vi havde det svært.

Med sejren mod Kolding sikrede FC Fredericia sig ikke bare en vigtig plads i oprykningskampen, men også en tro på, at holdet kan levere resultater, selv når betingelserne er svære. Kampen viste en trup, der kan finde løsninger i pressede situationer – et aspekt, der kan blive afgørende i forårets slutspil.

Jeppe Kudsk blev helten mod Kolding

0

Matchvinderens sene mål sikrede FC Fredericia tre vigtige point.

Jeppe Kudsk blev den store helt, da han i kampens sidste minutter steg til vejrs og headede FC Fredericia til en 1-0-sejr over rivalerne fra Kolding IF. Efter kampen var det en glad, men ydmyg Kudsk, der satte ord på følelsen af at sikre sejren for sit hold:

– Det er fantastisk. Det kunne næsten ikke skrives bedre end mod Kolding at score på en standard i sidste minut. Det er bare pisse fedt.

Taktisk kamp mod defensivt Kolding

Kampen mod Kolding blev præcis så tæt og taktisk, som Fredericia havde forudset. Kudsk indrømmede, at det ikke var den mest seværdige affære, men understregede holdets vilje til at finde en løsning:

– Vi vidste godt, at det ikke ville blive den kønneste kamp, når Kolding kommer på besøg, men vi vidste også, at det ville handle om fight og tålmodighed. Det er bare fedt at stå med sejren.

Fredericia forsøgte i første halvleg at finde rytmen i deres boldbesiddelse, men i anden halvleg blev det sværere mod et kompakt Kolding-hold, som fokuserede på at holde nullet:

– Vi lykkedes okay i første halvleg med at spille på kuglen, som vi gerne vil. Lidt mindre i anden halvleg, men det vigtigste er, at de ikke kommer til nogen kæmpe chancer. Og så kan man score i sidste minut, forklarede Kudsk.

Ærgerlige skader præger truppen

Med sejren kan FC Fredericia overvintre på en oprykningsplads, men skader til nøglespillere som Gustav Marcussen, Jakob Jessen og muligvis Argon Mucolli giver udfordringer:

– Det er selvfølgelig pisse ærgerligt. Vi vil gerne have alle mand klar. Det påvirker både kampen og vores muligheder undervejs, men vi gør, hvad vi kan med de folk, vi har, sagde Kudsk.

Fokus på næste opgave

Med næste kamp mod FC Roskilde i sigte holder Fredericia blikket rettet fremad, og Kudsk understregede holdets arbejdsmentalitet:

– Vi tænker ikke så meget over stillingen. Vi prøver bare at vinde hver uge, gøre det så godt vi kan og blive bedre i vores spil. Så kan vi tage det der senere.

Kampen i Roskilde bliver en ny test for et Fredericia-hold, der igen må klare sig uden flere profiler. Men hvis noget stod klart efter sejren over Kolding, så er holdets evne til at finde løsninger, selv når betingelserne er svære.

Bedre barselsrettigheder for forældre til for tidligt fødte børn

0

Hvert år fødes 115 børn for tidligt i Region Syddanmark, og nu er der hjælp på vej til de forældre, der står i denne sårbare situation. De nuværende regler har betydet, at forældre kunne miste en del af deres barsel på grund af langvarige hospitalsindlæggelser eller hjemmebehandling. Det bliver nu ændret, så barslen kan forlænges uden loft, og hjemmebehandling vil fremover tælle med som grundlag for at forlænge perioden.

Den nuværende ordning har ofte skabt usikkerhed for forældre, som har været nødt til at balancere deres barns behandling med barselsregler, der ikke gav fleksibilitet til familier i særligt udsatte situationer. Med de nye regler får forældre mere tid til at fokusere på deres barns trivsel uden at miste værdifuld tid til behandling og pleje.

For SF har det været et vigtigt punkt under finanslovsforhandlingerne. Ifølge folketingsmedlem Karina Lorentzen har partiet arbejdet målrettet på at få problemet løst:

– Forældre i denne situation skal kunne fokusere på deres barns trivsel uden at bekymre sig om rigide regler. Den ro er helt afgørende, og med finansloven sikrer vi en tryg start for disse familier, siger hun. Lorentzen understreger samtidig, at det har været nødvendigt at handle hurtigt for at kunne hjælpe flest mulige familier.

Sagen har også været drevet frem af et borgerforslag, som har sat fokus på emnet. Pernille Louise Rohrberg Kudsk og Olivia Toftegaard Eriksen, der står bag forslaget, har arbejdet for at skabe opmærksomhed om, hvor belastende de nuværende regler har været for forældre til for tidligt fødte børn.

De nye regler skal fjerne loftet for barselsforlængelse, så forældre ikke længere risikerer at miste en del af deres barsel på grund af langvarige indlæggelser eller valg af hjemmebehandling. Karina Lorentzen kalder det en nødvendighed:

– Det er vildt, at denne mangel på fleksibilitet har eksisteret så længe. Det er familier, der har mest brug for støtte og ro, som er blevet ramt. Derfor er det på høje tid, at vi får gjort op med det.

I 2023 blev der født 615 børn enten ekstremt for tidligt eller meget for tidligt, hvilket betyder før uge 32. Region Syddanmark havde 115 af disse fødsler, mens Region Hovedstaden toppede med 245. De nye regler vil sikre, at forældre til for tidligt fødte i hele landet får den nødvendige støtte og fleksibilitet til at håndtere en udfordrende start på livet med deres børn.

Med ændringen er der taget et vigtigt skridt for at sikre, at forældre i særligt sårbare situationer får en tryg og fleksibel barselsordning, der matcher deres behov.

Fredericias planer for vækstområder

0

Fredericias forslag til kommuneplanen 2025-2037 har store ambitioner for udviklingen af detailhandlen og erhvervslivet. Planen skitserer klare visioner for, hvordan kommunen kan styrke sine handels- og erhvervsområder, samtidig med at der tages højde for byens særlige karakter og geografiske beliggenhed.

I kommuneplanen understreges det, at detailhandlen fortsat skal koncentreres i Fredericia bymidte, hvor Gothersgade spiller en central rolle som byens primære handelsgade. Her er målet at skabe en dynamisk og attraktiv bymidte med gode parkeringsforhold og let tilgængelighed for både borgere og besøgende.

For at understøtte detailhandlen i Gothersgade vil kommunen blandt andet se på at forbedre forbindelsen til andre dele af byen og øge antallet af aktiviteter og arrangementer, der kan tiltrække kunder. Planen sigter på at styrke byens kerne som en destination, der tilbyder både shopping, oplevelser og et levende bymiljø.

Uden for bymidten er der også fokus på at skabe muligheder for detailhandel, der kræver større arealer. Det gælder blandt andet:

På Nordre Ringvej er der planer om at etablere plads til større butikker, som møbel- og byggemarkeder, der typisk tiltrækker bilorienterede kunder.
Erritsøs butiksområde planlægges udvidet for at kunne rumme dagligvarebutikker og andre lokale handelserhverv. Dette vil især komme områdets beboere til gavn.

Erhvervsudvikling: Fremtidens arbejdspladser

Fredericia ønsker at konsolidere sin rolle som en vigtig spiller inden for logistik, transport og grøn energi. I kommuneplanen er der særligt fokus på at udvikle eksisterende erhvervsområder og skabe plads til nye arbejdspladser.

Området omkring Taulov er centralt i kommunens erhvervsplaner. Med sin strategiske beliggenhed tæt på motorvejsnettet, havnen og jernbanen er området ideelt for logistikvirksomheder og internationale aktører. Taulov Dry Port bliver fremhævet som et af de områder, hvor Fredericia vil satse på vækst inden for transport og grøn teknologi.

Desuden er der fokus på at udvikle infrastrukturen i området for at gøre det lettere for virksomheder at operere effektivt og bæredygtigt.

Fredericia Havn

Fredericia Havn er en hjørnesten i kommunens strategi for erhvervsudvikling og fremtidens bæredygtige løsninger. Havnen er allerede et nationalt og internationalt knudepunkt for transport og handel, og med forslagene i kommuneplanen ønsker kommunen at udnytte havnens fulde potentiale.

Planerne omfatter udvidelser af havneområdet for at skabe mere plads til virksomheder inden for logistik, produktion og grøn energi. Særligt grøn omstilling er et centralt fokus, hvor havnen kan blive et centrum for bæredygtige energiformer som brintproduktion, lagring af CO2 og andre innovative løsninger. Fredericia Kommune

Treldevej

Treldevej-området er udpeget som et centralt område for erhvervsudvikling i Fredericia Kommune. Kommuneplanforslaget skitserer, at der skal skabes muligheder for etablering af lager- og produktionsfaciliteter i området.

Desuden arbejdes der med idéen om at tiltrække virksomheder, der arbejder med bæredygtige løsninger, herunder cirkulær økonomi og miljøteknologi. Det kan være med til at styrke Fredericias position som en moderne erhvervskommune, der understøtter både lokal og national vækst. I planen lægges der også vægt på at udvikle infrastrukturen i området, så det kan håndtere den øgede trafik, som en erhvervsudvidelse vil medføre.

Lillebæltsområde

Lillebæltsområdet byder på unikke muligheder for at kombinere erhverv, turisme og naturoplevelser. Kommuneplanforslaget indeholder visioner for at skabe flere arbejdspladser i området ved at udvide erhvervsmulighederne, især inden for turismeerhvervet.

Der er planer om at udvikle flere faciliteter, der kan styrke områdets rolle som en attraktion for både lokale og besøgende. Dette inkluderer bedre adgang til kystnære områder, etablering af mindre servicevirksomheder og nye samarbejder med turismeaktører. Samtidig skal der tages hensyn til de fredede og beskyttede naturområder, som Lillebælt er kendt for, så udviklingen sker på en måde, der ikke går på kompromis med biodiversitet og klima.

Investeringer i infrastrukturen og offentlig transport skal desuden sikre, at området bliver nemt tilgængeligt både for erhvervslivet og turisterne. Kommunen ønsker, at Lillebæltsområdet skal være et forbillede for bæredygtig udvikling, der skaber værdi uden at skade de naturlige omgivelser.

En sammenhængende strategi

Fredericia Kommuneplanen 2025-2037 viser en helhedsorienteret tilgang til detailhandel og erhvervsudvikling. Planen tager højde for både byens behov for vækst og de udfordringer, som følger med. Der lægges vægt på bæredygtige løsninger og tæt samarbejde med lokale interessenter for at sikre en udvikling, der kommer hele kommunen til gode.

De konkrete forslag vil blive behandlet politisk, inden de eventuelt bliver vedtaget. Samtidig åbnes der op for dialog med borgerne og erhvervslivet, så planerne kan justeres og tilpasses lokale behov. Med disse visioner sigter Fredericia mod at styrke sin position som en attraktiv kommune at bo og arbejde i.

Når regler bliver til tyranni

0

Den nuværende generation har gennemlevet en sand eksplosion i antallet af regler, det omkringliggende samfund kræver, at den enkelte borger eller virksomhed skal efterleve. Det var et af hovedemnerne under forrige valgkamp, men desværre er det ikke blevet til ret meget, når det gælder om at få fjernet regel tyranniet.

I løbet af 1960erne udviklede det socialistiske flertal i Danmark velfærdsstaten. Der kom i løbet af få årtier en markant forøgelse af offentlige medarbejdere, hvoraf de administrative stillinger, blev de mest skelsættende. I takt med indførslen af bistandslov, pensionsordninger, boligstøtte og socialt boligbyggeri, øgede man behovet for offentlig sagsbehandling mange gange. Men indførte også flere former for beskatninger og afgifter, der blandt andet skulle finansiere de mange nye ordninger. Som en bivirkning heraf begyndte embedsapparatet at etablere forskellige former for kontrol og regelsæt indenfor mange områder. Lovgivningen er præget af denne gradvise tilpasning, hvor ikke mindst vejledningerne til lovene er spækket med alsidige krav om stort og småt. Der er i dag så mange regler, at ingen kan overskue dem. Ofte kræver det studier, selv for jurister.

Derfor er det intet under, at danskerne er meget trætte af kontrolsamfundet. For det er en tommelfingerregel, at eliten (politikerne og embedsapparatet) i stat, kommuner og regioner tager borgerne for givet. Man kan praktisk talt ikke modtage en skrivelse fra det offentlige, der ikke er spækket med regler eller trusler. Mulighederne for at lave endda store indgreb mod borgerne er voldsomme. Ofte uden nogen som helst form for reel mulighed for retsprøvelse. Skøn efter skøn, vurdering efter vurdering, lader os allesammen forstå, at vi kun en et lille tandhjul i den store maskine. At embedsfolkene samtidig har forgyldt sig selv via urimelige ansættelsesforhold, hvor de praktisk talt kan begå alle former for fejl uden konsekvenser, har skabt et teknokrati, der er både antidemokratisk og usammenhængende.

Interessen for demokratiet ligger på et lille sted for mange danskere. Deltagelsen i det politiske arbejde er meget sparsomt, og partierne har svært ved at hverve og fastholde medlemmer. Er det fordi, mange har opgivet troen på, at det kan betale sig at mene noget? Ofte præsenteres vi for nye regler som nødvendighedens politik. Som om der ikke er alternativer. Det er trist. Man burde fremme debat og indsigt. Problemet er, at mange i den herskende klasse godt ved, at det de vil, er umådeligt upopulært blandt mange borgere. Så hellere lade være med at spørge.

Er det populært med supersygehuse, hvor folk skal rejse langt? Eller tilsvarende at fjerne lokale skadestuer, lægevagt og andre sundhedstilbud? Kunne man vinde en folkeafstemning om det? Men hvorfor er det så sket? Og sådan kan man blive ved med at finde eksempler på afgørende beslutninger, der bliver indført af bagdøren og via teknokratiske nødvendigheder. Skolereformen er et andet eksempel. Politireformen også. Kort sagt er vi alt for styret af embedsfolkenes tanker og ønsker, og alt for lidt af borgernes reelle behov. Opgøret med embedsapparatet har dog lange udsigter, for politikerne og embedsfolkene kommer ofte fra de samme uddannelser, med den samme baggrund og de samme interesser.

Det er ikke godt.

Vi har set med skolereformen for knap et årti siden, hvordan samfundet har forsøgt at tage forældreansvaret fra forældrene. Resultaterne af reformen har været katastrofale. Senest vil man til at bestemme, hvilken mad, børnene skal spises. Vejen til helvedet er brolagt med gode intentioner. Men sagen er den, at vi allesammen er forskellige. Nogle mennesker elsker regler, og de trives enormt godt i at få besked om, hvor de skal stå og hvornår. Andre er selvstændige og ønsker så lidt indblanding som muligt. Men uanset hvad, så skal dem med reglerne huske på, at de dybest set griber ind i den personlige frihed, hver eneste gang de indfører en regel, der skal gælde andre mennesker. Og det er måske fint, når reglerne er nogle, man selv kan lide. Men hvis det nu var regler, man ikke kunne lide, var det måske anderledes.

Derfor bør man stræbe efter et samfund, hvor der er så få regler og så meget frihed, som overhovedet muligt. Men også fordi at hver eneste regel betyder, at der skal afsættes skattekroner til at administrere og kontrollere reglerne. Det dræner energien og initivet hos borgere og virksomheder, men så sandelig også hos de mange offentlige ansatte, der ikke sidder med administration men rigtig arbejde hos borgerne. Læger skriger eksempelvis efter færre regler. Eksemplerne er mange. Og spørgsmålet er, om vi efterhånden ikke er nået dertil, hvor reglerne i Danmark er blevet til det rene tyranni.