UGENS EMMY. Han bærer et af dansk speedways tungeste efternavne, men Bastian Pedersen fra Middelfart har for længst besluttet sig for at køre sin egen vej. Mellem Polen og Holsted, værksted og landevej, har den tyveårige samlet flere medaljer, end de fleste når i et helt liv.
På vej væk allerede? Etim kobles til exit fra Fredericia efter et halvt år
SPORT. FC Fredericia ser ud til at miste forårets helt store profil. Angriberen Friday Etim er på vej tilbage til FC Midtjylland, kun et halvt år efter at han skiftede den anden vej. Det skriver Tipsbladet.
Ifølge mediet har FC Midtjylland aktiveret en tilbagekøbsklausul, der blev lagt ind i aftalen, da Fredericia hentede Etim i januar. Klausulen beskrives som særdeles fordelagtig for midtjyderne, der dermed får angriberen til en pris, der ligger langt under hans nuværende markedsværdi. Etim skal efter Tipsbladets oplysninger skrive under på en kontrakt frem til sommeren 2029.
For Fredericia er der tale om et mærkbart farvel. Den 24-årige nigerianer blev en af klubbens store åbenbaringer i Superligaen i foråret, hvor det blev til fem mål, blandt andet en scoring og en assist mod FC København. Netop de præstationer fik ifølge Tipsbladet hans markedsværdi til at stige eksplosivt, og en række klubber skal have meldt sig i kapløbet om ham. Mediet nævner blandt andre AGF, Sønderjyske, Viborg og Silkeborg som interesserede, men det blev altså sølvvinderne fra Herning, der løb med ham.
Hos FC Midtjylland føjer Etim sig til en i forvejen veludstyret angrebsafdeling med navne som Junior Brumado, Franculino, Gue-Sung Cho, Mikael Uhre og Edward Chilufya, ligesom klubben ifølge Tipsbladet også netop har hentet hurtigløberen Stanley Iheanacho. Her skal Etim kæmpe om spilletiden på lige fod med de øvrige.
Handlen er på nuværende tidspunkt ikke officielt bekræftet af hverken FC Fredericia eller FC Midtjylland.
Forhandlet på under en uge: Ny kommuneaftale giver milliardløft
POLITIK. Regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) har indgået en aftale om kommunernes økonomi for 2027. Aftalen løfter den samlede kommunale serviceramme med 3,3 milliarder kroner og afsætter blandt andet penge til at forlænge minimumsnormeringerne frem til skolestart.
Servicerammen er det loft, der afgør, hvor mange penge kommunerne tilsammen må bruge på den borgernære velfærd som skoler, ældrepleje og daginstitutioner. Ud over løftet på 3,3 milliarder styrkes den nære sundhed i kommunerne med 400 millioner kroner, så der både er midler til den voksende ældrebefolkning og til at investere ekstra i børn og unge.
Aftalen er indgået på kort tid og i kølvandet på den nye regerings tiltræden. For økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr, der nu står for forhandlingerne med kommunerne, har balancen mellem land og by været et særligt omdrejningspunkt. »Jeg er rigtig glad for, at vi så hurtigt er lykkedes med at lande en god aftale med kommunerne. Det er en aftale, der styrker vores fælles velfærd og gør en forskel i hverdagen for børn og familier over hele landet,« siger Pia Olsen Dyhr.
Hun fremhæver særligt, at minimumsnormeringerne med aftalen også kommer til at gælde i førskoleordninger som SFO. »Overgangen fra børnehave til skole er en stor forandring for mange børn, og derfor er det vigtigt, at der også er tid og nærvær til dem i den periode. Samtidig giver aftalen en vigtig håndsrækning til de kommuner, der har sværest ved at få økonomien til at hænge sammen,« siger hun.
En del af aftalen retter sig netop mod de kommuner, der er hårdest spændt for. Særtilskudspuljen til særligt vanskeligt stillede kommuner forhøjes, så den samlet udgør én milliard kroner i 2027, og dertil kommer en lånepulje på 200 millioner kroner målrettet de samme kommuner.
Aftalen rummer desuden en ramme til anlægsinvesteringer på 22,3 milliarder kroner, så kommunerne kan forny de fysiske rammer om velfærden. Ifølge KL giver det blandt andet mulighed for at investere otte milliarder kroner i renovering af nedslidte folkeskoler og dagtilbud. Til gengæld skal kommunerne nedbringe deres administrationsudgifter med 257 millioner kroner, som i stedet skal gå til løn og arbejdsvilkår i den borgernære velfærd.
For finansminister Peter Hummelgaard er aftalen et udtryk for, at der følger penge med, når befolkningen vokser. »Vi har i flere år sørget for, at pengene følger med, når vi bliver flere børn og ældre. Denne aftale leverer mere end det. Det er med andre ord en aftale til gavn for både glade børn i klasselokaler og omsorg på plejehjem,« siger Peter Hummelgaard.
Forlængelsen af minimumsnormeringerne kræver dog endnu et politisk skridt. Regeringen vil søge opbakning i folkeskoleforligskredsen og har til hensigt at fremsætte et lovforslag, så kravet kan træde i kraft i løbet af 2027. Aftalen skal desuden evalueres årligt og kan justeres, hvis ny statslig regulering ændrer vilkårene.
Mand mente han havde lejet lokale: Politiet var ikke enig
KRIMI. En 48-årig mand fra Sæby blev onsdag anholdt i Kolding efter to episoder i midtbyen.
Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.
Første anmeldelse kom onsdag klokken 09.00 fra Akseltorv i Kolding. Her skulle en person have brudt en dør op i en baggård ind til et butikslokale. Da politiet kom frem, traf patruljen en mand, som ifølge politiet mente, at han havde lejet butikslokalet. Den opfattelse delte politiet ikke. Manden blev derfor sigtet for husfredskrænkelse.
Kort efter fik politiet endnu en anmeldelse. Denne gang fra Adelgade, hvor der i en butik skulle være stjålet frugt og grønt til en samlet værdi af cirka 2.600 kroner. Ifølge anmeldelsen var personen fortsat på stedet, da politiet blev kontaktet. Da patruljen kom frem, viste det sig ifølge politiet at være den samme mand, som kort forinden var blevet truffet ved butikslokalet på Akseltorv.
Den 48-årige mand fra Sæby blev anholdt på stedet klokken 10.05. Han blev sigtet for både husfredskrænkelse og tyveri. Efter endt sagsbehandling blev han løsladt igen klokken 12.47.
35-årig bortvist fra banegården: Så måtte politiet komme igen
KRIMI. En 35-årig mand uden kendt adresse blev natten til torsdag anholdt ved banegården i Fredericia efter flere episoder med urolig adfærd.
Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.
Politiet fik onsdag klokken 23.11 en anmeldelse fra Jernbanegade ved banegården i Fredericia. Her skulle en passager på et tog ifølge anmeldelsen have opført sig opfarende, råbt og skreget samt spyttet efter folk.
En patrulje blev sendt til stedet, hvor manden i første omgang blev bortvist fra banegården. Ifølge politiet er der ikke oplysninger om, at nogen personer blev ramt af spyt. Men kort efter måtte politiet igen tilbage til samme sted.
Klokken 00.12 blev politiet på ny kaldt til banegården, hvor samme person igen opførte sig opfarende. Denne gang lød meldingen, at han kastede småsten efter et tog. Politiet traf igen manden på stedet, og denne gang blev han anholdt. Han blev sigtet for overtrædelse af jernbaneloven på grund af den uroskabende adfærd.
Ifølge politiet stoppede episoden dog ikke med anholdelsen. Under håndteringen og turen til detentionen i Vejle skulle manden have rettet både ukvemsord og trusler mod betjentene. Arno Rindahl Petersen oplyser, at manden blandt andet skulle have sagt: »Jeg giver dig en flad, når jeg får håndjernene af.«
Den 35-årige mand blev anholdt klokken 00.27. Efter endt afhøring blev han løsladt igen klokken 08.35.
Magten i Fredericia: Vi tæller ned fra 50, og de første ti er fundet
Magt er et af de ord, alle bruger, og næsten ingen vil sætte navn på. Den findes i byrådssalen og på rådhusets direktionsgang, men den findes lige så meget i bestyrelseslokalerne ude ved havnen, i erhvervsforeningens netværk, på skolernes kontorer og bag disken i de butikker, der holder en bymidte i live.
Falske smykkesælgere narrer borgere i Odense – flere indbrud i samme periode
KRIMI. Fyns Politi har det seneste døgn været travlt beskæftiget med en stribe indbrud og tyverier i Odense, hvor særligt en bemærkelsesværdig fremgangsmåde går igen.
På Ibsensvej i Odense C var en kvinde ude at gå en tur, da en bil pludselig standsede ved siden af hende. En ung kvinde steg ud, tog kontakt og begyndte at give hende smykker – mens kvinden samtidig fik frastjålet sine egne smykker. Et lignende mønster optrådte på Flittig Lise Vej i Odense Sv, hvor to kvinder uhindret havde skaffet sig adgang til en bolig gennem en ulåst dør, mens beboerne arbejdede i haven. Da beboerne henvendte sig, forklarede de to kvinder, at de ledte efter en Linda eller lignende. Der blev stjålet smykker fra adressen.
Også flere klassiske indbrud prægede døgnet i Odense. På Hybenhaven i Odense Nø kom gerningsmændene ind gennem et opbrudt vindue, og der er endnu ikke overblik over, hvad der er stjålet. Samme indstigningsmetode gik igen på Svanevej i Odense C, hvor der blev stjålet kontanter og smykker. På Vesterbro forsvandt parfume, en mobiltelefon og kontanter fra en skuldertaske.
Hærværk fyldte også i politiets rapport. På Østre Stationsvej blev en siderude på en personbil knust. På Østergade blev en 36-årig mand fra Odense Kommune sigtet for hærværk, efter at han sparkede sidespejlet af en parkeret bil. På Strand Allé i Odense Nø blev en 33-årig mand fra kommunen sigtet for besiddelse af euforiserende stoffer.
Uden for Odense måtte politiet rykke ud til et færdselsuheld på Grøftebjergvej ved Vissenbjerg, hvor en varebil bagfra påkørte en lastbil, der kørte foran i samme retning. Der var umiddelbart ingen personskade. I Ringe blev en 31-årig mand fra Faaborg-Midtfyn Kommune sigtet for at føre knallert påvirket af euforiserende stoffer, og på Svendborgmotorvejen tabte en bilist sin nummerplade.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.
De gør det igen og igen og igen
Den Danske Scenekunstskole, Musicalakademiet Fredericia og Fredericia Musicalteater udklækker med Showcase 2026 et nyt hold af musicalperformere af højeste klasse. Som i Karlsvognen: syv funklende stjerner.
En hel sommer af gratis oplevelser venter i Fredericia
KULTUR. Hammerslag mod træ, børn der griner, og bølgeslag fra Lillebælt. Sådan kommer det til at lyde i Fredericia det meste af sommeren, og man skal ikke betale for at høre med.
Det er den enkleste måde at sige det på. I sommeren 2026 kan man stå op om morgenen, gå ned i byen og fylde en hel dag med oplevelser uden at have pungen fremme en eneste gang. Mandag og torsdag forvandles bymidten til legeplads for børnene, om onsdagen tager nattevægteren gæsterne med ind i de gamle gader, og om lørdagen kan man komme på vandet med en padle i hånden. Det hele uden entré. Bag det står Fredericia Shopping og VisitFredericia, og de lægger ikke skjul på, at det er en bevidst beslutning at åbne dørene på vid gab. »Vi siger ja til sommeren. Ja til overraskelser, ja til særlige øjeblikke og ja til en levende bymidte, hvor der er plads til både leg, hygge og samvær,« siger Lotte Fenneberg fra Fredericia Shopping.
Det lyder lettere, end det er. En bymidte uden indhold tømmes hurtigt for mennesker, og det er dyrt at vinde dem tilbage. Derfor er der tænkt grundigt over, at der også sker noget på en helt almindelig tirsdag. »Når vi investerer tid og ressourcer i et stort sommerprogram, handler det om meget mere end aktiviteter. Det handler om at skabe liv, stemning og gode oplevelser i byen. Vi ved, at mennesker søger steder, hvor der sker noget, og hvor man føler sig velkommen,« forklarer Lotte Fenneberg.
Ambitionen rækker samtidig ud over byens egne grænser. Tanken er at gøre Fredericia til et naturligt samlingspunkt i Trekantområdet hen over sommeren, ikke kun for fredericianerne selv, men for besøgende fra hele regionen og resten af landet.
Et program, der starter småt og holder ved
Ser man ned over kalenderen, er der aktiviteter hver eneste uge fra slutningen af juni til begyndelsen af august. Sommeren hviler på mange mindre arrangementer fordelt på faste ugedage, så der næsten altid er noget at gå til.
I de første uger af juli er det de mindste, der har forrang. Børn kan male deres eget splitflag eller snitte et trægevær, få ansigtet malet med dannebrog eller møde Lars Klatretræ, der lærer dem at bygge en båd. Teater Figuletta kommer forbi med dukketeater om drager, og når Katrine Bille indtager byen torsdag den 16. juli, er det med et show, der samler en hel generation af familier på samme sted. Sidst på sommeren venter gadeteater og drop-in cirkus med Fairywork samt en eftermiddag, der helt og holdent er viet til sæbebobler.
Hen over de seks uger gentager mønsteret sig, med nattevægteren hver onsdag, SUP og kajak ved GetOutdoor hver lørdag og teater og kreativitet mandag og torsdag.
Og så er der lørdag den 4. juli, hvor Gothersgade dækkes op til langbordsspisning. I år strækker bordene sig over 420 meter ned ad byens hovedstrøg, hvor man tager plads side om side med både naboer og folk, man aldrig har mødt før. Samme dag er der gratis slush ice til børnene i Føtex City.
Liv i de rammer, byen allerede har
Sommerprogrammet lægger sig oven på den by, der allerede er der. Ifølge arrangørerne handler det om at skabe mere liv i Fredericias eksisterende rammer og give folk en anledning til at blive lidt længere i byen.
Det føjer sig ind i en sommer, der i forvejen har sine store øjeblikke. Først i juli markerer byen som hvert år siden 1850 udfaldet den 6. juli 1849 med Fæstningsdagene, fakkeltog og kanonsalutter, og i august rykker de gratis cirkelbro-koncerter ud på Østerstrand med Lillebælt som baggrund. Mellem højdepunkterne ligger det gratis program og holder gang i hverdagene. »Vi er stolte af vores by. Fredericia har noget særligt, en stærk historie, et aktivt handelsliv, smuk natur tæt på centrum og mennesker, der engagerer sig i fællesskabet,« slutter Lotte Fenneberg.
Programmet løber fra uge 27 til uge 32, fra det første splitflag til den sidste sæbeboble. Alle aktiviteter arrangeret af Fredericia Shopping og VisitFredericia er gratis at deltage i.
I løbet af sommeren kan du blandt andet opleve:
Uge 27
Mandag den 29. juni kl. 13:00–16:00
Børneworkshops. Mal dit eget splitflag eller lav dit eget trægevær
Onsdag den 1. juli kl. 20:00
Gå med nattevægteren i Fredericia
Torsdag den 2. juli kl. 13:00–16:00
Børneworkshops. Mal dit eget splitflag eller lav dit eget trægevær
Lørdag den 4. juli kl. 11:00–13:00
Gratis Slush Ice i Føtex City
Lørdag den 4. juli kl. 12:00–16:00
Langbordsspisning i Gothersgade
Uge 28
Mandag den 6. juli kl. 10:00–13:00
Ansigtsmaling med dannebrogsflag
Onsdag den 8. juli kl. 20:00
Gå med nattevægteren i Fredericia
Torsdag den 9. juli kl. 13:00–16:00
Lars Klatretræ. Tema: byg en båd m.m.
Lørdag den 11. juli kl. 14:00–17:00
Prøv SUP/kajak ved GetOutdoor
Uge 29
Mandag den 13. juli kl. 10:00–10:20, 11:00–11:20 og 12:00–12:20
Dukketeater om drager v. Teater Figuletta
Onsdag den 15. juli kl. 20:00
Gå med nattevægteren i Fredericia
Torsdag den 16. juli kl. 13:00–16:00
Ansigtsmaling
Torsdag den 16. juli kl. 16:00
Show med Katrine Bille
Lørdag den 18. juli kl. 14:00–17:00
Prøv SUP/kajak ved GetOutdoor
Uge 30
Mandag den 20. juli kl. 11:00–11:40 og 13:00–13:40
Gadeteater for børn med Fairywork
Onsdag den 22. juli kl. 20:00
Gå med nattevægteren i Fredericia
Torsdag den 23. juli kl. 13:00–16:00
Drop-in Cirkus med Fairywork
Lørdag den 25. juli kl. 14:00–17:00
Prøv SUP/kajak ved GetOutdoor
Uge 31
Mandag den 27. juli kl. 10:00–10:20, 11:00–11:20 og 12:00–12:20
Dukketeater om drager v. Teater Figuletta
Onsdag den 29. juli kl. 20:00
Gå med nattevægteren i Fredericia
Torsdag den 30. juli kl. 13:00–16:00
Børneworkshop. Mal på sten, byg en båd eller lav en krabbefanger
Lørdag den 1. august kl. 14:00–16:00
Prøv SUP/kajak ved GetOutdoor
Uge 32
Mandag den 3. august kl. 11:00–11:30 og 13:00–13:30
Dukketeater med Teater Agapi
Torsdag den 6. august kl. 13:00–16:00
Vild med sæbebobler med 123fest
Lørdag den 8. august kl. 14:00–17:00
Prøv SUP/kajak ved GetOutdoor
Der tages forbehold for ændringer og aflysninger.
66.000 indsatser sidste år: Nu vender livredderne tilbage til Østerstrand
LOKALT. Når skolernes sommerferie begynder fredag den 26. juni, bliver det også startskuddet til badesæsonen på Østerstrand. Fra den dag og frem til den 19. august holder livredderne fra TrygFonden Kystlivredning øje med badegæsterne hver dag mellem klokken 10 og 18.
Badegæsterne er velkomne til at kigge forbi livreddertårnet og få en snak om, hvad man skal være særligt opmærksom på i vandet. Livredderne har også førstehjælpskassen klar, hvis man skærer foden på en sten eller bliver brændt af en brandmand, og de træder til, hvis nogen kommer i nød. Østerstrand er ét af 34 strande og havnebade rundt om i landet, som livredderne bemander i sommermånederne efter et forår med intensiv træning. »Vi glæder os hvert år til, at badesæsonen begynder, så vores livreddere kan komme ud på strandene efter flere måneders forberedelse. Der er altid mange badegæster, som kommer forbi tårnene til en snak, og vores livreddere deler gerne ud af de gode baderåd, der skal forebygge, at badegæsterne kommer i en potentiel farlig situation i vandet,« fortæller René Højer, projektchef i TrygFonden.
Langt det meste af arbejdet handler om oplysning og forebyggelse, men de alvorlige situationer opstår hvert år. Det understreger ifølge projektchefen, hvorfor det betyder noget, at livredderne er til stede. »De mere alvorlige situationer, hvor vi akut skal i vandet for at hjælpe folk, fylder heldigvis en mindre del af vores arbejde, men de opstår hvert år. Det understreger vigtigheden af, at vi er til stede, så vi kan hjælpe både børn og voksne, der pludselig kommer i problemer.«
Tallene fra sidste år viser bredden i opgaven. I 2025 gennemførte TrygFondens kystlivreddere 66.010 indsatser på landsplan, og af dem var de 21 aktioner, hvor personer blev vurderet at være i potentiel livsfare.
En stor del af indsatsen retter sig mod de mindste. Børnefamilier kan hente en gratis »Håndbog til små livreddere« ved tårnet, fyldt med baderåd og øvelser, der både lærer børnene om sikkerhed og styrker deres svømmefærdigheder. Behovet er der, påpeger René Højer. »Vi ved fra undersøgelser, at en tredjedel af de 7-10-årige ikke kan svømme uden hjælpemidler, og at ni ud af ti børn, der ikke kan svømme, gerne vil kunne det. Derfor håber vi, at familierne kan få viden og inspiration til øvelser i vandet, som gør strandturen sjovere og samtidig styrker børnenes kompetencer,« siger han.
Fra TrygFonden lyder samtidig en opfordring til at lægge badeturen et sted, hvor hjælpen er nær, og helst aldrig gå i vandet alene. »Jeg vil altid anbefale, at man bader et sted, hvor der er livreddere. Revlehuller, strømforhold og bølgernes kræfter kan overraske selv en god svømmer, så det er en ekstra tryghed at vide, at livredderne kan gribe ind. Selvom der er livreddere, er det dog vores klare anbefaling at bade mindst to sammen, så man kan holde øje med og hjælpe hinanden,« siger Anders Myrhøj, kystlivredningschef i TrygFonden Kystlivredning.
I livreddernes primære badezone, der er markeret med rødgule strandflag i vandkanten, holdes der konstant øje med svømmerne, så hjælpen kan komme hurtigt.
TrygFondens fem baderåd lyder: Lær at svømme, gå aldrig alene i vandet, læs vinden og vandet, lær stranden at kende, og slip ikke børnene af syne.




















