9.9 C
Copenhagen
torsdag 13. november 2025

Fredericia Musicalteater sælger WICKED til Norge

0

Fredericia Musicalteater og AHA Creations’ opsætning af musicalen WICKED er blevet solgt til Norges største musicalproducent, Scenekvelder. Kort tid efter forestillingens sidste optræden i Fredericia kan teatret nu afsløre, at produktionen får premiere i Oslo den 6. marts 2025.

Ifølge Scenekvelders Executive Producer og ejer, Karianna Jæger, er beslutningen om at vælge netop denne version af WICKED baseret på den unikke fortælling og imponerende scenografi. Jæger udtaler:

– Vi har ønsket at hente Fredericias version til Norge, da denne version af Wicked virkelig præsenterer historien på en helt unik måde, som vi aldrig har set tidligere. Vi blev også meget imponeret over den spektakulære scenografi.

Samarbejdet mellem Fredericia Musicalteater og AHA Creations er fokuseret på at producere en stor musical hver sæson. Visionen er at skabe forestillinger med stærk historiefortælling, høj musikalsk kvalitet og imponerende scenografi, som kan tiltrække både danske og internationale publikummer. Salget af WICKED markerer en milepæl for samarbejdet og åbner døren for yderligere eksportmuligheder.

Teaterdirektør Thomas Bay fra Fredericia Musicalteater og Kunstnerisk Direktør Martin Palme Skriver fra AHA Creations beskriver salget som en vigtig udvikling:

– Det er et kæmpe skridt for Fredericia Musicalteater og AHA Creations at få WICKED ud i verden. Salget viser, at vi er på rette vej i vores ambition om at skabe musicals, der kan begejstre både nationalt og internationalt. Vi er stolte af det, vi har opnået, og glæder os til at fortsætte dette spændende eventyr.

Næste store produktion i samarbejdet bliver den originale musical WHAT IS LOVE – EN VI ELSKER 90’ERNE MUSICAL, som får premiere i september 2025.

Fredericia som kreativt centrum

Opsætningen i Oslo vil følge den originale produktion, der blev skabt af Fredericia Musicalteaters kreative hold. Instruktør Thomas Agerholm og scenograf Benjamin La Cour, begge med omfattende erfaring fra store danske musicals, har stået i spidsen for forestillingen. Kostumerne er designet af Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul Holm, kendt fra tidligere Disney-produktioner i Fredericia, mens koreografien er udviklet af Damian Czarnecki, der senest har medvirket i Vild med dans på TV 2.

Skal du over Storebæltsbroen her i julen?

0

Julen nærmer sig, og med den følger den årlige travlhed på Storebæltsbroen. Op mod 250.000 trafikanter ventes at krydse broen i juledagene, og især anden juledag, den 26. december, ser ud til at blive årets travleste rejsedag.

Selvom julen traditionelt betyder tæt trafik på de danske veje, forventer Sund & Bælt, at trafikken over Storebæltsbroen fordeler sig mere jævnt i år. Det skyldes blandt andet, at mange holder fri fra den 23. december. Alligevel anbefales bilister at tage visse forholdsregler for at sikre en glidende rejse.

Anden juledag topper trafikken

Selvom trafikken op til juleaften forventes at forløbe uden større forsinkelser, peger prognoserne fra Sund & Bælt på, at hjemrejsetrafikken anden juledag vil være mest intensiv mellem klokken 10 og 15. På Storebaelt.dk kan man få et overblik over trafikprognoserne og finde information om de mest optimale tidspunkter at krydse broen.

– Vi forventer ikke lang ventetid eller kø op til juleaften, da trafikken fordeler sig over flere dage. Hjemrejsetrafikken er dog altid den samme og vil være travlest anden juledag. Vi anbefaler at benytte ekspresbanerne med en bizz eller nummerpladebetaling og tjekke vejr- og trafiksituationen før afgang, siger Jens Kjær, chef for Storebæltsbroens betalingsanlæg hos Sund & Bælt.

Sund & Bælts anbefalinger

For at sikre en nem og bekvem rejse over Storebæltsbroen anbefaler Sund & Bælt, at bilister bruger ekspresbanerne med bizz eller nummerpladebetaling, da det mindsker ventetiden i betalingsanlægget. Hvis man ikke allerede har en bizz eller nummerpladebetaling, kan det oprettes gratis på Brobizz.com, hvor løsningen aktiveres inden for 20 minutter og dermed kan bruges samme dag.

Det er også vigtigt at sørge for, at nummerpladen er ren og fri for snavs, sne eller is, så den kan aflæses korrekt, da det er med til at undgå forsinkelser i betalingsanlægget og sikrer en glidende passage, bemærker de.

Sund & Bælt opfordrer desuden alle bilister til at holde sig opdateret om både vejret og trafiksituationen inden afgang. På Storebaelt.dk kan man finde aktuelle trafikmeldinger og prognoser, der kan hjælpe med at planlægge rejsen og undgå de mest travle tidspunkter.

Kraftig regn giver trafikale udfordringer på Fyn

0

Fyn er onsdag morgen ramt af kraftig regn, som skaber problemer på vejene. Fyns Politi har på det sociale medie X sendt en opfordring til bilister om at udvise forsigtighed i trafikken.

– Grundet meget vand på vejene opfordres man til at køre efter forholdene, holde god afstand og udvise tålmodighed i trafikken, tak, skriver Fyns Politi og opfordrer bilister til at tage hensyn.

Vejdirektoratet har ligeledes advaret bilister og fremhæver særligt risikoen i lavtliggende områder og ved viadukter, hvor vandet har svært ved at trække væk.

– Vær opmærksom hvis du skal ud at køre – særligt i lavtliggende områder og ved viadukter. Vær opmærksom på at der pludseligt kan ligge vand på vejen. Kør efter forholdene, skriver de på X.

Den kraftige regn kan gøre det vanskeligt at manøvrere på vejene, og der advares om risiko for aquaplaning. Trafikanter rådes til at sænke hastigheden og holde ekstra afstand til forankørende for at undgå farlige situationer.

Bilister bør desuden være opmærksomme på eventuelle afspærringer eller omkørsler, da vandmasserne kan have påvirket enkelte vejstrækninger.

Regnen forventes at aftage senere på dagen, men indtil da opfordres alle til at vise hensyn og give sig ekstra tid i trafikken.

Uheld og vand på vejen skaber trafikkaos

0

Tidligere på dagen var højre spor spærret mellem Info-Teria Lillebælt og Nørre Aaby på strækningen fra Middelfart mod Odense på grund af et uheld. Politi og redning rykkede hurtigt ud, og Vejdirektoratet kunne melde situationen afsluttet kl. 09:51. Trafikken burde nu flyde normalt på strækningen.

Mellem Ny Lillebæltsbro og Fredericia S i retning mod Fredericia er der tabt en spændestrop i venstre spor. Bilister opfordres til at nedsætte hastigheden, mens vejhjælp er på vej for at fjerne forhindringen. Situationen kan skabe mindre forsinkelser.

Trafikken på E20 Fynske Motorvej har i dag været præget af flere hændelser, der skaber udfordringer for bilister. Vand på vejen mellem Ålsbo og Ejby gør kørsel farlig, og Vejdirektoratet opfordrer til forsigtighed på strækningen fra Odense mod Middelfart. Glatte vejforhold kan føre til yderligere problemer, og situationen overvåges fortsat.

Tidligere på dagen var højre spor spærret mellem Info-Teria Lillebælt og Nørre Aaby på strækningen fra Middelfart mod Odense på grund af et uheld. Politi og redning rykkede hurtigt ud, og Vejdirektoratet kunne melde situationen afsluttet kl. 09:51. Trafikken burde nu flyde normalt på strækningen.

Mellem Ny Lillebæltsbro og Fredericia S i retning mod Fredericia er der tabt en spændestrop i venstre spor. Bilister opfordres til at nedsætte hastigheden, mens vejhjælp er på vej for at fjerne forhindringen. Situationen kan skabe mindre forsinkelser.

Byrådet godkender renovering med huslejestigninger på op til 34 procent

0

I en næsten tom byrådssal, men med duften af gløgg og æbleskiver, var der sat en hyggelig ramme, da Fredericia Byråd behandlede tre store renoveringsprojekter ved årets sidste møde onsdag aften. Projekterne omfatter betydelige forbedringer af almene boliger i Ringparken, Vaseparken og Lumbyesparken, men også med store økonomiske konsekvenser for både lejere og kommunen.

Huslejen stiger med op til 34 procent som følge af byrådets beslutning onsdag aften. Til gengæld kan lejerne se frem til omfattende renoveringer, der skal sikre mere tidssvarende og forbedrede boliger.

Tommy Rachlitz Nielsen, gruppeformand for Det Konservative Folkeparti, vakte opmærksomhed ved at undlade at stemme i sagen om Ringparken. Med tydelig vægt i sine ord udtrykte han frustration over processens uklarhed og de økonomiske usikkerheder:

– Vi har arbejdet hårdt for at få dokumentationen på plads, også med hensyn til de juridiske vurderinger. Jeg ved, at I (forvaltningen, red.) har gjort alt, hvad der var muligt for at dokumentere det nødvendige. Desværre har vi også modtaget et skriv fra Finn Muus(Direktør for Boligkontoret i Fredericia red.), som har skabt yderligere forvirring, fordi det påvirker arbejdet på en måde, der ikke er nødvendig. Når vi kigger på præsentationerne, står det klart, at vi kun kan garantere lånet til optagelse, og det er vanskeligt at manøvrere i, sagde han.

Tommy Rachlitz Nielsen påpegede desuden, at forvaltningens oplysninger om afdelingens økonomi fremstod mangelfulde og ikke gav et klart billede af, hvordan lånegarantien kunne forsvares:

– Der er andre gode argumenter, men grundlaget er så uoplyst. Derfor undlader vi i Det Konservative Folkeparti at stemme, afsluttede han.

På den anden side stod borgmester Christian Bro fast på projektets nødvendighed. I sin udtalelse fremhævede han, at renoveringerne i Ringparken og de øvrige boligområder ikke kun handler om bygninger, men også om byens samlede boligpolitik:

– Vi mener først og fremmest, at det er vigtigt, at disse renoveringer bliver gennemført. Vi har dog også understreget, at vi skal have en grundig diskussion om hele vores boligmarked og boligudbud, både det almindelige og det private, sagde borgmester Christian Bro.

Trods kritikken fra flere sider, blev forslaget om at sende projekterne videre til Landsbyggefonden godkendt.

Blandt de øvrige projekter blev renoveringen af Vaseparken, som indebærer omfattende forbedringer af 300 familieboliger, samt Lumbyesparken med fokus på tilgængelighed og moderne standarder for 245 familieboliger, ligeledes sendt videre til Landsbyfonden. Begge sager modtog bred opbakning blandt byrådsmedlemmerne, selvom huslejestigninger på henholdsvis 34 % og 28 % skaber bekymring.

Værktøj for 20.000 kroner stjålet

0

En varebil i Dronningensgade i Fredericia blev mellem mandag klokken 17.15 og tirsdag morgen klokken 07.45 udsat for tyveri.

Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi blev tyvene skaffet sig adgang til bilen ved at bore et hul i højre skydedør.

Fra varebilen blev der stjålet en større mængde håndværkerværktøj, herunder en vinkelsliber, batterier og en værktøjskasse. Den foreløbige værdi af det stjålne er opgjort til cirka 20.000 kroner.

Politiet har endnu ingen oplysninger om gerningsmændene og opfordrer borgere til at være opmærksomme på mistænkelig adfærd i området.

Ingen andre hændelser i Fredericia

Onsdag formiddag oplyste politiet, at der ikke er blevet anmeldt yderligere hændelser fra Fredericia det seneste døgn.

Borgere, der har set noget mistænkeligt i Dronningensgade mellem mandag aften og tirsdag morgen, opfordres til at kontakte politiet på telefon 114.

Fredericia Byråd sender Kommuneplan 2025-2037 i høring

0

Byrådet i Fredericia vedtog på det seneste møde at sende Kommuneplan 2025-2037 i offentlig høring fra 4. februar til 1. april 2025. Planen har allerede skabt debat, især omkring mulighedszoner til vedvarende energi, placeringen af solceller og den tredje Lillebæltsforbindelse.

Kenny Bruun Olsen fra Venstre pointerede vigtigheden af, at kommuneplanen tager hensyn til lokalsamfund som Herslev.

– I forligskredsen har vi sørget for at bevare børnehaven i Herslev, og det viser, at vi vil jer. Vi er interesserede i at videreudvikle et samfund som dette, sagde han. Bruun Olsen understregede, at mulighedszoner ikke betyder, at der nødvendigvis skal placeres solceller på 800 hektar i Herslev.

– Vi fik det serveret sådan, at hvis vi ikke gør noget, så gør staten det, tilføjede han og nævnte, at støjværn kunne blive en del af løsningen, hvis solceller placeres tæt på motorvejen.

Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti fremhævede, at mulighedszoner kun er forslag og ikke faste beslutninger.

– Regeringen kan pålægge os at lave VE-anlæg på vores marker. Vi vil gerne se på andre løsninger, som at placere solceller på tage. Men vi bakker op om at sende planen i høring, sagde Eilersen.

Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten var skeptisk over for planens indvirkning på naturområder.

– Vi vil ikke plastre vores naturområder til med solceller eller indhegne landsbyer med dem. Vi arbejder benhårdt for, at det ikke sker, sagde hun. Schultz udtrykte også modstand mod den tredje Lillebæltsforbindelse og påpegede Fredericias eksisterende støjproblemer.

Tommy Rachlitz Nielsen fra De Konservative støttede behovet for mulighedszoner, men understregede, at der ikke er truffet endelige beslutninger.

– Vi har det anstrengt med solceller – det er den pæne måde at sige det på. Vi skal udpege områder, men det betyder ikke, at vi har sagt ja til solceller. Hvis der kommer ansøgninger, skal vi tage stilling til det, sagde Rachlitz Nielsen.

Connie Maybrith Eden fra SF opfordrede til at fokusere på hele planen og ikke kun solcellerne.

– Selvom solceller betyder meget, så er der også andre vigtige elementer som cykler, færger og den tredje Lillebæltsforbindelse, sagde hun.

John Nyborg fra Socialdemokratiet understregede, at ingen faste beslutninger er truffet endnu.

– Hele byrådet er enige om, at der ikke skal sættes solceller op uden videre. Der kommer et borgerdialogmøde, hvor alle kan komme med input, sagde han.

Kommuneplanen, som er en del af et fælles projekt for de syv kommuner i Trekantområdet, inkluderer både lokale og regionale ændringer. Blandt hovedtemaerne er byudvikling, klima, vedvarende energi og mobilitet. Forslaget vil være tilgængeligt i en digital udgave og ledsaget af en miljørapport.

I høringsperioden vil borgerne kunne indsende høringssvar, der vil blive taget i betragtning, inden planen vedtages endeligt. Derudover planlægges et offentligt borgermøde, hvor borgere kan stille spørgsmål og komme med input.

Opfordring til borgere

Med offentliggørelsen af kommuneplanforslaget opfordrer Byrådet borgerne til at engagere sig i høringsprocessen. Uanset om det handler om solceller, byudvikling eller mobilitet, vil borgernes input være afgørende for den endelige plan.

Lyskryds ved Lidl bliver nu en realitet

0

Det omdiskuterede lyskryds ved Snaremosevej og Gl. Landevej, kendt som “Lidl-krydset”, kommer nu endelig til at blive bygget. Mandag var sagen eneste punkt på dagsordenen i Teknisk Udvalg i Fredericia Kommune, hvor krydsombygningen blev godkendt.

Sagen, der formelt har titlen “Godkendelse af krydsombygning v/Snaremosevej og Gl. Landevej”, betyder, at det nuværende kryds, der længe har været en kilde til frustration og bekymring, skal ombygges. Krydsombygningen har været en del af en aftale mellem Lidl og Fredericia Kommune i forbindelse med opførelsen af Lidls butik på Gl. Landevej.

Twisten opstod, da Lidl tidligere på året nægtede at betale for ombygningen, som de ellers havde forpligtet sig til. Den tyske dagligvarekæde havde fundet en juridisk fejl i aftalen med Fredericia Kommune og brugte det som anledning til at trække sig fra deres økonomiske ansvar. Dette skabte stor politisk og offentlig debat i Fredericia.

Krydset er i dag kendt for sin farlige udformning med stor trafikbelastning, samtidig med at det ligger tæt på en uddannelsesinstitution. Det har længe været et problem for både bilister, cyklister og fodgængere, og utilfredsheden blandt lokalbefolkningen voksede markant, da det stod klart, at arbejdet ville blive forsinket.

Efter Lidls pludselige afvisning gik dagligvarekæden i “flyverskjul” og trak sig helt fra dialogen med kommunen. Først efter massiv omtale i pressen og pres fra både politikere og borgere genoptog Lidl kommunikationen med Fredericia Kommune, hvilket nu har ført til en afklaring i sagen.

Selvom krydsombygningen nu er godkendt, er de præcise detaljer om projektets udformning og tidsplan stadig ukendte. Sagen blev behandlet som et lukket punkt på dagsordenen, og Fredericia AVISEN har været i kontakt med flere medlemmer af Teknisk Udvalg, som ikke ønsker at udtale sig om sagen på nuværende tidspunkt.

Det er dog sikkert, at der kommer en løsning på “Lidl-krydset”, som i lang tid har været et trafikalt smertensbarn i Fredericia. Hvornår arbejdet går i gang, og hvordan det endelige resultat kommer til at se ud, må borgere og trafikanter i området vente med at få svar på.

Skaterhallen, fundraiser, og mange muligheder

0

Vi mangler penge og vi skal spare i kommunen. Så vedtager man at bygge en skaterhall til 22 millioner kroner.

Og så er den åbent for alle for alle i 16 timer om ugen. Og 25 timer hveranden uge. Og helt lukket søndag og mandag? Iflg. børne- og unge chef Rasmus Balder

Er det virkelig, hvad vi magter i forhold til en investering på kr. 22 millioner. Pigerne har specialtid dernede hvorfor – er det svømmehallen om igen?

Når man nævner det for folk, tror de simpelthen ikke, det er rigtigt. 

Man vil klarer investeringen selv i kommunen for egne midler, flot. Men hvorfor nu ikke søge midler gennem EU som også andre har gjort, så kunne vi spare pengene. Og det tager tid, ja men nu er det snart 10 år siden de orange haller blev nedrevet, så der har været tid nok. 

Nu står det hele færdigt, så bliver det nok ikke nemt med EU-midler.

Det var netop det, man kunne bruge en fundraiser til, det gør de andre steder, ligesom vedkommende kunne være med til at søge nationale fonde, som tilsyneladende har mange penge i disse år. Bandereklamer var måske en anden del, der kunne medfinansiere, bare ikke Red Bull. 

I Middelfart arbejder de på et skaterområde på Marinaen, der har man allerede søgt EU-midler igen.

Der drives det primært af en forening og det koster kr. 250 pr år i kontingent, til gengæld er der åbent fra 0600 – 2300. Og nej det er ikke en flot og fin hal som vores, men den kan bruges, og det fungerer med 120 medlemmer og medbestemmelse.

Få nu området aktiveret ellers går det ligesom med bowling, hvor de mange bowlere fik besked på at kører til Middelfart. Og nu står lokalerne i Idrætscentret helt tomme? En fundraiser kunne være behjælpelig for mange klubber og foreninger, og de kender til, hvor der kan søges midler til specifikke projekter.

Ligesom en fundraiser kunne bruges i andre sammenhænge, alting koster.

Men kommunen tilbyder Madsby Legepark, minigolf, museum, Kringsminde, skaterhal helt gratis, hvad koster det ikke at drive disse lokationer. Det koster penge andre steder, og alligevel er godt besøgt.

Fodboldgolf var en anden mulighed, men det projekt ønskede man ikke? Det er en succes andre steder. Fundraiser blev mig bekendt sat på budget 2024, hvor blev han/hun af?

Ny direktør hos Kentaur

0

For at føre Kentaurs planer og Bernts Dahls vision videre, er Mie Krog blevet udnævnt som midlertidig CEO for Kentaur. I lørdags blev Bernt Dahl begravet i Taulov Kirke.

Den 3. december 2024 gik Bernt Dahl bort. Siden har Kentaur arbejdet på at finde en løsning for at drive virksomheden videre i Dahls ånd.

– Bernt var en inspirerende leder og en værdsat kollega. Jeg træder ind i denne rolle med stor respekt. Min prioritet vil være at sikre stabilitet, støtte vores dedikerede Kentaur-team og fastholde den vision og de værdier, som Bernt troede på og arbejde utrætteligt for at opnå, siger Mie Krog.

Med over 25 års erfaring inden for ledelse og forretningsudvikling har Mie arbejdet med nogle af Danmarks mest anerkendte virksomheder, herunder KiMs, LEGO, JYSK, BILKA og IDdesign. I dag fungerer Mie som uafhængig bestyrelsesprofessionel og forretningskonsulent.

Mie har været en vigtig del af Kentaur’s ledelse siden hun blev en del af bestyrelsen i 2016. Som bestyrelsesformand siden 2019 har hun guidet virksomheden med vision og dedikation. Hun vil nu træde tilbage fra sin bestyrelsesrolle for at påtage sig dette nye ansvar. Lars Bundgaard er blevet udnævnt som den nye formand for Kentaur, og Marco Dahl, søn af Bernt Dahl, har også tiltrådt bestyrelsen.

Fokus for det nye ledelsesteam vil være at sikre en glidende overgang og fortsat fokus på Kentaur’s vækst og succes.

– Vi har stærke planer for 2025, som lige er blevet godkendt af bestyrelsen. Det har været utroligt svært for os alle at sige farvel til Bernt, men vi er besluttede på at ære hans minde ved at opnå vores ambitioner for fremtiden. Jeg mærker allerede en dyb forpligtelse blandt vores kolleger, og jeg ser frem til at arbejde endnu tættere sammen med ledelsesteamet – CCO Christian Beirholm og CFOO Mette Gordon Vallentin – samt hele Kentaur-teamet, siger Mie Krog.