5.5 C
Copenhagen
tirsdag 18. november 2025

Rekordstor deltagelse ved EGIF Cup i Erritsø

0

I løbet af de seneste to weekender har Erritsø Idrætscenter været centrum for fodboldglæde og fællesskab, da den rekordstore EGIF Cup blev afviklet. Med hele 470 deltagende hold var der liv og aktivitet overalt, og turneringen blev endnu en stor succes for EGIF Fodbold, som står bag arrangementet.

Frivillige er rygraden i stævnet, der i år trak hele 470 hold til Erritsø Idrætscenter. Der ifølge formand for EGIF Fodbold, Mads Hansen, de mange frivillige, der gør muligt.

– Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre uden de mange frivillige, der har hjulpet. Vi er en kernegruppe på fem til seks personer, som har lagt rigtig mange timer i det, men vi har også haft omkring 60 frivillige i gang i alt. Deres indsats er helt afgørende for, at vi kan få det hele til at fungere. Uden dem ville det ganske enkelt ikke kunne lade sig gøre, siger Mads Hansen.

En af de ting, som EGIF Cup er særligt kendt for, er den høje grad af service, der tilbydes deltagerne.

– Noget af det, vi virkelig prioriterer, og som vi også får meget ros for, er vores fokus på service. Vi gør en stor indsats for at sikre, at deltagerne føler sig godt taget imod, og at alt fungerer gnidningsfrit. Et eksempel er parkeringen, hvor vi har frivillige stående udenfor til at styre det hele. Det betyder, at man ikke skal køre rundt og lede længe efter en plads. Det virker måske som en lille ting, men for deltagerne gør det en stor forskel, at det hele er nemt og overskueligt, forklarer formanden.

En glædelig oplevelse

For Mads Hansen og resten af arrangørerne har det været en fornøjelse at afholde det store stævne.

– Det har som altid været en rigtig god oplevelse at være en del af. Der er så mange glade mennesker, som deltager, og det gør alt arbejdet det hele værd. Vi glæder os allerede til næste stævne, slutter han.

Med en rekordstor deltagelse og positive tilbagemeldinger kan EGIF Fodbold se tilbage på et vellykket arrangement, der endnu engang har vist styrken i fællesskabet og det frivillige engagement.

Fredericia er ikke kommunen eller politikerne

0

Fredericia Kommune har netop afholdt den årlige nytårskur. Det skete på Eksercerhuset, som har været igennem en omfattende kommunal proces, hvor skatteborgerne har finansieret stedet, samtidig med at det drives ved hjælp af frivillig arbejdskraft. På under et årti er der nu opstået to spillesteder i byen, begge afhængige af kommunale driftsmidler og den frivillige indsats.

Man kan ikke benægte bygningens anvendelighed som ramme for festlige arrangementer. Stedet fremstår både indbydende og interessant. Til gengæld kan det diskuteres, om det er en kommunal opgave, eller hvorfor private aktører ikke kunne have taget samme initiativ. Og dog.

For den nye borgmester appellerede til, at nu skal vi ikke tale Fredericia ned. Det er en klassisk fortælling, at enhver form for kritik er ment som noget negativt, og dertil skal man så også anklage hele Fredericia; ikke kun dem med magten og ansvaret.

Men sådan spiller klaveret altså ikke i et demokrati. Demokratiet handler netop om, at der er flere forskellige muligheder at vælge imellem, hvorfor vi i fredsommelighed skal kunne diskutere med hinanden, hvad der er flertal for. Den ideologi, der ligger bag sådanne udmeldinger, er tro kopier af den logik, der herskede i de forhenværende kommuniststater i Europa: Kritiserer du styret, så er du mod os alle sammen.

Eller sagt på godt dansk. Al kritik er uønsket. For ellers taler du vores samfundsmodel ned. Eller vores bystyre. Eller vores borgmester.

Kan man så udvikle noget nyt, hvis man til evig tid kun kan forholde sig til, at “alt er som det er, fordi det skal være sådan”? Hvad sker der med de valgmuligheder, der naturligt bør være?

Lad os tage et konkret eksempel, der jo er en gammel traver. Vejarbejdet. Det berørte borgmesteren også i sin nytårstale. Han syntes selv, det var træls, når han nu skulle køre på Prangervej. Men det kan ikke være anderledes, forklarede han. Det er nemlig sådan, at vi skal lave det ene og det andet. Bagefter bliver det hele meget bedre, forsikrede han forsamlingen om. Ja, vi har slet ikke noget valg, skal man forstå.

Der er kun en måde at gøre det på. Vi har heller ikke brug for en trafikplan. Fordi uanset, hvad er det “nødvendigt”. Det er “nogle selskaber”, der har de behov. De ejes så af kommunen (eller kontrolleres af diverse politikere), men det fortæller man ikke. Til tider er det så tåbeligt, at kommunen og kommunens selskab diskuterer så meget, at noget står helt stille, fordi ingen vil tage ansvaret.

Alt er på denne måde uundgåeligt. Der er ingen alternativer. Og enhver kritik er uønsket; endda skadelig for Fredericia. Vi skal med andre ord klappe hælene i og acceptere tingenes rette tilstand. Det på trods af at vores læsermåling indikerer, at knap 80 procent af læserne er utilfredse med planlægningen af arbejdet (eller mangel på samme). AVISEN har tilmed i flere måneder forsøgt at få kommunens planer for trafikafvikling i forbindelse med vejarbejde. Disse planer er stadig ikke nået frem til redaktionens indbakke.

Nu er dette kun et område og et eksempel. Vi kunne ellers fortsætte med mange andre. Eksempelvis, hvorfor der er så meget lukkethed i Fredericia Kommune, specielt omkring de helt store beslutninger. Hvorfor ønsker man ikke en demokratisk debat? Offentligheden meddeles efter beslutningen om hint og dette. Ofte med forklaringen om, at det handler om hensynet til forretningsmæssige interesser. Men hvad med hensynet til offentlighedens interesser? Hvilken form for indsigelse kan borgerne komme med?

Ja, da kun til kommunalvalget. Byrådet er nemlig ikke glade for demokratisk debat. Det er en generel tendens i det lokale demokrati, at de helt store beslutninger sker bag lukkede døre.

Sagt i al stilfærdighed. Men alligevel meget interessant for en debat om lokaldemokratiet og de odds, vi har mod os i Fredericia. For hvorfor hylder mange fredericianske politikere denne kultur, de ellers højt og helligt lovede at viske bort for fire år siden? Hvad har man konkret gjort for at fremme borgernes mulighed for at deltage i beslutningsprocesserne? Udvalgsmøderne er lukkede. De vigtigste punkter i byrådet er lukkede. De fleste punkter er allerede afgjorte inden byrådsmøderne, der mest tager form af planlagte taler om allerede trufne beslutninger. Jovist, det kan godt virke som om, noget skal drøftes. Men reelt, og det ser man jo hver gang, så er det meste afgjort på forhånd. Og ikke sjældent på baggrund af forvaltningens indstilling (af ofte kun en mulighed, ikke flere).

Kort sagt: Et skindemokrati.

Men lad os skille tingene ad. Fredericia er en fantastisk by. Vi er rigtig mange, der både elsker og kæmper for Fredericia. Det vidner de mange frivillige også om, der løbende løfter vitale opgaver for spillestederne, koncerterne, for de ældre, de handicappede, børnene, sportsklubberne, militæret og meget mere. Det er ægte og hjertevarmende, at der findes så mange fredericianere, der tager en tørn for andre mennesker. Dem skal man have respekt for.

Men ærlig talt, kommune og politikere. Vil I ikke lade være med at tage æren for det? Royal Run blev gennemført med 800 frivillige. Måske skulle man lade den stå der og skrue lidt ned for banjoen med kommunens store indsats. For medarbejderne på rådhuset tager sig rigeligt betalt i modsætning til de frivillige. Der var i øvrigt ikke en eneste frivillig inviteret med på Kongeskibet. Hele byrådet var naturligvis MED på skibet med partner.

Det siger sgu meget om vores by, ikke?

Så lad os nu ikke komme for godt i gang med “at tale byen ned”. Hvis det er sådan, at nogle mener, at de selv repræsenterer hele byen og al “nødvendigheden”, så kan man fint leve med det. Men for vælgerne er det nødvendigt, at der kastes et kritisk blik på den stagnation, vi oplever. Det er skamfuldt, når man angriber konstruktiv kritik som værende anti-fredericiansk, fremfor at hylde demokratiet og den frie meningsudveksling.

Der er mange ting at være glade for, også med kommunens arbejde. Eksempelvis de mange ansatte, der for en lav løn udfører vitalt arbejde for Fredericia Kommune. Dem på plejehjem, skoler, genbrugspladser og så videre. Men dem med cheflønninger 4-5 gange højere end de rigtige medarbejdere; dem freder vi altså ikke.

Kobbelgården får både ros og kritik i ny rapport: Skærpet tilsyn fortsætter

0

Socialtilsyn Syd har offentliggjort en rapport om Kobbelgården, der fortsat er underlagt skærpet tilsyn. Rapporten, som Fredericia Kommune har udleveret til AVISEN i dag, peger på flere alvorlige udfordringer inden for ledelse, trivsel, kompetencer og de fysiske rammer. Tilsynet blev oprindeligt iværksat i august 2024 på grund af bekymringer for tilbuddets kvalitet, og det skærpede tilsyn løber frem til den 7. februar 2025. Der er dog også fremgang at spore i rapporten.

En ny rapport fra Socialtilsyn Syd giver et nyt billede af Kobbelgården. På den ene side fremhæver tilsynet forbedringer i ledelsens kompetencer og indsatsen for at understøtte borgernes sociale relationer og beskæftigelse. På den anden side fastholder rapporten væsentlig kritik af tilbuddets arbejde med borgernes trivsel, de fysiske rammer og manglende dokumentation af resultater. Kobbelgården forbliver derfor under skærpet tilsyn frem til den 7. februar 2025.

Rapporten bygger på flere tilsynsbesøg og evalueringer. Den understreger, at der fortsat er alvorlige udfordringer på flere områder. Socialtilsyn Syd udtrykker blandt andet bekymring for, om tilbuddet systematisk kan levere de ønskede resultater for borgerne, og om de fysiske rammer understøtter borgernes behov og trivsel.

Ros for ledelse og sociale indsatser

Socialtilsynet fremhæver, at Kobbelgården har gjort fremskridt inden for ledelse og organisation. Ledelsen beskrives som kompetent, og der er en tydelig indsats for at sikre, at borgerne i højere grad deltager i sociale aktiviteter og opnår beskæftigelse. Samtidig vurderes det, at tilbuddet gør en god indsats for at understøtte borgernes relationer til familie og netværk.

– Det er positivt, at der er sket fremskridt i ledelsens struktur og i arbejdet med at skabe sociale relationer for borgerne, står der i rapporten.

Alvorlig kritik af trivsel og dokumentation

Trods fremskridtene fastholder rapporten en række centrale kritikpunkter. Socialtilsyn Syd vurderer, at Kobbelgården stadig har store problemer med at sikre borgernes trivsel og mentale sundhed. Tilbuddets indsats beskrives som usystematisk og mangler dokumentation for, hvordan de opnår positive resultater for borgerne.

De fysiske rammer kritiseres også kraftigt. Socialtilsynet konkluderer, at faciliteterne ikke understøtter borgernes behov, hverken i forhold til skærmning, lyddæmpning eller fællesarealer, der fremmer trivsel og fællesskab. Dette er en væsentlig udfordring, især fordi mange af Kobbelgårdens borgere har behov for særligt tilrettelagte miljøer.

Politisk fokus og tidligere løfter

Fredericia Kommune og lokale politikere har tidligere givet løfter om at forbedre forholdene på Kobbelgården. Efter flere sager om udskiftning i ledelsen, kritik fra pårørende og udfordringer med personalets kompetencer, blev tilbuddet sat under skærpet tilsyn i august 2024. Politikere har ved flere lejligheder udtalt, at der skulle ske markante forbedringer, men rapporten viser, at der stadig er en betydelig vej at gå.

Hvad skal der ske nu?

Med kun få uger tilbage af det skærpede tilsyn står Kobbelgården og Fredericia Kommune over for en vigtig opgave med at sikre, at de nødvendige forbedringer bliver implementeret. Socialtilsyn Syd peger på behovet for en mere systematisk indsats, bedre dokumentation og øget fokus på borgernes trivsel og udvikling.

AVISEN følger sagen tæt og bringer senere i dag et interview med Direktør for Beskæftigelse og Velfærd i Fredericia, Mette Heidemann.

Justitsminister reagerer på afsløring af ’vask af sager’ i politiet

0

Justitsminister Peter Hummelgaard (S) tager nu affære efter DR’s afsløring om, hvordan flere politibetjente angiveligt har været med til at undlade at efterforske kriminalitet.

Otte nuværende og tidligere betjente fortæller, at de har været instrueret i at “vaske sager” – en praksis, der betyder, at nødvendige skridt i efterforskningen undlades for at få sagerne til at forsvinde eller ikke blive oprettet. Dette inkluderer at undlade at indhente vidneudsagn, tekniske beviser som videoovervågning og at undlade afhøringer af relevante personer.

Betjentene beskriver en situation, hvor presset for at lukke sager hurtigt kan få dem til at vælge at ”begrave” sagerne, også de særligt alvorlige, som vold og voldtægt. Ifølge DR’s oplysninger er dette blevet en løsning for at afhjælpe de store ressourcemangler i politiet.

Minister Peter Hummelgaard har nu indkaldt både rigspolitichefen og rigsadvokaten til et møde for at vurdere, hvordan sagen skal håndteres fremadrettet.

– Jeg har anmodet om en grundig gennemgang af, hvordan vi kan etablere et yderligere tilsyn med henlæggelser, især når det drejer sig om alvorlig kriminalitet, siger Peter Hummelgaard til DR.

I alt har DR talt med otte betjente fra fem forskellige politikredse fra både Sjælland og Jylland, som ønsker at være anonyme af frygt for konsekvenser. De beskriver, hvordan de har oplevet, at de ofte blev opfordret til ikke at indhente afgørende beviser, som kunne have gjort det muligt at videreføre sager. De fortæller om en ledelsespraksis, der inkluderer pres for at afslutte sager hurtigt uden nødvendige efterforskningsskridt, noget som har været gældende for blandt andet voldtægtssager.

Politiforskere og fagforeningsrepræsentanter har også kommenteret begrebet ”vaske sager”, som er kendt i fagmiljøet. Rigspolitiet afviser dog at kende til fænomenet, og Peter Hummelgaard understreger, at han heller ikke har været bekendt med termen.

Sagen har vakt stor opmærksomhed, og Peter Hummelgaard har allerede fået bekræftet, at der vil blive iværksat en grundig undersøgelse af sagerne.

Sydøstjyllands Politi søger ejere til beslaglagt smartmover og værktøj

0

Sydøstjyllands Politi efterlyser ejere til en smartmover og en større mængde værktøj, som blev beslaglagt på en adresse i Kolding-området. Politiet har fundet effekterne, men mangler oplysninger om, hvem der ejer dem.

Ifølge en pressemeddelelse fra Sydøstjyllands Politi blev en smartmover opdaget under efterforskningen, og det står nu klart, at den var sat til salg på DBA sammen med en anden stjålet smartmover, som allerede er blevet identificeret og returneret til sin rette ejer.

Derudover blev en stor mængde værktøj beslaglagt, og politiet har mistanke om, at værktøjet stammer fra indbrud.

Sydøstjyllands Politi opfordrer derfor borgere, der måtte have informationer om ejerskabet af smartmoveren eller værktøjet, til at kontakte politiet på telefon 114.

Dette er en del af politiets løbende arbejde med at identificere og returnere stjålne genstande til deres rette ejere.

Billeder af den beslaglagte smartmover og værktøj kan findes på Sydøstjyllands Politis hjemmeside her.

Udvider åbningstiderne

0

Fra den 1. februar får kunderne i Kvickly og SuperBrugsen endnu bedre mulighed for at handle, når det passer ind i hverdagen. De to kæder udvider nemlig deres samlede åbningstider med over 50.000 timer om året, hvilket betyder længere åbningstider i butikker over hele landet.

Fremover åbner alle butikker allerede kl. 7 alle dage – en ændring fra de nuværende åbningstider, hvor mange butikker først slår dørene op kl. 8 eller 9. Lukketiderne bliver også rykket, så butikkerne tidligst lukker kl. 20 på hverdage og kl. 19 i weekender. Hidtil har flere butikker uden for de større byer haft kortere åbningstider, især i weekenderne.

Kædedirektør for Kvickly og SuperBrugsen, Rikke Krause, forklarer, at ændringerne især er til gavn for familier med en travl hverdag:

– Kvickly og SuperBrugsen henvender sig ikke mindst til børnefamilier. De har behov for størst mulig fleksibilitet i en travl hverdag. Med de nye, udvidede åbningstider håber vi at gøre indkøbene lidt nemmere for dem – og alle vores øvrige kunder.

Lokale forskelle på åbningstiderne

Selvom åbningstiderne generelt bliver længere, vil der stadig være lokale forskelle. Det anbefales derfor at tjekke sin lokale butiks åbningstider for at få de præcise tidspunkter.

Social- og boligminister vil tage opgør med “riv ned og byg nyt”-kulturen

0

Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen vil tage et opgør med den nuværende “riv ned og byg nyt”-kultur, som ifølge ministeren belaster klimaet unødvendigt. I stedet ønsker ministeren at fremme renovering frem for nedrivning af bygninger og undersøge, hvordan kommunerne kan få bedre muligheder for at sige nej til nedrivning.

Byggeriet står for en stor del af Danmarks CO2e-udledning, og det er under selve byggeriet, at udledningen er størst. Ministeren ønsker at finde løsninger, der kan reducere behovet for at rive bygninger ned, og samtidig give kommunerne værktøjer til at fremme klimavenlige renoveringsprojekter.

– Vi skal gøre op med ’riv ned og byg nyt’-kulturen. Derfor er jeg glad for, at vi nu tager fat på arbejdet med at skaffe kommunerne nogle redskaber i klimakampen til at fremme renovering frem for nedrivning. De mest bæredygtige kvadratmeter er dem, der ikke bliver bygget, siger Sophie Hæstorp Andersen i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen, der nu sættes i gang, skal se på, hvordan kommunerne kan få bedre muligheder for at begrænse nedrivning. Derudover vil ministeren også undersøge potentialet i at indføre en ordning, hvor der kan kompenseres for de klimabelastninger, der følger med nedrivning af bygninger.

Ministerens fokus på renovering som en mere klimavenlig løsning kommer i kølvandet på den nationale strategi for bæredygtigt byggeri, der blev præsenteret i maj. Denne strategi indeholder også en undersøgelse af, hvordan genbrug af byggematerialer kan blive et selvstændigt konkurrenceparameter ved offentlige entrepriser.

– Vi skal derhen, hvor alle skal forholde sig til klimaet, når de bygger nyt – og det i alle led af processen. Derfor giver det rigtig god mening også at undersøge potentialet i at anvende brugte byggematerialer, siger Hæstorp Andersen.

Undersøgelserne skal resultere i anbefalinger til, hvordan byggeriet kan blive mere klimavenligt og bæredygtigt. Resultaterne af disse undersøgelser er forventet at ligge klar i medio 2026.

Større myndighedsaktion afslører ulovligheder i fødevarebazarer

0

En stor fælles kontrolaktion blev gennemført torsdag den 16. januar, hvor Skattestyrelsen, Fødevarestyrelsen og politiet gik sammen om at kontrollere fødevarebazarer i Odense, Aarhus, Aalborg og København. I alt blev 16 virksomheder kontrolleret under aktionen, der havde til formål at sikre overholdelsen af lovgivning og forebygge unfair konkurrence på markedet.

Aktionen fokuserede på flere områder, herunder fødevarers sporbarhed, korrekt betaling af skatter og afgifter, samt korrekt registrering af medarbejdere. Ifølge Skattestyrelsen viste kontrollen sig at afsløre adskillige problemer i de kontrollerede virksomheder.

15 ud af 16 virksomheder afsløret med problemer

Preben Buchholtz Hansen, underdirektør i Skattestyrelsen, udtaler, at der blev fundet problemer i hele 15 ud af de 16 kontrollerede virksomheder. Blandt de problemer, der blev afsløret, var beslaglæggelse af omkring 3.000 drikkevarer uden pantmærker samt løse pantmærker. Der blev også konstateret problemer med betaling af afgifter og registrering af medarbejdere.

– To medarbejdere stak af, da vi ankom, mens vi mødte andre, der sagde, at de havde første arbejdsdag. Vi skal derfor have set nærmere på virksomhedernes lønregnskab. En række virksomheder kunne ikke fremvise faktura for deres køb eller havde købt varer i udlandet uden at betale dansk afgift. Dem skal vi have opgjort en ekstra regning til. De mange problemer i de her virksomheder viser, at vores kontrol virker, og at der desværre er noget at komme efter, siger Preben Buchholtz Hansen.

En anden oplysning, der kom frem under aktionen, var, at næsten en tredjedel af medarbejderne i de kontrollerede virksomheder samtidig modtog offentlige ydelser. Oplysningerne om disse medarbejdere vil blive delt med kommuner og Udbetaling Danmark, som kan følge op på, om betingelserne for at modtage offentlige ydelser er opfyldt.

Bøder for manglende sporbarhed og for gamle fødevarer

Fødevarestyrelsen deltog også i aktionen for at vurdere fødevaresikkerheden. I Aalborg og Aarhus blev to virksomheder idømt bøder for blandt andet at sælge for gamle fødevarer og for manglende sporbarhed. Ifølge Michael Rosenmark, leder af Fødevarestyrelsens rejsehold, er sporbarhed og dokumentation af varernes oprindelse af afgørende betydning for at sikre, at farlige fødevarer kan trækkes fra hylderne og ikke udgør en risiko for forbrugerne.

– Netop sporbarheden og dermed dokumentationen for, hvor varerne kommer fra, er helt afgørende, hvis farlige fødevarer skal trækkes af hylderne, så forbrugerne ikke risikerer at blive syge, siger Michael Rosenmark.

Mange ulovligheder afsløret

Skattestyrelsen understreger, at den fælles aktion er et skridt i retning af at sikre, at virksomhederne overholder reglerne og forhindrer unfair konkurrence på markedet. De mange problemer, der blev afsløret under aktionen, viser ifølge Skattestyrelsen, at kontrolarbejdet er nødvendigt og effektivt.

– Aktionen har vist, at vi stadig har meget at arbejde med. Der er helt klart noget at komme efter, og vi vil fortsætte med at føre kontrol i fødevarebazarer og andre virksomheder, afslutter Preben Buchholtz Hansen.

SF bakker op om omvendt fodlænke, men kritiserer den begrænsede udrulning

0

SF er begejstrede for, at deres forslag om en omvendt fodlænke, der skal beskytte ofre for partnervold og stalking, nu bliver til virkelighed. Men samtidig er de kritiske over, at ordningen kun bliver rullet ud som en forsøgsordning i tre politikredse.

Selvom SF anerkender ordningen som et skridt i den rigtige retning, er partiet bekymret for, at den vil være utilstrækkelig, særligt for de ofre, der bor i områder, hvor ordningen ikke bliver gennemført.

– Jeg har fået en forsøgsordning, som jeg lagde op til i mit oprindelige forslag. Men jeg tror ikke, at jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig, at det kun vil være ofre i tre politikredse, der får muligheden for beskyttelse, siger Karina Lorentzen, SF’s retsordfører, der oprindeligt fremsatte lovforslaget, og tilføjer:

– Derfor vil der være ofre, som risikerer ikke at få hjælp, blot fordi de bor det forkerte sted.

I Norge har erfaringerne med den omvendte fodlænke været positive siden ordningens indførelse i 2013. Ifølge SF har Norge ikke oplevet brud på kontaktforbuddene, hvilket giver håb om, at ordningen kan være effektiv. Derfor er SF’s retsordfører optimistisk på vegne af dem, der får mulighed for at deltage, men understreger, at ordningen bør være landsdækkende for at sikre, at ingen ofre efterlades uden beskyttelse.

– Det bør være en landsdækkende mulighed, og det kommer jeg til at spørge ind til på tirsdag, siger Karina Lorentzen.

På trods af kritikken ventes SF at bakke op om lovforslaget, da det trods alt repræsenterer en forbedring af beskyttelsen af ofre for vold og stalking. Ordføreren peger på, at ordningen vil give den nødvendige tryghed for dem, der får mulighed for at deltage, og forhåbentlig sætte en stopper for mange brud på tilhold.

– Dette giver offeret trygheden tilbage, og det er vigtigt. Vi har ledt efter effektive måder at undgå brud på tilhold, og det her er afprøvet i Norge med succes siden 2013. Der har faktisk ikke været brud på tilholdet, og derfor har det været vigtigt for SF at få denne mulighed i Danmark, påpeger hun.

Forsøgsordningen er planlagt til at begynde i juli 2025 og vil blive evalueret efter tre år. Der er dog allerede nu spørgsmål om, hvordan ordningen vil blive implementeret, og hvordan de involverede politikredse vil håndtere de tekniske og ressourcemæssige udfordringer, der måtte opstå.

FC Fredericia opruster på kommunikation og branding

0

FC Fredericia har taget endnu et vigtigt skridt i klubbens udvikling ved at ansætte Søren Pabst som kommunikationsansvarlig. Med tiltrædelse den 1. februar bliver hans mission at styrke klubbens synlighed, løfte kvaliteten af kommunikationen og videreudvikle brandet omkring FC Fredericia.

Søren Pabst, der er 30 år gammel, kommer til klubben med solid erfaring fra tidligere stillinger hos Sønderjyske Fodbold og Kolding IF, samt mange års arbejde med kommunikation i oplevelsesindustrien. I sin nye rolle vil han udover kommunikation også være ansvarlig for afviklingen af hjemmekampe i tæt samarbejde med salgsansvarlig Christian Johansen.

Et længe ønsket fokus på kommunikation

Christian Johansen ser frem til at få Søren med ombord:

– Vi har længe ønsket at styrke vores kommunikation og vores arbejde på sociale medier. Søren har allerede bevist, at han kan gøre en forskel, blandt andet i Kolding, og jeg er sikker på, at han kan hjælpe os med at løfte klubben yderligere. Samtidig vil hans erfaring med afvikling af kampe være en stor gevinst, så vi kan forbedre oplevelsen for vores tilskuere og partnere, siger Christian Johansen.

Motiveret og klar til at sætte sit præg

Søren Pabst er også begejstret for sin nye rolle og ser frem til udfordringen:

– Klubben er på en spændende rejse, og jeg har haft nogle virkelig inspirerende snakke med både Stig og Christian. Fra første møde følte jeg mig meget velkommen i klubben, og jeg glæder mig til at blive en del af holdet. Mit mål er at bidrage til den positive udvikling, klubben allerede er i gang med, og jeg er sikker på, at min erfaring og tilgang passer godt til FC Fredericia, siger Søren Pabst.

Selvom Søren officielt starter den 1. februar, har han allerede valgt at begynde i denne uge for at lære klubben og arbejdspladsen bedre at kende. Det vidner om en høj motivation og engagement fra den nye kommunikationsansvarlige, der glæder sig til at gøre en forskel for klubben.

Med tilføjelsen af Søren Pabst tager FC Fredericia endnu et skridt mod at styrke sin position både på og uden for banen.