POLITIK. Karsten Byrgesen fra Borgernes Liste stemte på seneste møde i Teknisk Udvalg igen nej til Trekantområdets fælles kommuneplan for 2025-2037. Dermed fastholder han sin kritik af planen, der ifølge ham er både udemokratisk, unødigt omfattende og går imod borgernes ønsker.
»Trekantområdets fælles del af kommuneplanen er både med sine 161 sider og sit brede, detaljerede indhold bestemmende og undergravende for både borgere og politikere i kommunen. Trekantområdet Danmark er en samarbejdsorganisation, der udemokratisk har sammenstykket en plan, der nu bliver dimensionerende for Fredericias udvikling,« siger Byrgesen.
Han kritiserer især, at borgernes indsigelser omkring en tredje Lillebæltsforbindelse ifølge ham er blevet ignoreret:
»Borgernes indsigelser mod den tredje Lillebæltsforbindelse er blevet affejet med ordene ”ingen ændringer”, hvilket klart desavouerer borgerne og bekræfter systemets magt. Det og meget mere begrunder mit nej,« understreger Byrgesen.
Byrgesen påpeger, at han også ved første behandling i Teknisk Udvalg den 25. november sidste år stemte imod planen med henvisning til mangelfuld belysning af konsekvenserne for borgerne.
»Fredericia er hårdt ramt af trafikal støj, og derfor kan jeg ikke støtte planen om, at en tredje Lillebæltsforbindelse skal placeres parallelt med de eksisterende broer. Konsekvenserne for de berørte områder – herunder ekspropriationer, støj, lys og støv – er simpelthen ikke belyst,« siger Byrgesen.
Han advarer også imod andre elementer i planen, som han mener vil medføre negative konsekvenser, herunder etableringen af energiparker og biogasanlæg tæt på beboelsesområder. Han frygter, at planen vil medføre faldende ejendomspriser, forringet sundhed, og at den vil skabe en generel usikkerhed blandt både borgere og erhvervsliv i Fredericia.
»Det samlede indtryk af planen er, at den efterlader borgerne som tilskuere til en by i afvikling, hvor deres indsigelser bliver fejet af bordet,« konkluderer Byrgesen.
Trods modstanden fra Byrgesen blev planen vedtaget af flertallet i Teknisk Udvalg med stemmer fra Socialdemokratiet og Venstre. Planen skal nu behandles i byrådet, hvor Karsten Byrgesen har tilkendegivet, at han vil uddybe sin kritik yderligere.
ØKONOMI. Lørdag udløb fristen. Alligevel er der fortsat 1000-kronesedler for svimlende 1,4 milliarder kroner i omløb rundt om i landet.
Nationalbanken begyndte allerede tilbage i november 2023 at kalde de store pengesedler hjem, men på trods af gentagne opfordringer har danskerne stadig mange af de eftertragtede tusindlapper liggende.
Da Nationalbanken satte gang i tilbagetrækningen, var der over 21 milliarder kroner i form af 1000-kronesedler i omløb. Langt størstedelen er kommet tilbage, men Nationalbankens nye opgørelse viser altså, at sedler svarende til cirka 1,4 milliarder kroner fortsat befinder sig uden for systemet, ifølge Ritzau.
Fristen for at bruge pengesedlerne udløb i lørdags, og dermed kan du ikke længere betale med en 1000-kroneseddel i butikkerne.
Men ro på – alt håb er ikke ude endnu. Har du været lidt for langsom eller bare glemsom, har du stadig mulighed for at veksle dine nu ugyldige sedler til og med den 31. maj 2026.
Det kræver dog, at du møder fysisk op på et af Nationalbankens tre indleveringssteder i Aarhus, Odense eller København.
Sedlerne, som ikke længere er gyldige, omfatter både 1000-kronesedlen fra den nuværende 2009-serie samt ældre sedler fra serierne 1944, 1952, 1972 og 1997.
Derfor kan det måske betale sig at kigge grundigt efter i skuffer, skabe og gamle sparegrise, for en tusse gemt og glemt er ikke nødvendigvis tabt – endnu.
SPORT. Det er med stor glæde, at Kolding IF nu præsenterer klubbens nye talentchef for drengeakademiet. Valget er faldet på klubbens nuværende børneudviklingstræner Thomas Olander, som dermed rykker op og ind i en endnu mere central rolle i klubben.
Thomas Olander har hidtil stået i spidsen for arbejdet med klubbens yngste fodboldspillere fra U9 til U11, hvor han gennem stort engagement og høj faglighed har skabt et solidt fundament. Derfor er det helt naturligt, at Olander nu får muligheden for at tage næste skridt i klubbens talentudvikling.
Frederik Lund, teknisk chef i Kolding IF, udtaler:
»Thomas har været en nøgleperson i vores børne- og ungdomsarbejde. Han har en dyb forståelse for klubbens værdier og besidder en stærk faglighed, der matcher rollen som talentchef perfekt. Vi glæder os til at se ham videreføre og styrke akademiets talentstrategi.«
Thomas Olander ser selv frem til opgaverne, der ligger foran ham:
»Jeg er stolt og beæret over muligheden for at sætte mit præg på en klub som Kolding IF. Jeg glæder mig utroligt meget til at komme i gang med de mange spændende opgaver, der venter, og fortsætte klubbens positive udvikling på talentsiden,« siger den nye talentchef.
Med udnævnelsen siger klubben samtidig farvel til Jonas Illum, som har været ansvarlig for talentudviklingen hidtil. Kolding IF ønsker at rette en stor og varm tak til Jonas Illum for hans store arbejde med akademiet og ønsker ham alt det bedste fremover.
BUSINESS. Da Martin Nielsen for 23 år siden satte sig i firmabilen første gang, var han alene. I dag er han chef for seks ansatte, og virksomheden er en vigtig del af Fredericias lokalmiljø. AVISEN har mødt manden bag Martin Nielsen ApS til en snak om håndværk, teknologi og hvorfor det er vigtigt at tage ansvar for næste generation af elektrikere.
De bygger vores fremtid – én mursten, én skrue, ét penselstrøg ad gangen. De graver, rydder op, bager lækkerier, designer, tænker, udvikler og skaber. De står klar i morgentågen, før byen vågner, og afslutter dagen med støv på tøjet og et færdigt værk, der vidner om deres håndværk og dedikation. Håndværkerne er hjertet i vores lokalsamfund. De er dem, vi ringer til, når taget lækker, når drømmekøkkenet skal bygges, eller når nye projekter skal blive til virkelighed. Og nu er det blevet tid til at hylde dem.
I den nye serie “Byens Håndværkere”, hvor vi sætter spot på byens mange dygtige håndværkere og deres historier. Vi besøger værkstederne, byggepladserne og møder menneskerne bag virksomhederne. Gennem portrætter og fortællinger vil vi præsentere tømreren, der lærte faget fra sin far, elektrikeren, der drømmer om grøn omstilling, maleren, der giver byens vægge nyt liv – og alle de andre håndværkere, der gør en forskel i hverdagen. Serien handler ikke kun om faglighed, men også om de historier, der lever på arbejdspladsen, og om de mennesker, der med passion og hårdt arbejde holder byen i gang.
Vi afslutter serien med kåringen af Årets Mesterhåndværker 2025 – en fejring af en særlig håndværker, der ikke blot leverer en ekstraordinær indsats fagligt, men som også gør en positiv forskel for Fredericia. Velkommen til serien “Byens Håndværkere” – følg med, og kom tættere på byens fagfolk og deres historier. Velkommen til den fjerde artikel i serien med elektriker, Martin Nielsen
For 23 år siden startede Martin Nielsen op som selvstændig elektriker i Fredericia. Dengang var han helt alene, men i dag beskæftiger Martin Nielsen ApS seks personer og er blevet en veletableret del af lokalmiljøet.
»Jeg startede helt fra bunden af. Først var det bare mig selv, men efter tre-fire år fik jeg den første medarbejder, og så kom en mere til. Nu er vi tre svende, to lærlinge og så min kone, der sidder på kontoret,« fortæller Martin Nielsen.
Martin er uddannet elektriker, elinstallatør og stærkstrømstekniker og har fra begyndelsen haft ambitioner om at styre tingene selv. Tidligere arbejdede han som projektleder med brandalarmeringsanlæg, men ønsket om at være sin egen herre og have kontrol over projekterne trak ham ud i iværksætterlivet.
Fra hele landet til et stærkt lokalt fokus
I virksomhedens første år satte Martin Nielsen ApS hjulene i bevægelse over hele landet. Opgaverne var mangeartede, rejserne lange, og kalenderen blev fyldt med opgaver fra Skagen til København. Men som årene gik, ændrede strategien sig. Martin Nielsen ønskede at styrke tilknytningen til lokalsamfundet, og virksomheden trak sig hjem mod Trekantområdet – en beslutning, der har vist sig at være rigtig for både virksomheden og kunderne.
I dag kører firmabilerne dagligt rundt i Fredericia, Kolding, Vejle og Middelfart. En ændring, der har betydet, at de nu kender vejene og adresserne, og ikke mindst ansigterne på kunderne langt bedre.
»Vi valgte at satse lokalt, fordi det handler om tillid og nærvær. Vi kender vores kunder godt, vi møder dem i byens gader, i supermarkedet eller ved sportsstævner. Derfor betyder det ekstra meget for os at levere kvalitet hver gang. Når vi siger, at vi kommer klokken otte, så kommer vi klokken otte. Respekt for kundernes tid og tillid er en del af vores DNA,« forklarer Martin Nielsen, der tydeligt mærker, at lokal forankring giver noget tilbage – nemlig en fast og loyal kundekreds.
Fra traditionelle installationer til højteknologiske løsninger
Elektrikerfaget har forandret sig dramatisk gennem de sidste to årtier. Da Martin Nielsen startede virksomheden op, handlede arbejdet mest om kabler, stik og kontakter. Nu er branchen præget af digitalisering og intelligente løsninger, hvor selv mindre opgaver kræver teknisk snilde og opdateret viden.
Martin Nielsen ApS har fulgt med udviklingen hele vejen. Virksomheden har bevæget sig fra klassiske elektrikeropgaver til komplekse, højteknologiske installationer, hvor lys og varme kan styres direkte fra telefonen eller computeren.
»Udviklingen går lynhurtigt, og vi investerer løbende i uddannelse af vores medarbejdere, så de altid er på forkant med de nyeste løsninger. Men det er netop denne dynamik, der gør vores fag interessant. Vi oplever hele tiden, at vi skal forny os og tænke kreativt for at imødekomme kundernes ønsker og behov,« fortæller Martin.
Kunderne har også ændret sig. Hvor nogle kunder tidligere var lidt tilbageholdende overfor ny teknologi, oplever Martin Nielsen i dag en bred vifte af kunder – både private, erhvervsdrivende og detailhandelen – der aktivt efterspørger innovative løsninger og muligheder, der letter hverdagen.
»Alsidigheden gør, at ikke to dage ligner hinanden, og vi skal kunne håndtere både helt små private opgaver og store, komplekse erhvervsinstallationer. Det er en udfordring, men også en styrke, fordi vi konstant udvikler os,« siger Martin med stolthed i stemmen.
Denne løbende udvikling sikrer, at virksomheden altid kan møde kundernes behov og samtidig giver medarbejderne en spændende og varieret arbejdsdag, hvor der konstant er plads til læring og nye erfaringer.
At tage ansvar for fremtidens elektrikere
Hos Martin Nielsen ApS er det en kerneværdi at uddanne nye, dygtige elektrikere. Virksomheden har altid haft lærlinge ansat, og som oftest flere end minimumskravet. For Martin Nielsen handler det ikke blot om regler og kvoter – men om ansvar, fællesskab og det at give noget tilbage til branchen.
»Vi har konstant to lærlinge i huset. Vi ser det som en vigtig del af vores samfundsansvar at tage unge mennesker under vores vinger, så de kan få en solid og grundig uddannelse,« siger Martin, der tydeligt mærker, at der er kamp om at finde dygtige og motiverede unge mennesker.
En af udfordringerne er, at mange unge vælger gymnasiet uden at kende til de mange muligheder, som en elektrikeruddannelse kan give. Ifølge Martin handler det om at få fortalt de unge mennesker, at elektrikerfaget ikke bare er »at trække kabler«, men kræver stor viden indenfor både matematik og fysik.
»Mange unge ved slet ikke, hvor komplekst og spændende elektrikerfaget faktisk er. Det handler også om at få fortalt, hvor gode videreuddannelsesmuligheder der findes efter uddannelsen, og hvor attraktive de er på arbejdsmarkedet bagefter,« understreger Martin.
Håndværket skal løftes frem og anerkendes
For Martin Nielsen er det tydeligt, at håndværkerfagene ofte ikke får den anerkendelse, de fortjener i samfundet. Der ligger ifølge ham stadig en kulturel udfordring i, at nogle ser håndværksfagene som et sekundært valg.
»Det er vigtigt, at samfundet får øjnene op for, hvor krævende og specialiseret et håndværk som vores egentlig er. Man kommer absolut ikke sovende til at blive elektriker. Der skal knokles, studeres og trænes undervejs,« siger Martin med et smil, før han tilføjer:
»Nogle gange gør vi måske arbejdet lidt for godt. Flere af vores dygtigste lærlinge vælger nemlig at læse videre, fx til maskinmester. De bliver simpelthen så dygtige, at de får lyst til at prøve kræfter med endnu mere specialiserede udfordringer.«
En lokal virksomhed med hjerte for Fredericia
Martin Nielsen ApS er med tiden blevet et kendt og respekteret navn i Fredericia. Det er ikke tilfældigt, for virksomheden gør en dyd ud af nærvær, lokal forankring og personlig service. Martin Nielsen mener, at netop nærheden til kunderne skaber tillid, som er virksomhedens største aktiv.
»Vi tror på personlige relationer og høj troværdighed. Vi er lokalt forankrede, og det betyder, at vi har en særlig interesse i, at det arbejde, vi laver, altid holder høj kvalitet. Vores kunder ved, at de kan regne med os,« siger Martin Nielsen med tydelig stolthed.
Og netop alsidigheden er virksomhedens styrke. De løser alt fra små, personlige opgaver som renovering af lysekroner, til omfattende installationer i større byggerier og virksomheder. Ingen opgave er hverken for stor eller for lille, understreger han:
»Vi siger aldrig nej til en opgave, for det vigtigste er, at kunderne føler sig set og hørt. At de oplever os som pålidelige og ordentlige hver eneste gang,« siger Martin, der ser virksomheden som et eksempel på, hvordan håndværk og lokal tilstedeværelse kan skabe værdi for både kunder, lærlinge og lokalsamfundet i Fredericia.
BUSINESS. Butikker bliver naturligt slidte med tiden, især når de har mange besøgende. Det gælder også Louis Nielsen i Danmarksgade i Fredericia, hvor lokalerne nu gennemgår en større renovering efter fem travle år. Siden den 29. maj har butikken været lukket, mens håndværkere og butikspersonalet har haft travlt med at få alt klart til den store genåbning tirsdag den 3. juni.
Og chefoptiker Michael Biegala selv fortæller med et smil, at det handler om mere end blot at pynte på facaden, når dørene igen slås op tirsdag den 3. juni.
»Alle vores butikker er sat til enten en flytning, en renovering eller en opfriskning hvert femte år. Det er helt almindeligt ved konceptbutikker. Vi flyttede hertil fra Gothersgade i 2020, og efter fem år med travle kundebesøg og masser af liv i lokalerne, er det klart, at der bliver slidt på væggene. Der kommer huller hist og pist. Det er en lille detalje, men alligevel vigtigt at få gjort noget ved,« siger chefoptikeren.
Nu er der kommet baggrundsbelysning ved brilleudstillingerne, hvilket ifølge chefoptikeren giver en flot og overskuelig effekt.
Og det er ikke tilfældigt, hvordan tingene gøres. Alt er testet, afprøvet og nøje gennemtænkt ud fra kundernes behov. De nye rammer er således ikke bare blevet malet og gjort lidt mere moderne. Hele frontdelen af butikken er revet ned og bygget op på ny, og der er kommet lys bag brillerne på væggene, så det nu bliver væsentligt lettere for kunderne at finde det helt rigtige stel.
»Det er altid svært for kunder at vælge briller, fordi det er noget, man typisk bruger i mange år. Nogle kunder bruger dem i tre-fire år. Derfor har vi prioriteret at gøre brilleudstillingen langt mere overskuelig,« forklarer Michael Biegala og fortsætter:
»Vi bygger butikkerne efter kundernes behov, ikke efter hvad vi selv tror, fungerer bedst. Og erfaringerne fra de andre butikker viser tydeligt, at kunderne bedst kan lide denne opsætning med baggrundsbelysning.«
Louis Nielsen er efter renoveringen, mere end klar til at tage imod kunderne i de lyse og moderne rammer.
Den nye butik bliver dog mere end kun smartere stel og flottere lys. En væsentlig forbedring er også teknologien. Louis Nielsen Fredericia tilbyder nu avancerede 3D-scanninger med den såkaldte OCT-maskine, der kan opdage potentielle øjensygdomme langt tidligere end før. Ifølge Biegala kan den nye scanner spotte tegn på sygdomme flere måneder tidligere end tidligere apparater, og samtidig give hurtige svar. Mange vil måske allerede kende teknologien fra besøg hos øjenlægen.
»Vi har to slags 3D-scanninger, her en almindelig, der er gratis, og en mere avanceret, man betaler for,« tilføjer han.
Den nye indretning giver også et mere overskueligt butiksmiljø, hvor kategorierne glider naturligt sammen, så kunderne let kan finde rundt.
Selvom det professionelle aspekt fylder meget i renoveringen, er der også plads til lidt sjov. For åbningen bliver fejret med halv pris på alle glas og tillæg de næste 14 dage, en kaffevogn fredag fra klokken 11 til 15, og så bliver der naturligvis sat en grøn ballonportal op udenfor butikken.
»Vi mærker allerede stor interesse for tilbuddet, og mange har allerede booket tid. Folk er helt pjattede med halve priser,« siger Biegala med en let latter.
I det nye venteområde hos Louis Nielsen i Fredericia er der lagt vægt på en hyggelig stemning.
Butikken har siden åbningen i 2004 solgt mere end 100.000 briller, og Michael Biegala understreger, at den nuværende placering i Danmarksgade, hvor man rykkede ind i 2020, har været afgørende.
»Vi havde simpelthen ikke plads nok i Gothersgade. Lokalerne her er dobbelt så store, og det har betydet alt. Personalet glæder sig også over, at der nu sker noget nyt. Selvom de har kendt planerne i lang tid, fordi kæden løbende præsenterer opdateringer på seminarer, så har de været med til at bestemme, hvordan brillerne skal hænge, og hvad der passer bedst i butikken,« siger han og understreger afsluttende med endnu et smil:
»Personligt glæder jeg mig bare til, at det er nyt.«
Louis Nielsen Fredericia slår dørene op tirsdag morgen – klar til at byde både nye og gamle kunder velkommen i de friske omgivelser.
SPORT. AC Horsens har netop offentliggjort, at den tidligere Vejle- og Fredericia-spiller Kristian Kirkegaard fremover skal tørne ud for ”de gule” på Langmarksvej. Den 27-årige offensive profil har underskrevet en kontrakt, der gælder frem til sommeren 2027, og tilgangen understreger Horsens-klubbens store ambitioner om oprykning til 3F Superligaen allerede næste sommer.
Kristian Kirkegaard, der tidligere har begejstret fodboldfans i både Vejle Boldklub og FC Fredericia med sine offensive kvaliteter, glæder sig til den nye udfordring:
»Jeg har haft gode samtaler med Esben Hansen og David Nielsen. De har præsenteret mig for et sportsligt projekt, der er meget interessant, og jeg glæder mig især til at spille under David Nielsen,« siger Kirkegaard.
Cheftræner David Nielsen lægger heller ikke skjul på, at han har store forventninger til den tidligere FC Fredericia- og VB-profil:
»Kristian har været en klar førsteprioritet for os. Han passer perfekt ind i måden, vi spiller på. Vi har søgt en dansk spiller med gode værdier, et teknisk højt niveau og et godt blik for spillet, og det får vi i Kristian,« udtaler David Nielsen.
Kristian Kirkegaard trækker første gang i træningstrøjen mandag den 16. juni, når AC Horsens indleder opstarten til den kommende sæson.
KULTUR. På Fredericia Musicalteater er ambitionerne høje – og dørene nu endnu mere åbne. Tirsdag den 28. maj prøvede teatret kræfter med et nyt folkeligt initiativ: Fyraftenssang. Og det var ikke kun melodierne, der ramte rent – idéen viste sig også at være et hit.
Teatrets direktør Thomas Bay, der selv sad ved klaveret under arrangementet, forklarer baggrunden for idéen:
»Teatret skal være åbent for alle. Vi vil gerne invitere flere indenfor og vise, at teatret ikke kun handler om forestillinger, men også om at skabe fællesskaber. Musik og sang har en unik evne til netop det,« siger han.
Arrangementet blev sat op med kort varsel, men responsen var alligevel imponerende. Der var næsten udsolgt, da Liv Stevns, producent og tidligere performer, sikkert ledte publikum igennem en række sange fra både klassiske fællessangsnumre til mere udfordrende musicalmelodier.
»Stemningen var fantastisk, der blev sunget med masser af energi, og der var masser af grin og glæde undervejs. Vores ambition er helt klart, at det her skal vokse sig endnu større, så vi kan fylde salene fremover,« lyder det fra Thomas Bay.
Temaet for sangvalgene var bygget op omkring en livscyklus, nøje udvalgt af Liv Stevns og teatrets dramaturg Katja Lotsberg Nilsen, hvilket gav arrangementet en særlig dybde og mening.
Deltagerne tog også rigtig godt imod det nye koncept. Thomas Bay og teamet talte med gæsterne undervejs og efter arrangementet, og responsen var entydig:
»Folk var glade og begejstrede for initiativet. Flere spurgte allerede på aftenen, hvornår det kommer igen. Siden har flere skrevet og spurgt, om vi gentager det – og det gør vi bestemt,« siger Thomas Bay entusiastisk.
Han understreger samtidig, hvor vigtigt det er for teatret at være mere end forestillinger:
»Vi vil gerne vise, at vi er mennesker, der bor, lever og knokler for at skabe gode oplevelser. Vi er en del af byens puls, og derfor er det vigtigt for os at styrke forbindelsen til byen og dens borgere. Det er arrangementer som fyraftenssangen med til at gøre.«
Thomas Bay drømmer stort og bredt på byens vegne, og han håber, at initiativet kan blive en af mange ting, som Fredericia kan samles om i fremtiden – ligesom byens kultur, sport og fællesskaber generelt:
»Jo mere vi kan samles omkring og være stolte af, jo stærkere står vi som by. Det handler både om kultur, sport, kunst – og sang. Fredericia har et fantastisk fællesskab, og det skal vi dyrke endnu mere,« slutter Thomas Bay.
Af folketingsmedlem for SF, Karina Lorentzen og byrådsmedlemmer for SF, Iben Lehmann Rasmussen, byrådsmedlem i Kolding og Hanne Pedersen, byrådsmedlem i Haderslev
Det er ikke længe siden, vi i det sydjyske og flere andre steder i Danmark endnu en gang blev mindet om, hvad klimaforandringerne kan føre med sig. I Esbjerg kæmper man hyppigere mod havet, der presser sig op over kajkanter og truer med at oversvømme hele havneområderne. I Sønderborg og omegn oplever man, hvordan ekstrem regn og skybrud sender vand ind i kældre og over villaveje.
I Haderslev har man flere gange set, hvordan fjorden går over sine bredder, og i Kolding bliver de lavtliggende områder mere og mere sårbare overfor stormfloder og kraftige regnskyl.
Det her er ikke noget, der sker “et andet sted”. Det er vores egne byer, vores infrastruktur og vores hjem, der er i fare. Og nu viser en ny rapport endda igen, hvor mange milliarder, det kommer til at koste os, hvis vi ikke handler.
Klimaforandringerne er ikke længere en fremtidsudfordring – de er nutid. Vi ser det i vandmasserne, i de ødelagte haver og veje, og i den utryghed, det skaber hos familier, der ikke ved, om deres hjem er det næste, der står under vand.
Regeringens reaktion? Tomme løfter og politisk syltekrukke.
Det er ganske enkelt ikke godt nok.
Ja, det bliver dyrt – men det bliver endnu dyrere at lade stå til. Hvis vi ikke handler nu, risikerer vi at tusindvis af danskere må forlade deres hjem. Ikke bare i fremtiden, men i en ikke alt for fjern nutid.
Vi har stadig mulighed for at tage ansvar. Men det kræver mod. Det kræver politisk vilje. Og det kræver, at regeringen lægger en konkret plan på bordet, som Folketinget kan arbejde videre med.
Klimakrisen venter ikke på os – og den forsvinder ikke, bare fordi andre globale problemer fylder nyhedsfladen.
Regeringen må træde i karakter og samle os om en strategi, der sikrer, at hele Danmark – også Sønderborg, Esbjerg, Haderslev og Kolding – er klar til fremtidens mere ekstreme vejr.
NATUR. Assens Kommune er en af 25 danske lokationer, hvor frivillige hænder den 15. juni kan være med til at give havmiljøet en hjælpende hånd. Denne dag samles lokale kræfter ved Søsportscentret i Assens, hvor frivillige sammen med Assens Dykkerklub planter friske ålegræsskud ud i Lillebælt ved Torø Huse Vig syd for byen.
Arrangementet sker som en del af Projekt Kysthjælper og Det Store Danske Ålegræsinitiativ, hvor man i hele landet arbejder for at forbedre livet i havet.
Dagen er åben for alle, og man behøver ikke være dykker for at hjælpe. Ved Søsportscentret skal der nemlig bindes ålegræsskud på søm, inden dykkerne fra Assens Dykkerklub tager over og planter skuddene i havbunden.
Ulrik Vendelbo, der er foreningsleder i Assens Dykkerklub, fremhæver betydningen af ålegræs:
»Ålegræs er vigtigt for mange fisk og smådyr. Der er langt flere fisk i områder med ålegræs end på bar sandbund. Ålegræs fremmer biodiversiteten, og derfor er det vigtigt, at vi bakker op om indsatsen.«
En del af en større plan
Projekt Kysthjælper, som Assens Kommune deltager i, er et fireårigt initiativ ledet af Danmarks Sportsfiskerforbund med støtte fra VELUX Fonden. Projektets mål er at genoprette og forbedre forholdene for havnaturen, især i de kystnære områder, hvor ålegræsset spiller en central rolle for biodiversiteten.
Havbiolog og projektleder i Kysthjælper, Erik Haar Nielsen, understreger vigtigheden af at handle hurtigt:
»Vi mener, der skal turbo på arbejdet med at udplante ålegræs i det kystnære havmiljø. Fisk og bunddyr mangler akut gode levesteder, alt imens havmiljøet er ved at kollapse på grund af flere årtiers forurening, overfiskeri og fiskeri med bundskrabende redskaber.«
I Assens Kommune holder man øje med udviklingen på steder, hvor ålegræs tidligere er blevet plantet. Søren Bay, der er biolog i Assens Kommune, er begejstret for de foreløbige resultater:
»Når vi planter ålegræs i et område, overvåger vi udviklingen tæt. Vi kan se, at et af områderne, hvor vi tidligere har plantet ålegræs, er begyndt at brede sig naturligt. Det giver os vigtig viden, som kan bruges til fremtidige tiltag,« siger Søren Bay.
Frivillige søges stadig
Arrangørerne opfordrer alle interesserede til at deltage, uanset om man ønsker at hjælpe på land eller under vand. Frivillige på land kan hjælpe med at klargøre ålegræsskuddene, mens dykkere kan hjælpe med udplantningen på havbunden.
Der vil desuden være frivillige fra Kysthjælper til stede, som i tiden op til arrangementet har modtaget undervisning, og som kan assistere med udplantningen.
Arrangementet foregår den 15. juni ved Søsportscentret i Assens, hvor alle kan møde op og være med til at gøre en forskel for biodiversiteten i Lillebælt.
EVENTS. Når Hindsgavl Slot i Middelfart den 13. november slår dørene op, er det ikke blot de naturskønne omgivelser, der er i fokus. Denne dag bliver slottet nemlig rammen om kåringen af Danmarks mest socialt ansvarlige virksomheder med uddelingen af CSR People Prize 2025.
Prisen, der siden 1999 er blevet uddelt af videnshuset Cabi, hylder små og mellemstore virksomheder, der tager ekstraordinært socialt ansvar og gør en forskel for medarbejdere, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.
Direktør i Cabi og juryformand for prisen, Mette Rønnau, ser frem til at sætte fokus på virksomhedernes sociale ansvar:
”Social ansvarlighed er og bliver et strategisk must. Med uddelingen af CSR People Prize viser vi, hvordan virksomheder kan udvide deres rekrutteringsgrundlag, tiltrække og fastholde arbejdskraft og få det fulde udbytte af fremtidens arbejdsstyrke,” forklarer Mette Rønnau.
Hun understreger, at prisen også er en anledning til, at virksomheder kan lære af hinandens erfaringer:
”Små og mellemstore virksomheder har ikke en stor HR-afdeling, og derfor er behovet for at kunne lære af hinandens gode erfaringer særdeles vigtigt.”
I år uddeles CSR People Prize i to kategorier, hvor både private og offentlige virksomheder kan blive nomineret, her virksomheder med færre end 49 ansatte og virksomheder med mellem 50 og 249 ansatte
Indstillingen til prisen er åben frem til den 21. august 2025, og både virksomheder selv og andre kan opfordre til nomineringer.