POLITIK. Da det kom frem, at der er store uoverensstemmelser mellem det planlagte og det reelle budget på Ullerup Bæk Skolen, blev det endnu en gang tydeligt, hvor sårbar økonomistyringen i distriktet er. Venstres gruppeformand i Fredericia Byråd, Pernelle Jensen, er både bekymret og skuffet over situationen.
»Vi er ikke inde over budgetterne på skolerne. Vi sætter en overordnet ramme, og derfra styrer forvaltningen og skolerne selv. Når økonomien så skrider, så bliver vi orienteret om, at der er udfordringer med at overholde budgettet. I dette tilfælde synes jeg, at det lyder mærkeligt, fordi Ullerup Bæk distriktet har haft økonomiske udfordringer med at overholde budgettet før. Derfor troede jeg også, at man havde lært noget af det i forhold til budgetstyring. Det er rigtig trist, at vi står her igen,« siger hun.
For Pernelle Jensen er det afgørende, at skolens ledelse reagerer i tide og beder om hjælp, hvis tallene ikke hænger sammen. »Jeg har derfor en forventning om, at hvis man føler, at man er ude på dybt vand med udfordringerne på skolerne, så skal de tage fat på økonomiafdelingen på Rådhuset, så de kan få hjælp og bistand til det. Vi har en forventning om, at man overholder sine budgetter,« siger hun.
Ledelsens ansvar
Hvem har ansvaret for overskridelsen? Ifølge Pernelle Jensen er der ingen tvivl. »Det har ledelsen ude på skolen, helt klart. Der skal man overholde sit budget, og kan man ikke det, så skal man netop råbe om hjælp, som jeg sagde.«
Hun peger på, at politikerne først bliver orienteret, når der er opstået en ubalance. »Når vi hører om det politisk, så sker det først på baggrund af en ubalance. Tag eksempelvis familieområdet, hvor der kan være flere sager, og de kan være blevet dyrere. Så lytter vi og tager det i budgetforhandlingerne. Eksempelvis, når man mangler 50 millioner på familieområdet, det skal vi så tage stilling til. Det håndterer vi så. Men det er ikke, hvad der er sket på Ullerup Bæk Skolen. Der har vi bare fået en orientering om problemet.«
At det er sket før, gør kun situationen mere alvorlig. Pernelle Jensen understreger, at hun havde håbet, der var draget læring fra tidligere fejl.
Forvaltningen må gribe ind
Hvad skal der ske fremover? Pernelle Jensen ser ikke en rolle for byrådet i den daglige detaljestyring, men hun mener, at forvaltningen skal være langt tættere på. »Jeg synes, at forvaltningen skal se på det. Jeg synes ikke, at det er os som politikere, der skal detailstyre. Men rådhuset skal helt klart tale med skoledistriktet, så de kan sikre, at budgetterne holder derude. Vi er afhængige af, at alle overholder deres budgetter. Ellers skrider økonomien overordnet set, og når det så nu ikke er første gang, at man har udfordringer med at styre økonomien i distriktet, så havde jeg håbet på, at man havde lært noget af første gang.«
For hende handler det om tillid. Skolerne skal selv kunne tage ansvar, men de skal også række ud efter hjælp, før problemerne vokser sig for store.
Usikkerhed blandt medarbejdere
Udmeldingen fra distriktet har allerede ført til bekymring for både ansatte og forældre. En midlertidig opbremsning i ansættelser kan betyde færre medarbejderressourcer. Det er en konsekvens, som Pernelle Jensen finder problematisk.
»Hvis det går ud over serviceniveauet, så skal vi politisk have det at vide, før der sker noget. For der lander det på vores bord. Men der har vi ikke fået at vide, at den er endnu. Vi har fået at vide, at der er økonomiske udfordringer, og de arbejder med det, og vi vil høre noget på vores udvalgsmøde. Måske har nogen sagt nu, at vi ikke kan overholde det serviceniveau, som vi politisk har besluttet.«
Hun har forståelse for, at meldingerne om stop for ansættelser skaber uro blandt skolens personale. »Det skaber naturligvis usikkerhed, at man melder sådan noget ud. Det kan jeg sagtens forstå. Det skaber utryghed. Særligt når man har været igennem en gang før. Det skaber frustration. Det giver ikke en tryg arbejdsplads at være på, når budgetterne ikke holder. Derfor skal de også overholdes.«
Elevernes skolegang må ikke rammes
Midt i hele debatten er det ifølge Pernelle Jensen vigtigt at huske, hvem det i sidste ende handler om. Eleverne må ikke blive ramt af de økonomiske uoverensstemmelser.
»Eleverne skal have en tryg og stabil skolegang. Ser man andet, så skal vi vide det politisk,« siger hun.
Dermed sender hun et klart signal om, at politikerne har et ansvar for at sikre rammerne, men at det daglige ansvar ligger på ledelse og forvaltning.
En gentagelse, der burde være undgået
Når Pernelle Jensen ser tilbage, er det især gentagelsen af de økonomiske problemer, der frustrerer hende. Hun troede, man havde lært af de tidligere udfordringer i Ullerup Bæk-distriktet.
»Jeg synes, at det er rigtig trist, at vi står her igen,« gentager hun. »Når man ved, at der tidligere har været problemer, så skal man have styr på tingene. Man skal råbe op i tide, og man skal sørge for, at de rette fagfolk inddrages. Det må ikke ende med, at børn, forældre og medarbejdere sidder tilbage med usikkerhed og utryghed.«
Hun peger på, at forvaltningen nu må tage ved lære og sikre, at lignende fejl ikke sker igen. Samtidig understreger hun, at skolens ledelse har det primære ansvar for at holde styr på tallene. »Det har ledelsen ude på skolen, helt klart.«
En skrøbelig balance
Sagen fra Ullerup Bæk viser, hvor skrøbelig balancen er mellem politisk styring, forvaltningens tilsyn og skolernes selvstændige ansvar. Pernelle Jensen ønsker ikke, at byrådet skal styre hver enkelt post, men hun har en klar forventning om, at systemet fungerer. »Vi er afhængige af, at alle overholder deres budgetter. Ellers skrider økonomien overordnet set.«
At den skrider på en skole, der allerede tidligere har haft problemer, er ifølge hende et tegn på, at der skal strammes op.
Fremtiden
Når Børne- og Skoleudvalget mødes igen, forventer Pernelle Jensen, at sagen står højt på dagsordenen. »Vi har fået at vide, at der er økonomiske udfordringer, og de arbejder med det, og vi vil høre noget på vores udvalgsmøde.«
For hende er målet klart: Der skal findes en løsning, så både elever og medarbejdere kan få ro. Budgetterne skal holde, og ansvaret skal placeres.
»Det giver ikke en tryg arbejdsplads at være på, når budgetterne ikke holder. Derfor skal de også overholdes.«