I slutningen af november 2024 blev Danmarksgade i Fredericia omdannet til en sivegade som en del af et forsøgsprojekt. Målet var at skabe en bedre balance mellem bilister, fodgængere og handelslivet i området. Nu melder de forretningsdrivende om positive resultater, selvom enkelte udfordringer stadig skal løses.
Medlem af Teknisk Udvalg, Palle Dahl (O), glæder sig over, at projektet er blevet så godt modtaget.
– Erhvervslivet har taget det rigtig godt imod, og det er fantastisk at se, hvordan initiativet har fået positiv opbakning. Det er noget, der virkelig understøtter det gode samarbejde mellem kommunen og erhvervslivet, og det er en stor gevinst for både handelslivet og byens udvikling, siger han.
Selvom tilbagemeldingerne generelt er positive, er der også udfordringer med bilisters adfærd i gaden.
– Der er dog nogle udfordringer med bilister, der ikke helt forstår reglerne for hastighed og adfærd i gågadeområdet, og det er her, at politiets rolle træder ind. Det er ikke noget, kommunen kan eller skal håndtere, da vi har åbnet området som et forsøgsprojekt, som har været rigtig vellykket indtil videre. Vi håber selvfølgelig på, at de enkelte bilister kan blive mere opmærksomme på reglerne, og på den måde bidrage til at opretholde den gode stemning i området,” forklarer Palle Dahl.
I en sivegade anbefales det at køre maksimalt 15 km/t for at sikre tryghed for fodgængere og cyklister. Dog er der ingen formelle skiltede hastighedsgrænser, hvilket gør det til en retningslinje snarere end en fast regel.
Når reglerne overskrides
Dahl fremhæver, at det er politiets ansvar at håndtere bilister, der overskrider hastighedsgrænserne markant.
– Hvis du kører hurtigere end anbefalet, kan du risikere at blive anklaget for vanvittighedsbilisme, og det er noget, politiet har mulighed for at tage hånd om. Hvis en bilist kører hurtigt i gågaden, for eksempel over 50 km/t, kan politiet i værste fald beslaglægge bilen. Men det er selvfølgelig noget, politiet selv skal vurdere i forhold til lovgivningen, siger han.
For at sikre, at bilisterne respekterer området, foreslår Palle Dahl stikprøver og løbende vurdering af bilisternes adfærd.
– Det kunne være en idé at tage nogle stikprøver og køre igennem området for at se, hvordan bilister reagerer på hastighedsbegrænsningerne. Det er vigtigt at huske, at vi ikke kun skal tage hensyn til bilisterne, men også til fodgængere og cyklister, der færdes i området, afslutter han.