8.9 C
Copenhagen
søndag 2. november 2025

Kenny Bruun Olsen: »Bybusserne skal være for mennesker – ikke for cykler og løbehjul«

0

Efter den store succes med de gratis bybusser i Fredericia er der nu opstået et nyt problem. Busserne er blevet så populære, at pladsmanglen er til gene for både passagerer og chauffører. Derfor foreslår Sydtrafik og Umove et totalt forbud mod at medtage cykler og løbehjul i busserne – en beslutning, som formand for Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen (V), bakker op om.

»Der er simpelthen ikke plads til alle mennesker i bussen. Så må man spørge sig selv, hvad der kan undværes – og det er måske cykler og løbehjul. Vi skal stadig kunne få plads til barnevogne og gangstativer, men det andet er blevet et problem,« siger han.

Succes med bagside
De gratis bybusser har været en kæmpe succes, men det har også skabt udfordringer. Passagertallet er steget langt mere end forventet.

»Det første tal, vi hørte, var, at der ville komme 37 procent flere passagerer. Nu er det over 100 procent. Det er selvfølgelig positivt, men det har også gjort, at der ikke længere er plads nok i busserne,« forklarer han.

Ifølge Kenny Bruun Olsen handler det ikke kun om pladsmangel, men også om arbejdsmiljøet for chaufførerne.

»Buschaufførerne skal ikke stå i diskussioner med passagerer om, hvorvidt der er plads til cykler og løbehjul. Det skaber konflikter, og det går ud over både sikkerhed og stemningen i bussen. 3F og Arbejdstilsynet har været inde over og sagt, at det her, det går ikke. Så vi er nødt til at finde en løsning.«

Flere busser? Ikke lige nu
En oplagt mulighed kunne være at indsætte flere busser, men det er ifølge Kenny Bruun Olsen ikke realistisk med det nuværende budget.

»Vi har simpelthen ikke råd til at sætte flere busser ind. Det er dyrt, og vi kan ikke bare trylle nye busser frem. Så må vi tage det med til næste gang, vi skal forhandle bybusruter, og se, om vi kan lave noget på den lange bane,« siger han.

Et nødvendigt valg
For dem, der normalt tager cykel eller løbehjul med i bussen, erkender han, at det er en ærgerlig situation.

»Jeg kan godt forstå, at det kan være besværligt, især hvis man bor langt fra stoppestedet. Men så må man jo tage cyklen hele vejen eller bruge løbehjulet i stedet. Busserne skal først og fremmest være for mennesker – ikke for transportmidler.«

Han understreger, at beslutningen ikke handler om at gøre hverdagen sværere, men om at få det hele til at fungere.

»Når busserne er så fyldte, som de er nu, må vi prioritere anderledes. Vi skal sikre, at flest muligt kan komme med – og at chaufførerne kan passe deres arbejde uden konflikter.«

Borgmester fortsætter gyllegate i Egeskov: Der lugter derude

0

Der blev stille et øjeblik i salen, da en borger rejste sig under mandagens valgmøde i Egeskov Forsamlingshus og kiggede direkte mod borgmester Christian Bro (S).

Borgeren henviste til de udtalelser, der i den seneste tid har vakt opsigt, hvor borgmesteren tidligere har omtalt kommunens landsbyområder som »gyllemarker« og sine kolleger i byrådet som »et kartel«.

»Man går til valg på samarbejde og ordentlighed. Og lige efter kan man høre, at du kalder dine samarbejdspartnere for et kartel og landsbyområderne for gyllemarker. Synes du, det er ordentligt?« lød spørgsmålet fra salen.

Christian Bro tog mikrofonen og svarede roligt, men med et tydeligt ønske om at forklare sig.
Han understregede, at ordet »kartel« var brugt i en politisk sammenhæng og ikke som en personlig fornærmelse.

»Et kartel er jo, når man laver en sammenslutning, der prøver at holde andre fra at byde. Det er en størrelse, man kender fra arbejdsmarkedet og erhvervslivet. Når de blå partier skubber sig sammen og siger, at de ikke vil have magten på socialdemokratiske stemmer, så synes jeg, begrebet kartel er dækkende,« sagde borgmesteren.

Herefter kom samtalen ind på de omtalte »gyllemarker«. Bro erkendte, at udtrykket havde været uheldigt, men stod samtidig fast på, at der bag ordene lå et billede af kommunens grønne omgivelser – ikke en hån.

»Det var nok ikke velvalgt i den sammenhæng. Jeg ville nok ikke have brugt det på den måde, hvis jeg havde tænkt mig om. Men det ændrer ikke på, at de grønne bakker derude jo bliver gødet, og at der lugter derude – det er sådan, det er på landet. Og det er jo helt fint,« sagde han med et smil.

Ifølge Bro handlede udtalelsen om at beskrive forskellen mellem by og land, ikke om at tale landsbyerne ned.
»De grønne marker, vi har derude, er jo en del af vores kommune. De ligger tæt på byen, og det er netop det, der gør Fredericia særlig – at vi både har byliv og åbent land,« sagde borgmesteren.

Udtalelsen fik dog flere af de fremmødte til at ryste på hovedet, og diskussionen om tone, respekt og samarbejde kom hurtigt til at dominere aftenen. Flere deltagere mente, at borgmesteren burde tage tydeligere afstand fra ordvalget.

Valgmødet i Egeskov Forsamlingshus blev dermed endnu et kapitel i den debat, der har præget valgkampen i Fredericia: spørgsmålet om ordentlighed, samarbejdskultur og tonen i lokalpolitikken.

Karsten Byrgesen: Bussen skal være til mennesker – ikke til grej

0

Bybusserne i Fredericia skal bruges til det, de er bygget til – at transportere mennesker. Sådan lyder meldingen fra Karsten Byrgesen fra Borgernes Liste, der støtter forslaget om et totalt forbud mod cykler og løbehjul i de gratis bybusser.

»Bussen er til personbefordring. Og hvis man befordrer alt muligt andet i den, og der ikke er plads til personer, så er der jo et problem,« siger Karsten Byrgesen.

Ifølge ham handler det om at få styr på prioriteringerne. Når en cykel eller et el-løbehjul tager pladsen fra passagerer, så mister bybusserne deres formål.

»Det vigtigste er, at personer kan komme med ud og køre. Hvis den enkelte person har en masse grej med sig, som gør, at andre borgere ikke kan komme i bussen, så er det ikke persontransporten, der er i fokus længere – og det er forkert,« siger han.

Ingen penge til flere busser

Sydtrafik og Umove har anmodet kommunen om at indføre et totalt forbud, og det forslag bakker Karsten Byrgesen op. Han understreger, at det ikke handler om økonomi alene, men om fornuft.

»Vi har brugt alle de penge, vi har til at drive busserne for, og der er ikke råd til at sætte flere busser ind. Vi skal ikke bruge en masse penge på at køre rundt med cykler og løbehjul. Det vigtigste er, at borgerne kan komme med bussen,« siger han.

For Byrgesen er løsningen enkel. De, der bruger cykel eller løbehjul, må parkere det ved stoppestedet og tage bussen derfra.

»Man skal kunne tage sit løbehjul eller cykel hen til bussen, parkere det dér og så tage med. Vi skal ikke have, at det bliver vigtigere at få sit private udstyr med i bussen end at få mennesker med,« siger han.

Klare regler skal skabe ro

Byrgesen peger på, at det også handler om at skabe tryghed for både chauffører og passagerer.

»Der skal være klare linjer. Det skal ikke være chaufførerne, der står med ansvaret og konflikterne. Det ansvar skal ligge hos dem, der driver busserne, og hos byrådet. Og så skal det kommunikeres tydeligt ud til alle brugere, hvad reglerne er,« siger han.

Han understreger, at der skal meldes klart ud – på alle platforme og i alle busser – så ingen er i tvivl om, hvad man må og ikke må.

»Når reglerne er tydelige, undgår vi de daglige konflikter og misforståelser. Busserne er til mennesker, og sådan skal det også være fremover,« siger Karsten Byrgesen.

To Fredericia-profiler på Rundens Hold

0

Efter Fredericia Håndboldklubs 37-31-sejr over Grindsted er der blevet lagt mærke til præstationerne fra Middelfart Sparekasse Arena. Hele to FHK-spillere er nemlig blevet udtaget til Rundens Hold i Bambuni Herreligaen.

Både Sander Heieren og Anders Kragh Martinusen har fået plads på listen, som Tophåndbold præsenterede mandag.

Sander Heieren leverede en spektakulær præstation i målet – med både redninger og fem scoringer i tomt mål – mens Anders Kragh Martinusen var kampens store profil offensivt med ti scoringer og flere afgørende aktioner, da kampen skulle afgøres.

Fredericia Håndboldklub hentede med sejren to vigtige point, og udtagelsen af de to profiler understreger holdets stærke indsats i søndagens kamp.

Genoptag og nytænk venskabet mellem Fredericia og Ilulissat

0

Den 18. august 2025 holdt Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Socialdemokratiet i Fredericia et velbesøgt debatmøde på Kulturkasernen om Grønlands og Rigsfællesskabets fremtid. Tidligere folketingsmedlem for Socialdemokratiet, Julie Rademacher, som har grønlandske rødder, var inviteret som oplægsholder. Hendes indlæg og den efterfølgende debat viste, at interessen for Grønland og Rigsfællesskabet er voksende i Fredericia.

Det sker på et tidspunkt, hvor den geopolitiske spilleplade har ændret sig markant i løbet af de seneste 9 – 10 måneder. Grønland spiller en stadig vigtigere rolle i både Arktis og internationalt, og derfor er det mere aktuelt end nogensinde, at vi i Danmark – og i Fredericia – plejer vores relationer mod nord. Den ene af os to skribenter af dette indlæg har boet 19 år i Grønland og arbejder for en grønlandsk virksomhed; med fysisk placering her i Fredericia.

At venskabssamarbejdet mellem Fredericia og Ilulissat i 2023 ophørte efter mere end 50 års virke, ser vi som et kulturelt tab for Fredericia. Vi ved, at kernen i samarbejdet – udvekslingen af skoleelever – til sidst blev for vanskelig at gennemføre. De sidste danske værtsfamilier til de grønlandske skolebørn måtte findes i Nordjylland, og det var ikke holdbart i længden. Men i stedet for at se det som et endeligt punktum, betragter vi det som et komma. For hvad nu, hvis et nyt venskabssamarbejde kunne bygges på flere søjler end blot skoleudveksling?

De fredericianere, der har besøgt Ilulissat inden for de senere år, vil kunne berette om en storslået natur med isfjorden, som er UNESCO-verdensarv, stærke grønlandske kulturtraditioner, og fokus på bæredygtighed, klima og arktisk samarbejde; værdier, der kan inspirere kulturel, uddannelsesmæssig og miljømæssig udveksling mellem de to byer.

Vi foreslår derfor, at et nyt samarbejde mellem Fredericia og Ilulissat udvides til at omfatte kultur, erhverv og uddannelse. På den måde kan vi skabe et partnerskab, der ikke blot bygger på historien, men som også rækker ind i fremtiden. Fredericia har et rigt kulturliv, stærke uddannelsesinstitutioner og et erhvervsliv i vækst – alt sammen noget, der kunne skabe gensidig værdi i et nyt samarbejde med Ilulissat.

Flere mennesker i vores lokalsamfund har allerede tilbudt deres hjælp til at genetablere og nytænke et dansk-grønlandsk venskab. Det drejer sig om en ildsjæl fra det tidligere samarbejde og en, der ønsker at bidrage til et nyt partnerskab mellem vores to byer. Det vidner om, at viljen og engagementet stadig er til stede.

Som kandidater til Fredericia Byråd ønsker vi at bruge vores netværk – både lokalt og i Ilulissat – til at arbejde for, at venskabssamarbejdet genoptages i en ny og bæredygtig form.

Rigsfællesskabet betyder mere end nogensinde før. For Danmark og for Grønland. For Fredericia og for Ilulissat. Lad os derfor bygge videre og skabe en ny begyndelse. Sammen.

Af byrådskandidaterne Lars Olesen fra SF og Allan Pertti Frandsen fra Socialdemokratiet

Vi skal investere i mennesker – for Fredericias fremtid

0

Tillid er essentiel for al udvikling. Uden tillid til hinanden og til vores fælles systemer kan ingen kommune, ingen arbejdsplads og intet fællesskab fungere. Det gælder i velfærden, i boligområderne og i demokratiet. Tillid skaber tryghed – og tryghed skaber handlekraft.

Derfor stiller jeg op for Socialdemokratiet med tre klare mærkesager, der bygger på netop det fundament: en stærk velfærdskommunetrygge boligområder og levende byrum, samt et lokalt demokrati med reel borgerinddragelse.

En stærk velfærdskommune betyder, at vi skal investere i mennesker – ikke bare i mursten og systemer. Velfærden skal være tæt på borgerne, og de ansatte skal have tillid og frihed til at bruge deres faglighed. Børn, ældre og udsatte skal opleve, at kommunen møder dem med respekt, omsorg og menneskelighed.

Trygge boligområder og levende byrum handler om at skabe rammer, hvor mennesker trives og mødes. Gennem stærke fællesskaber og boligsociale indsatser kan vi styrke trygheden og stoltheden over vores by. Fredericia skal være et sted, hvor man føler sig hjemme – uanset hvor man bor.

Et stærkt demokrati bygger også på tillid. Borgerne skal ikke bare høres – de skal inddrages og tages med på råd. Når beslutninger træffes i samarbejde med dem, det handler om, bliver resultaterne bedre, mere bæredygtige og rodfæstede i virkeligheden.

Fredericia kan mere, når vi gør det sammen.

“Vi skal investere i mennesker – børn, ældre og udsatte skal prioriteres, så vi styrker fællesskabet og trygheden for alle.”

Jeg tror på, at Fredericias største styrke er fællesskabet – bygget på tillid, ansvar og håb. Det er dér, vi skal begynde, hvis vi vil skabe en by, der både passer på sine mennesker og sin fremtid.

Giv de unge virkelyst – ikke velfærdsafhængighed 

0

Fredericia står med klare udfordringer på uddannelse, ungdomsarbejde og mobilitet, men også med et stort potentiale for partnerskaber mellem kommune, erhvervsliv og ungdom. Kort sagt: Der er for meget system – og for lidt sammenhæng mellem skole, erhverv og virkelighed.

Fredericia skal give de unge mod på fremtiden, ikke skrive flere planer om den.

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at Fredericia halter efter på flere områder, der er afgørende for vores fremtid. Eleverne ligger under landsgennemsnittet i både dansk og matematik, næsten 8 % af de unge står uden job eller uddannelse, og kommunen har nul håndværkstilbud i ungdomsskolen  (landsgennemsnit er 2–3). Det er ikke bare tal – det er advarselslamper. 

For hver gang vi mister et ungt menneske til passivitet eller papirarbejde, mister vi et fremtidigt bidrag til vores fællesskab.

Vi skal give de unge virkelyst, ikke velfærdsafhængighed. Lad os få håndværk tilbage i skolerne, skabe flere fritidsjob og åbne dørene mellem erhvervsliv og skole. Når vi giver de unge frihed, ansvar og adgang til virkeligheden – så får vi også fremtidens arbejdslyst tilbage.

Fredericia i DI’s målepunkter

MålepunktFredericiaLandsgennemsnitMål 2029Kommentar
Dansk (9. kl)4,55,05,0Under middel, kræver indsats
Matematik (9. kl)5,76,56,2Under middel
Unge uden job/uddannelse7,5 %6 %5,6 %Høj andel – presser velfærd og erhverv
Unge i fritidsjob37 %36 %40 %Lidt over snit – god base
Håndværksfritidstilbud022Kritisk lavt niveau

Morten Hell vil bygge Kolding op med sport, kultur og samarbejde

0

Morten Hell fra Moderaterne går til valg på et klart mål. Kolding skal være en kommune, der både inspirerer, bevæger og tiltrækker – og det skal ske med bedre idrætsfaciliteter, en friere folkeskole og stærkere vilkår for erhvervslivet.

»Vi går til valg på, at vi skal have helt klart bedre idrætsfaciliteter. Vi vil gerne have den svømmehal, vi har talt om, og den skal ligge i Brandkær,« siger han. For Moderaterne er det ikke blot et lokalt ønske, men et symbol på, at Kolding skal tænke stort.

Sport og sundhed fylder meget i kandidatens vision. »Vi kan godt tænke os, at Kolding bliver en by, man kender for sine idrætsfaciliteter og kulturtilbud. Ikke bare som noget, vi klarer os fint med – men som et trækplaster, der gør kommunen attraktiv at bo i,« siger han.

Den anden store mærkesag handler om folkeskolen. Her vil Morten Hell give mere frihed til den enkelte skole. »Vi skal give mere frihed til de enkelte skoler til at tilpasse de behov, de ser som nødvendige. Det handler om at sikre, at vi undgår skolevægring og får mere trivsel. Der skal være fleksibilitet til at træffe lokale beslutninger, så man kan gøre det, der virker bedst i praksis,« siger han.

Samtidig ser han folkeskolen som en investering, der ikke behøver koste mere, men som kræver smartere prioritering. »Jeg tror ikke, det bliver dyrere at give folkeskolen mere frihed. Man kan godt forbedre tingene uden at bruge flere penge, hvis man organiserer det rigtigt,« siger han.

Den tredje mærkesag handler om erhvervslivet, som ifølge Morten Hell skal have langt bedre rammer. »Erhvervslivet skal have gode vilkår. Vi bakker op om de tiltag, der allerede er i gang, som for eksempel afskaffelsen af dækningsafgifter. Kolding skal være et sted, hvor virksomheder føler sig velkomne og kan vokse,« siger han.

Men bag politikken ligger en mere grundlæggende vision om at gøre Kolding mere interessant – både for borgere og besøgende. »Vi mangler noget, der virkelig har tiltrækningskraft. Vi har det historiske med Koldinghus og Christiansfeld, men vi mangler det moderne, der gør, at folk kommer hertil for at opleve noget. Vi skal skabe mere liv i midtbyen, mere kunst og kultur i det offentlige rum,« siger han.

Han peger på, at udviklingen af Koldings bymidte er en afgørende brik. »Vi skal have bygget flere boliger i centrum, så flere mennesker flytter ind og skaber liv. De tomme parkeringsområder kan bruges langt bedre. Det skal være fedt at bo og opholde sig midt i byen – også for studerende, der i dag tager toget ud så snart undervisningen er slut. De skal have lyst til at blive hængende,« siger han.

Morten Hell er ikke bange for at stille krav til politisk samarbejde. Han lægger vægt på dialog, gennemsigtighed og evnen til at skabe resultater sammen. »Jeg er en, der søger samarbejde. Jeg arbejder til daglig med psykiatri og sundhedsvidenskab, og jeg har en Ph.D. i sundhedsvidenskab. Jeg er vant til at samarbejde på tværs af fagligheder og interesser, og det er også sådan, jeg ser politik. Man skal kunne forhandle både opad og nedad – og dele ansvaret,« siger han.

Han mener, at det handler om at skabe en ny politisk kultur, hvor beslutninger ikke drukner i detaljer, men følges til dørs. »Jeg håber, vi får en politisk kultur, hvor vi prioriterer det, der betyder mest for borgerne – og hvor vi ikke spilder kræfter på projekter, der ikke gør en forskel,« siger han.

Hans vision for Kolding i de kommende fire år er klar. En kommune med liv i midtbyen, moderne idrætsfaciliteter og et skolevæsen, der bygger på tillid frem for kontrol. »Kolding skal være en by, man taler om med begejstring. En by, der har noget at vise frem – og hvor både børn, familier og virksomheder kan trives. Det er det, vi vil arbejde for i Moderaterne,« siger Morten Hell.

Slagsmål foran McDonald’s og indbrud med tyvekoster i Odense – se døgnets vilde sager

0

DØGNRAPPORT. Fyns Politi blev tirsdag kaldt ud til flere markante hændelser – fra slagsmål midt i myldretiden ved banegården i Odense til indbrud med stjålne værktøjer og sølvtøj.

Slagsmål foran McDonald’s og 7-Eleven
Der opstod tumult ved Odense Banegård tirsdag eftermiddag. Ifølge politiet blev der slået og råbt mellem flere personer foran McDonald’s og 7-Eleven på Østre Stationsvej.

En patrulje var hurtigt fremme, og to mænd fra Odense – på henholdsvis 42 og 52 år – blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen.

Indbrud i midtbyen – tyve stjal tøj, kasketter og værktøj
Kort før midnat blev der begået indbrud i Nedergade i Odense. Ukendte gerningsmænd havde klippet et hegn over og brudt en dør op. Fra stedet blev der stjålet tøj, kasketter og værktøj.

Flere indbrud i boliger på Fyn
På Strandparken i Middelfart blev der begået indbrud i en bolig, hvor en rude var blevet knust. Der er endnu ikke overblik over, hvad der er stjålet.

I Martofte blev der også anmeldt indbrud – denne gang på Søvej, hvor et vindue var brudt op. I Odense S blev der stjålet byggematerialer og værktøj fra et hus på Nr. Lyndelse Vej samt smykker og sølvtøj fra et hjem på Havremarken.

Narkosager og hærværk
Tirsdag aften blev to mænd på 29 og 32 år fra Odense sigtet i Fyrreparken for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer. Senere på aftenen – klokken 22.50 – blev en 25-årig mand fra Odense sigtet for samme lovovertrædelse på Parkvej.

I Kerteminde blev der i tidsrummet mellem klokken 17 og 20 begået hærværk på et offentligt toilet på Strandvejen, hvor ukendte gerningsmænd sparkede en gipsvæg i stykker.

I Svendborg blev der anmeldt hærværk i Byparken, hvor alle fire dæk på en bil var punkteret.

Endelig blev fire valgplakater ødelagt på Vinkelvej i Odense S – formentlig med en ukendt genstand.

Tre biler i brand i Kolding – politiet mistænker brandstiftelse

0

DØGNRAPPORT. Natten til onsdag udbrød der brand på sammenkørselspladsen ved Ødisvej i Vonsild i Kolding Kommune. Klokken 01.06 modtog Sydøstjyllands Politi en anmeldelse fra en forbikørende, som havde set flammer på parkeringsområdet – og anmeldelsen viste sig at være rigtig.

»Tre biler var i brand. To af dem udbrændte helt, mens den tredje fik omfattende brandskader,« fortæller vagtchef Hans Hoffensetz.

Politiet efterforsker sagen som fortsatlig brandstiftelse.

»Der er ingen grund til at tro, at bilerne er brændt af sig selv. Der er tale om to personbiler og en tredje bil, der holdt ved siden af. Vi undersøger nu overvågning og nummerpladegenkendelse for at finde frem til gerningsmanden,« siger vagtchefen.

Ejeren af den ene bil er fra Vamdrup, mens den anden ejes af en person fra Haderslev.

Bål gik galt i Fredericia

I Fredericia måtte en 72-årig mand tirsdag eftermiddag betale en bøde for overtrædelse af beredskabsloven, efter at han havde antændt et større bål på Nyropsvej.

Manden var i gang med at brænde træværk af i forbindelse med noget arbejde, men mistede opsynet med bålet, der brændte på den anden side af bygningen.

Trafikaktion i Vonsild

Sydøstjyllands Politi gennemførte tirsdag en trafikaktion i Vonsild som følge af anmeldelser om ulovlige knallerter.

»Vi standser biler, knallerter og løbehjul. Alle fem knallerter, vi kontrollerede, viste sig at være lovlige,« siger Hans Hoffensetz.

Aktionen resulterede dog i flere sigtelser: Syv bilister fik bøde for at bruge håndholdt mobiltelefon, fem fik bøde for at køre på el-løbehjul uden hjelm, og derudover blev der uddelt bøder for manglende sele, manglende lygteføring, et barn uden sele, hastighedsovertrædelser og én sag om kørsel uden førerret.