14.9 C
Copenhagen
søndag 7. september 2025

Venstre tager Fredericias stemme til Christiansborg

0

Onsdag tog tre af Venstres byrådsmedlemmer i Fredericia – Peder Tind, Pernelle Jensen og Kenny Bruun Olsen – turen til Christiansborg. Her mødtes de med ministre og ordførere fra deres parti for at sætte fokus på vigtige sager og udfordringer, der påvirker Fredericia Kommune. Målet er klart: At sikre, at Fredericia ikke bliver glemt i de nationale beslutningsprocesser.

Peder Tind, der leder Venstres byrådsgruppe i Fredericia, understreger, at besøget havde stor betydning for byens fremtid.

– Vi var tre af vores medlemmer, der tog over til Christiansborg, og det gjorde vi, fordi vi havde nogle konkrete emner, vi gerne ville drøfte både med transportministeren og med flere ordførere, der arbejder med særlige områder. Vi har politiske sager, udfordringer og potentialer, som vi gerne vil have opmærksomhed på, forklarer han.

Ifølge Tind er besøget på Christiansborg ikke blot en enkeltstående begivenhed, men en del af en langsigtet strategi for at styrke Fredericias politiske position.

– Vi har nemlig ikke et folketingsmedlem fra vores eget eller et andet parti, og det er en udfordring. Når vi skal løfte sager nationalt og få politikerne til at forstå Fredericias potentiale, er det vigtigt, at vi som byrådsmedlemmer gør opmærksom på det. Derfor var vi på Christiansborg i går, og vi vil fortsætte med at gøre det, fordi det har en meget god indvirkning på vores kollegaer på Christiansborg, uddyber han.

Fokus på infrastruktur og grøn omstilling

Peder Tind hilser på transportminister Thomas Danielsen.

Blandt de emner, Tind bringer op, er den længe ventede tredje Lillebæltsbro, støjproblemer og behovet for at fremme grøn transport i Fredericia. Han understreger, at det er vigtigt at tage kampen nu – også selvom beslutningerne om en tredje bro ligger mange år ude i fremtiden.

– Der er jo ikke taget nogen beslutninger om den tredje Lillebæltsbro endnu, men hvis vi bare sidder stille og ikke gør opmærksom på vigtigheden af det, når beslutningen om 40 år skal træffes, kan det ende med en beslutning, der ikke gavner Fredericia, siger Peder Tind.

For Tind handler det om at sikre, at Fredericia forbliver en vigtig transport- og logistikknudepunkt. Han påpeger, at støjproblemer og behovet for at styrke jernbanetransporten er afgørende elementer i den grønne omstilling.

– Vi har jo nogle udfordringer med støj, og vi skal tænke på, hvordan vi forsvarer transport- og logistiksektoren. Den grønne omstilling og mere transport på jernbanen er også noget, vi skal kæmpe for, tilføjer han og understreger, at Fredericia ikke må blive overset i de nationale dagsordener.

Madordninger og forældres frustrationer

Pernelle Jensen med partifælden på Christiansborg.

Pernelle Jensen, også medlem af Venstres byrådsgruppe, sætter fokus på et andet emne: de udfordringer, mange forældre oplever med madordninger i børnehaver og vuggestuer. Jensen mener, at lovgivningen omkring madordninger er for rigid og ikke tager højde for forældrenes ønsker.

– Jeg synes, det er fint, hvis forældre ønsker en madordning til deres børn, men det skal gøres med åbne øjne. Man skal vide præcist, hvad man siger ja og nej til. Det skal ikke være et automatisk ‘ja’, siger Jensen og påpeger, at lovgivningen kun tillader midlerne at blive brugt på frokostmåltider.

Ifølge Jensen skaber det unødvendige begrænsninger for forældrene og udgifter, der kan virke urimelige.

– I Fredericia Kommune koster det 750 kroner ekstra per måned oveni en vuggestueplads, der koster 4000 kroner, eller en børnehaveplads, der koster 2200. Det er mange penge, især når man kun kan bruge pengene på frokosten. Man kan få mange madpakker for 750 kroner, forklarer hun.

Jensen mener, at der er behov for mere fleksibilitet i ordningen, så forældre kan få mere indflydelse på, hvordan pengene bruges.

– Jeg har fået henvendelser fra flere forældre, der er frustrerede over, at mellemmåltiderne ikke kan dækkes af ordningen. Jeg synes, det er skørt. Hvis der er penge tilbage, og man kan gøre frokostmåltiderne billigere, hvorfor kan man så ikke bruge pengene til at dække mellemmåltiderne? Men det må man ikke. Det giver folk et indtryk af, at ordningen er ude af balance, uddyber hun.

Støjsager og byudvikling

Kenny Bruun Olsen, Pernelle Jensen, Christoffer Melson og Peder Tind.

Kenny Bruun Olsen, det tredje medlem af Venstres delegation, retter fokus mod Fredericias støjproblemer, der ifølge ham hæmmer byens udvikling.

– Jeg henvendte mig omkring støjsager. Blandt andet med, at Crossbridge støjer 13 dB mere, end de må. Det betyder blandt andet noget for Randal Beton, der vil opføre nogle boliger, og også for grunden over for Fredericia Gymnasium, hvor ejer vil opføre flere lejligheder, men ikke må grundet støjniveauet fra Crossbridge, forklarer Olsen.

Han fremhæver også udfordringerne ved dampgenvindingsanlægget på Havneterminalen, som har blokeret udviklingen af Kanalbyen.

– Siden 2018 har der ikke været en endelig afgørelse om støj og luftforurening fra dampgenvindingsanlægget på Havneterminalen. Det blokerer for udviklingen af Kanalbyen, da lokalplaner for boliger og andre følsomme formål kræver, at støj- og luftforureningsgrænser kan overholdes i området, siger han.

En værdifuld indsats

Venstres delegation.

Venstre-medlemmerne oplever, at deres besøg blev godt modtaget på Christiansborg.

– De ting har jeg blandt andet nævnt, og der vil blive kigget nærmere på det nu. Jeg føler generelt, at de var meget lydhøre, og det er jeg glad for, konkluderer Kenny Bruun Olsen.

Minister var glad for besøget

Transportminister Thomas Danielsen var blandt dem, Venstre-delegationen fra Fredericia mødte på Christiansborg. Han værdsætter dialogen med de lokale repræsentanter og anerkender Fredericias vigtige rolle i Danmarks infrastruktur.

– Jeg har onsdag holdt et godt møde med repræsentanter fra Venstre i Fredericia Byråd. Vi har drøftet flere transportpolitiske emner af relevans for Fredericia, ligesom jeg blev inviteret til Fredericia, hvilket jeg takkede ja til, siger Danielsen.

Ministeren understreger samtidig byens strategiske betydning for landets transportnetværk.

– Fredericia er et knudepunkt i Danmark, uanset om man taler om vej, bane eller skibstrafik. Derfor er jeg meget glad for dialogen, afslutter han.

Efter en dag fyldt med konstruktive samtaler på Christiansborg kunne Venstre-delegationen vende hjem til Fredericia med fornyet energi og en klar fornemmelse af, at byens interesser var blevet hørt. Med fokus på både lokale og nationale dagsordener fik de sat Fredericia på landkortet, og nu ser de frem til at følge op på de emner, der blev drøftet med både ministre og ordførere. Kampen for fæstningsbyen fortsætter, og besøget på Christiansborg markerer endnu et skridt i arbejdet for at sikre Fredericias fremtid og potentiale.

Ses vi til FC Fredericia – Kolding?

0

Mon vi ses på Monjasa Park? skriver klubben i deres annonce til kampen mod Kolding.

Jeg ville hellere de havde skrevet: Kom til topbrag, forkamp, underholdning søndag.

For vi skal have flere tilskuere til kampene. 3700, men heraf næsten i alt 2000 fra Odense, fint, men OB og Esbjerg samlede 14 dage forinden over 10.000 i Esbjerg.

Der var sidst, Horsens var her, 1300. Og nogle taler om 2000 på søndag. Det er alt for lidt til et top- og lokalbrag.

Vi er en håndboldby, ja men vi kan også være en fodboldby. Og lad nu værd igen og igen at sige, at det kan vi ikke og vi har ikke økonomi og kvalitet.

Andre har gjort det før os, Vendsyssel, Hobro og Herfølge blev DM. OB slog Real Madrid over 2 kampe, og vi blev Europamestre i 1992. Og jeg kunne blive ved.

Vi har et fantastisk ungt og velspillende hold, som har haft en glimrende sæson til nu, de skal opleves, og selv da de tabte til OB spillede de godt. 

Michael Hansen og hans trænerstab har gjort et dygtigt og stort arbejde med holdet.

De fortjener folk på stadion på Søndag og fremover. Fodbold på stadion er er oplevelse fremfor fra sofaen. Og spillerne ville elske at skulle spille for 3700 igen. KOM NU.

Men så skal der også ske noget mere før og efter kampene Der sker jo ingenting Det er ikke nok at udlevere gratis eller billige øl, især ikke på denne årstid.

Nej, få lavet en forkamp af to hold 10-12 årige piger eller drenge med indløb og 3500 på lægterne, og opbakning fra forældre, søskende, naboer, bedsteforældre og kammerater, der måske ovenikøbet ville få smag for at gå til fodbold. Og ungerne ville elske at spille for så mange mennesker.

Flag alle på Ringvejen og Dannebrog på stadion. 6.juli garden spiller i pausen, eller andre sportsgrene præsenterer deres sport i pausen.

Invitere ungdomsspillerne ude fra samarbejdsklubberne, til gratis fodbold. der ville følge forældre med.

Og lørdag har FC Fredericia en bod på Rådhuspladsen, hvor spillerne agiterer og sælger billetter til kampen.

Vi har nok aldrig været tættere på en mulighed for at rykke op, men massiv opbakning og en skjult 12. mand nemlig tilskuerne, så kan vi måske.

Og sikke et boost, det ville give til vores by. Først FHK og så evt. FC Fredericia.

Og til sidst en appel om at klubben vil undlade at sælge ud af spillerne her i vinter transfervinduet: 

Tro på dem og lad dem spille sæsonen færdig. Vis dem, at vi vil noget med fodbolden i Fredericia.

KOM NU PÅ MÆRKERNE FREDERICIA. YES WE CAN.

En inspirerende indsats

0

I en tid, hvor mange lokalområder føler sig presset af centralisering og store detailkæder, er det både opmuntrende og inspirerende at høre om Bredstrup-Pjedsteds kommende købmandsforretning. 

I stedet for at vente på hjælp udefra har borgerne selv taget initiativet, og det er et strålende eksempel på den liberalistiske idé om selvstændighed, frivillighed og fællesskab.

At et lokalsamfund på eget initiativ har formået at samle så mange penge ind til at etablere en butik, er en bemærkelsesværdig præstation. Det viser ikke bare et stærkt sammenhold i lokalsamfundet, men også, hvordan frivillighed og lokale ressourcer er grundlaget for succes. 

Den frivillige gruppes arbejde og den store opbakning fra lokalsamfundet er en smuk påmindelse om, hvad vi kan opnå, når vi tager ansvar for os selv og vores egne behov. I stedet for at vente på, at staten eller store aktører løser alle vores udfordringer, bør vi i højere grad fokusere på de lokale kræfter og fællesskaber, som vi selv kan være med til at styrke. Bredstrup-Pjedsted er et lysende eksempel på, hvordan man kan skabe noget værdifuldt, når man tager ansvar, handler på egne initiativer og samarbejder på tværs af lokalsamfundet.

Dialog mellem beboerforeningen, forsamlingshuset og kommunen er et andet godt eksempel på, hvordan et samarbejde mellem frivillige, lokale aktører og myndigheder kan give plads til fleksibilitet og nye løsninger. 

Der ønskes at lokale erhvervsdrivende skal stå for opførelsen, og det understreger et andet vigtigt aspekt af liberalt tankegods: at lokale initiativer skaber vækst og arbejdspladser i eget samfund. Det er ikke stor statslig indgriben, men de små meningsfulde skridt, der skaber fremtidens job og muligheder for den enkelte og for vores fælleskaber.

Dette bør være en inspiration for andre byer og landsbyer, der ønsker at tage kontrol over deres egen udvikling – og et bevis på, at der er altid mulighed for at handle, hvis viljen er der.

Dødsfald Fredericia den 21. november

0

Yvonne Karlskov Johansen, 1949-2024

Dødsfald Middelfart den 21. november 2024

0

Ole Hellan Nielsen, 1951-2024

Dødsfald Vejle den 21. november 2024

0

Susanne Melchertsen, 1961-2024

Kold luft giver vinterlige byger og glatte veje

0

Danmark er fortsat under indflydelse af en kold luftstrøm fra nordvest, der bringer vinterlige byger og risiko for glatte veje i store dele af landet. Ifølge DMI dannes bygerne, når den kolde luft bevæger sig hen over de stadig lune have omkring Danmark.

Bygerne opstår primært over Nordsøen og Kattegat, hvorefter de bevæger sig ind over land. Sydvest- og Sydjylland kan forvente byger, der hovedsageligt er dannet over Nordsøen, mens Nordøstsjælland vil blive ramt af byger fra Kattegat. Bygerne kan indeholde både regn, slud og sne, og risikoen for sne- og isglatte veje er derfor høj.

DMI advarer mod, at vejret kan skabe udfordringer i trafikken. Glatte veje kan opstå hurtigt, særligt i de tidlige morgentimer og om aftenen. Skal man ud at køre, anbefaler meteorologerne, at man sætter ekstra tid af til turen og justerer hastigheden for at undgå uheld.

Det kolde vejr er en påmindelse om vigtigheden af at være vinterklar. Sørg for, at bilen er udstyret med vinterdæk, og vær opmærksom på vejmeldinger. Hvis turen foregår på cykel eller gåben, kan hue og vanter være nødvendige for at holde kulden ude.

Selvom det er tidligt på vinteren, viser det danske vejr allerede tænder. De kommende dage vil fortsat byde på skiftende byger og en kold luftstrøm, der sikrer, at vinterstemningen langsomt indfinder sig.

KIF Kolding og Grindsted deler point i intens bundkamp

0

Efter seks nederlag i træk fik KIF Kolding igen point på kontoen i Herreligaen, da de onsdag aften spillede uafgjort 28-28 mod Grindsted i en spændende og intens kamp. For Grindsted var resultatet særligt bemærkelsesværdigt, da det markerede deres første point i 12 kampe. Begge hold kæmpede hårdt for sejren, men det uafgjorte resultat afspejlede kampen, hvor Grindsted leverede en solid indsats, der bestemt gjorde dem fortjent til pointet.

En af de væsentlige årsager til, at KIF ikke formåede at sikre sig begge point, var de mange tekniske fejl. Holdet lavede i alt 13 tekniske fejl, hvilket var næsten dobbelt så mange som Grindsteds syv fejl. Fejlene omfattede alt fra fejlafleveringer til mangelfulde indspil til stregen, og de blev afgørende for kampens udfald.

KIF var marginalt foran gennem store dele af kampen. Efter en tæt første halvleg gik holdet til pause med en føring på 15-12, og kort inde i anden halvleg udbyggede Diogo Silva føringen til 16-12. Men herefter fulgte en række fejl fra KIF’s side, hvilket gjorde, at Grindsted hurtigt kunne reducere til 16-15. Få minutter senere var KIF kun foran med 18-16, før gæsterne tog teten og vendte kampen på hovedet med en føring på 20-18 efter godt 40 minutters spil.

Grindsted udmærkede sig særligt gennem bagkædens stærke præstationer. Frederik Nielsen var en afgørende spiller med både egne scoringer og præcise afleveringer, der gang på gang skabte chancer for holdkammeraterne.

På KIF’s side var det særligt Magnus Kronborg og Kristian Stoklund, der tog ansvar i angrebet. Kronborgs kraftfulde skud og kloge spil holdt KIF inde i kampen, mens Stoklund i perioder bidrog med kreative løsninger, når angrebet gik i stå.

En særlig lyspunkt for KIF var stregspilleren Jonas Tidemand, som gjorde comeback efter over to års pause på grund af alvorlige korsbåndsskader. Hans scoring til 24-22 med 12 minutter tilbage udløste jubel i Sydbank Arena, men det lykkedes ikke KIF at holde føringen.

Med 26 sekunder igen og stillingen 28-28 tog Grindsted en timeout i håb om at sikre sejren. Men en teknisk fejl fra Kristoffer Vestergaard gav KIF en sidste mulighed for at score, da tiden løb ud. Oliver Norlyk forsøgte sig fra en svær vinkel på et frikast, men bolden gik ikke i mål, og kampen sluttede uafgjort.

Rekordmange danskere er nu gældfri

0

For første gang i flere år er antallet af borgere og virksomheder med gæld til det offentlige faldende.

Ifølge en pressemeddelelse fra Skatteministeriet blev 250.000 borgere og virksomheder gældfri i 2023 – et historisk højt antal. Ifølge Skatteministeriet skyldes den positive udvikling blandt andet nye tiltag, som Gældsstyrelsen har indført, herunder en bagatelgrænse for afskrivning af meget små gældsposter, primært fra ubetalte renter og gebyrer.

Et vendepunkt for offentlig gæld

Udviklingen markerer et vendepunkt efter flere år, hvor antallet af skyldnere steg støt. Skatteminister Rasmus Stoklund fremhæver de politiske initiativer som afgørende for at vende kurven:

– Et bredt politisk flertal har sat en klar kurs, hvor flere borgere og virksomheder skal ud af deres gæld til det offentlige. Tallene viser, at vi er godt på vej, og at de initiativer, som blev sat i søen med de seneste gældsaftaler, fx den styrkede lønindeholdelse og implementeringen af bagatelgrænsen for meget lav gæld, virker, siger Rasmus Stoklund.

Ifølge Skatteministeriet har afgangen af skyldnere i 2023 været større end tilgangen af nye skyldnere, hvilket har skabt en mærkbar ændring i statistikken.

Siden 2022 er antallet af borgere og virksomheder med offentlig gæld faldet med 16 procent, og tendensen forventes at fortsætte i 2024. Gældsstyrelsen anslår, at yderligere 190.000 skyldnere kan blive gældfri i år som følge af de eksisterende og kommende tiltag. En ny og udvidet bagatelgrænse, der træder i kraft i efteråret 2024, ventes at bidrage yderligere til nedgangen.

En balanceret tilgang til gæld

Skatteministeren understreger, at det ikke er uden konsekvenser at have gæld til det offentlige, da renter og gebyrer hurtigt kan løbe op. Samtidig påpeger han vigtigheden af at finde en balanceret tilgang til at hjælpe flere med at afvikle deres gæld:

– Jeg er optaget af, at danskerne får betalt deres gæld – og at Gældsstyrelsen inddriver de penge, som danskerne skylder, så flere bliver gældfri. Når det er sagt, skal vi løbende undersøge, hvor og hvordan vi bedst muligt hjælper flere danskere ud af gælden. Her kan det give rigtig god mening, at der er mulighed for at få afskrevet meget lave beløb, hvis man ellers ikke har anden gæld til det offentlige, siger Rasmus Stoklund.

Ungealliancen inviterer flere til at deltage

0

Middelfart Kommune arbejder på at skabe et mere inkluderende og stærkere ungdomsliv gennem initiativet Ungealliancen. Projektet, som blev lanceret i foråret 2024, samler unge, kommunen og lokale aktører om en fælles målsætning: At gøre Middelfart til et endnu bedre sted at være ung. Nu vil de gerne invitere endnu flere med til at deltage i projektet.

Ungealliancen arbejder med konkrete indsatsområder, der udspringer af idéer fra de unge selv. På det første møde i maj blev syv nøglespor identificeret, blandt andet fokus på bedre transportmuligheder, flere fysiske mødesteder og en mere målrettet kommunikation til unge.

På det andet møde i september blev visionerne omsat til handling med syv konkrete prøveprojekter. Herunder “Hyg og Byg,” der skal skabe grønne mødesteder, og “Fritidsbus,” som skal introducere unge til nye fritidstilbud. Desuden arbejder man på en ungdomsplatform, der skal samle information om tilbud og fællesskaber for unge i Middelfart.

Et af de mere innovative initiativer er “Bestil en voksen,” hvor unge kan få støtte fra et frivilligt korps af voksne til aktiviteter eller projekter. Samtidig er der fokus på at inddrage unge direkte i processen med eksempelvis “Ung til ung-kommunikation,” hvor unge skal udvikle nye måder at nå hinanden på.

Åben invitation til alle

Den 18. marts 2025 samles Ungealliancen igen for at evaluere og planlægge de næste skridt. Alle er velkomne til at deltage – både nye og eksisterende medlemmer. Middelfart Kommune håber, at endnu flere unge og voksne vil være med til at gøre Ungealliancen til en succes.