6.9 C
Copenhagen
fredag 19. december 2025

Fingermaling tilbagekaldes: Kan udgøre alvorlig sundhedsrisiko for børn

0

FORBRUGER. Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion har modtaget en advarsel fra EU-Kommissionens notifikationssystem Safety Business Gateway om, at fingermalingsæt af mærket “TheKiddoSpace” udgør en sundhedsrisiko. Produkterne tilbagekaldes derfor øjeblikkeligt.

Tilbagekaldelsen gælder fingermalingsæt solgt af webshoppen TheKiddoSpace på hjemmesiden ⁦thekiddospaceshop.dk⁩ i perioden 13. marts 2023 til 6. marts 2025. Alle versioner af produktet omfattes af tilbagekaldelsen, herunder sæt med 12, 25 og 36 farver.

Produkterne sælges i en lyseblå æske med billedet af et barn med maling på hænderne samt teksten “Fingermalingsæt”. Sættene består af en rund palet med en diameter på cirka 24 cm samt en eller flere fingermalingsbøger på 24 x 24 cm med mellem 14 og 40 sider.

Årsagen til tilbagekaldelsen er, at fingermalingsættene indeholder giftige stoffer, der ikke er tilladt i produkter til børn. Stofferne kan ifølge Miljøstyrelsen udgøre en alvorlig risiko, hvis de bliver slugt eller optaget gennem huden.

Ifølge den information, som Miljøstyrelsen har modtaget, kan stofferne i værste fald føre til varige organskader.

Virksomheden bag tilbagekaldelsen, SN ECOMMERCE LLP fra London, har ifølge myndighederne hurtigt reageret ved at fjerne produkterne fra markedet og tilbagekalde dem fra forbrugerne.

Har man fingermalingsættet fra TheKiddoSpace liggende, opfordres man til straks at stoppe brugen og bortskaffe produktet på forsvarlig vis.

Efterfølgende kan kunder kontakte TheKiddoSpace for at modtage enten en fuld refusion af købsprisen eller en værdikupon med samme værdi til brug i webbutikkens sortiment.

Virksomheden opfordrer desuden forbrugerne til at sprede informationen om tilbagekaldelsen, især hvis produktet er givet som gave, solgt eller lånt ud til andre personer.

SF til angreb på slappe straffe efter sø ødelagt i Kolding

0

POLITIK. Endnu en sag om naturhærværk har ramt Kolding Kommune. Denne gang har ukendte gerningspersoner tømt en sø for vand, hvilket har fået kommunen til at anmelde forholdet til politiet.

Den nye hændelse får nu SF’s retsordfører Karina Lorentzen til igen at efterlyse yderligere politiske initiativer, som skal sætte en stopper for gentagne tilfælde af hærværk mod naturen.

»Jeg kan ikke forstå, at med al den omtale, der har været af naturhærværkssager, at folk ikke snart forstår, at de ikke bare kan skalte og valte med naturen og ødelægge den,« siger Karina Lorentzen.

Tidligere på året gennemførte Folketinget strafskærpelser på området. Ifølge Karina Lorentzen lykkedes SF dengang med at få hævet bødestraffen til det dobbelte og samtidig sikre muligheden for fængselsstraf i særligt grove tilfælde. Alligevel mener hun, at den nye sag i Kolding viser, at de hidtidige tiltag ikke er tilstrækkelige.

»Det er godt, der sker lidt med straffen, men jeg tror ikke, skærpelserne er høje nok. Vi ønskede en straframme på fem år, men lykkedes ikke med det. Det arbejder vi stadig for, og så ønsker vi, at når vi forhandler politiforlig efter ferien, at efterforskningen styrkes med en særlig enhed i politiet, samt at kommunerne have lov at uddele bøderne selv,« siger hun.

SF ønsker derfor flere initiativer, der skal sikre en større konsekvens for overtrædelser af naturbeskyttelsesloven.

»Vi skal have mere respekt for naturen, og det kræver, at der er en konsekvens. Derfor skal der bygges flere initiativer oven på de strafskærpelser, vi har aftalt på området,« slutter Karina Lorentzen.

Kolding Kommune har endnu ikke kommenteret sagen yderligere, mens politiet nu skal undersøge omstændighederne nærmere.

Et vækstcentrum for logistik og arbejdspladser

0

BUSINESS. CEO Rune D. Rasmussen fra ADP tager os med på en tur gennem Fredericia og viser, hvordan Taulov Dryport er blevet et væsentligt knudepunkt for både lokal og international logistik. Turen går ikke ad den almindelige lastbilrute, men via en mere rolig personbilrute, der tydeligt illustrerer området og dets udvikling.

Taulov ved Fredericia har gennem de seneste år udviklet sig til en central logistikhub, ikke bare for Danmark, men for hele Nordeuropa. Rune D. Rasmussen, direktør hos ADP, tager os med rundt i området og fortæller undervejs om visionerne, der driver udviklingen af Taulov Dryport.

»Det her er et rigtig godt eksempel på, at vi har en kommune, der faktisk har været fremme i skoene. Tidligere lå der en rundkørsel her, som hurtigt blev ineffektiv, da trafikken steg. Nu har vi fået et helt nyt kryds, der er forberet til modulvogntog og klarer langt mere trafik,« siger Rune D. Rasmussen.

Det nye kryds er blot et symbol på, hvordan Fredericia Kommune og ADP aktivt understøtter den lokale erhvervsudvikling. Virksomheder som Bestseller, Elgiganten, Salling og Google har allerede slået sig ned i Taulov Dryport.

»Nogle af virksomhederne kunne sagtens have valgt udlandet eller andre kommuner. Men de valgte at etablere sig her, fordi placeringen er optimal for deres distributionsnetværk. Det handler ikke kun om at tiltrække nye virksomheder. Vi skal også sikre, at vi fastholder de lokale arbejdspladser, vi allerede har,« understreger han.

Under køreturen passerer vi et stort lager, som huser Bestsellers såkaldte »Never Out of Stock«-varer, hvorfra Zalando eksempelvis får leveret sine produkter.

»Når danskerne sidder derhjemme og klikker varer i kurven, er det sandsynligt, at varerne kommer fra netop dette lager. Bestseller får også sine containere ind via Fredericia Havn, så sammenhængen mellem havnen og Taulov Dryport er helt central,« forklarer Rasmussen.

Samtidig arbejder ADP målrettet med at finde mere bæredygtige transportløsninger. Der er allerede planer om at indsætte elektriske lastbiler mellem Fredericia Havn og Taulov Dryport allerede næste år. Togtransport kunne også være en del af løsningen, men politiske rammer begrænser desværre mulighederne her.

»Det er frustrerende, at politikerne ofte siger, at de ønsker mere togtransport, men i praksis gør de vilkårene dårligere i stedet for bedre,« siger han og tilføjer:

»Det samme gælder solceller. Vi har enorme tagarealer herude, hvor vi kunne installere mere end 40 megawatt solcelleanlæg. Men havneloven forhindrer os i at eje og drive disse anlæg selv. Det er simpelthen skørt.«

Rune D. Rasmussen håber, at den politiske vilje til at ændre havneloven nu endelig er ved at være på plads. Det vil gøre en stor forskel for områdets udvikling – og for Danmarks grønne omstilling.

»Der er heldigvis tegn på, at politikerne er begyndt at forstå, at havnene spiller en afgørende rolle, ikke blot for lokal vækst, men også for Danmarks position i Nordeuropa. Den seneste større revision af havneloven skete i 1999 – der er virkelig behov for at tænke nyt nu,« understreger Rune D. Rasmussen.

Mens han langsomt kører bilen tilbage mod Taulov Dryports udgangspunkt, peger han på områdets bygninger:

»Det her er ikke kun funktionelt byggeri. Der er også investeret betydeligt i æstetik og kvalitet. Det viser, at de virksomheder, som slår sig ned her, ønsker at blive her i mange år fremover. Det gør os både stolte og optimistiske,« siger Rune D. Rasmussen.

Fyn Rundt tæt på udsolgt – 55 flotte skibe sætter sejl

0

EVENTS. Mandag formiddag den 21. juli lyder startskuddet til en af sommerens største maritime begivenheder, når 55 historiske skibe fra fem lande deltager i Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. I løbet af ugen vil sejladsen besøge Vejle, Middelfart, Assens, Faaborg, Marstal og Svendborg, hvor tusindvis af nysgerrige tilskuere ventes at møde op for at opleve skibene tæt på.

Fyn Rundt har i år tiltrukket omkring 600 medsejlere, som alle skal sejle den traditionsrige kapsejlads med fokus på venskabelighed og bevaring af maritime traditioner. Blandt feltets deltagere er både klassiske veteraner og nyrenoverede fartøjer, der hver især fortæller deres egen unikke historie.

En særlig opmærksomhed retter sig i år mod den 120-årige skonnert Fionia fra Middelfart, som efter en omfattende renovering står skarp og klar ved sin nye faste plads ud for den globale, danske koncern USTC’s hovedsæde på havnen i Middelfart. Alt renoveringsarbejde er foretaget med respekt for skibets oprindelige karakter, og Fionia deltager for 12. gang i kapsejladsen under skipper Allan Lundgaard fra Rudkøbing.

Også det schweizisk-flagede fartøj Emma, med hjemmehavn i Ærøskøbing, sejler med for første gang. Emma er en moderne replika inspireret af amerikanske kystfiskerskonnert fra slutningen af 1800-tallet, bygget i Sillerslev på Mors og leveret for cirka fem år siden.

Sejladsens største skib bliver tremasteren Northern Grace fra Aarhus. Den blev bygget i 1942 på det anerkendte Ring-Andersens Værft i Svendborg, hvor den også for nylig har gennemgået en større renovering.

Starten går fra Vejle, hvorefter sejlskibene sætter kurs mod Middelfart, Assens, Faaborg og Marstal. Fredag den 25. juli ankommer flåden til Svendborg, hvor kapsejladsen afsluttes med en præmiefest i Rundbuehallen.

Undervejs vil sejlskibene kunne opleves fra mange udsigtspunkter, ikke mindst fredag, hvor ruten går øst ind i Svendborgsund og derfor giver flot udsyn fra Rudkøbing, Langelandsbroen, Troense og Christiansminde.

Stævneleder Jan Jay Brun Jensen fra Svendborg fortæller, at mange af skibene har charter-gæster med ombord, og tilføjer, at arrangementet er tæt på udsolgt.

Museum Fredericia fortæller historien om byens ikoniske porte – starter ved Kongens Port

0

HISTORIE. Fredericia Kommune har netop indledt en historisk rejse gennem byens berømte porte. Gennem en række opslag på Facebook sætter kommunen spot på portenes historie, udvikling og betydning for byen, op til indvielsen af den seneste port.

Første fortælling handler om den ikoniske Kongens Port, Fredericias ældste og mest symbolske indgang til byen. Her er tale om en port med en rig historie, som har gennemgået adskillige forandringer gennem århundrederne.

Oprindeligt lå porten ved udmundingen af Kongensgade, der stadig er byens bredeste gade. I 1600-tallet blev porten flyttet til sin nuværende placering mellem Kongens og Danmarks Bastion – et strategisk sted beskyttet af en portravelin, der fungerede som et skjold mod fjender.

Foto: Fredericia Museum

Gennem tiderne har Kongens Port ændret karakter flere gange. En træbro blev erstattet med en dæmning, træport blev til barriere, og flere nye vagthuse opstod omkring porten. Den nuværende vagtbygning, som stadig står der i dag, blev opført i 1856 og udgør dermed i sig selv et lille stykke af Fredericias historie.

Opslaget viser også gamle arkivbilleder, blandt andet et fotografi fra den 6. juli før 1925, hvor der ses ned over vandværket ved Kongens Port med udsigt mod Fælledvej-kvarteret. Et andet historisk foto stammer fra 1947.

Foto: Fredericia Museum

Kommunen lover, at der i de kommende uger følger flere fascinerende fortællinger. Næste uge er det Prinsens Port, der står for tur.

Billeder og historiske oplysninger er leveret af Museum Fredericia, som har samarbejdet med kommunen om at give nyt liv til byens rige historie.

Foto: Claus Fisker

Vejret viser tænder – kraftigt skybrud rammer også tunnelen ved Taulov Kirkevej

0

VEJRET. Det varslede kraftige regnvejr er i løbet af eftermiddagen for alvor slået igennem, også i Taulov. Tunnelen ved Taulov Kirkevej er lige nu oversvømmet, og vejen er stort set ufremkommelig. Det viser billeder, redaktionen har modtaget.

Flere borgere melder samtidig om store mængder vand på vejene i hele Fredericia-området, og tunnelen i Taulov er ingen undtagelse. Her står vandet så højt, at forbipasserende umuligt kan komme igennem til fods uden at blive gennemblødte.

Store vandmængder har tirsdag eftermiddag fyldt tunnelen ved Taulov Kirkevej. Foto: Diana Pedersen

Tidligere i dag varslede Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) kraftig regn og lokale skybrud for hele Trekantområdet, herunder Fredericia. Varslet gælder frem til onsdag morgen klokken 06.00, hvor vejret forventes at klare op.

Foto: Diana Pedersen

Torsdag ventes vejret dog igen at blive tørt og varmt med sol og temperaturer op omkring 24 grader.

”Den Første” er klar: Her er trøjen til FC Fredericias Superliga-debut

0

SPORT. Når FC Fredericia inden længe debuterer i 3F Superligaen, bliver det i en ny spillertrøje med navnet »Den Første«.

Lanceringen markerer en ny begyndelse for klubben, der for første gang nogensinde skal spille i landets bedste række. Ifølge FC Fredericia er trøjen designet med blik på fremtiden, men samtidig trækker den tydelige tråde til klubbens historie.

De sorte detaljer på trøjen vender nemlig tilbage – noget, fansene længe har ønsket, og som klubben beskriver som »en klar hyldest til klubbens visuelle DNA«.

Salgsansvarlig Christian Johansen kalder trøjen for meget mere end blot en spillertrøje.

»Det her er ikke bare en spillertrøje. Det er den første trøje nogensinde, vi trækker over hovedet som Superliga-klub. Den kommer til at stå som et symbol på, hvor langt vi er nået – og hvor vi er på vej hen,« siger Christian Johansen.

Trøjen er del af kampagnen »Den Første«, som ifølge klubben selv skal være med til at skabe de første minder i Superligaen. Klubben oplyser desuden, at de senere på året vil lancere endnu en hjemmebanetrøje, der bliver specielt designet til fansene og byen.

På den måde markerer FC Fredericia ikke bare klubbens debut i Superligaen med en ny trøje – men også med løftet om flere spændende initiativer til klubbens fans.

Klubben skriver afsluttende, at debuttrøjen markerer starten på en fortælling, som de glæder sig til at skrive sammen med fansene.

Trøjen kan købes på Monjasa Park til hjemmekampene og vil snart være tilgængelig på klubbens webshop hos SPORT 24.

79-årig kørte mod færdslen på motorvejen – politiet måtte påkøre bilen for at undgå alvorlig ulykke

0

KRIMI. Tirsdag morgen opstod der en farlig situation på Sønderjyske Motorvej syd for Vojens-afkørslen, da en 79-årig mand fra Haderslev Kommune kørte i den forkerte retning.

Klokken 09.01 modtog Syd- & Sønderjyllands Politi de første to opkald fra bekymrede bilister, der havde observeret manden, som kørte sydpå i overhalingssporet – imod færdselsretningen.

Kort efter opkaldene nåede en patruljebil frem til stedet. Patruljen kørte mod bilisten i den modsatte retning med udrykningsblinket tændt for at standse køretøjet og advare øvrige bilister på strækningen. Patruljens indsats fik i første omgang sænket farten markant, men da den 79-årige forsøgte at fortsætte sin kørsel, var det nødvendigt at foretage en forsætlig påkørsel af køretøjet.

Påkørslen blev vurderet nødvendig af sikkerhedsmæssige årsager, oplyser politiet, og heldigvis medførte påkørslen kun materielle skader. Ingen personer kom til skade.

Motorvejen blev spærret i en periode, mens de implicerede køretøjer blev fjernet. En lastbil hjalp med afspærringen under oprydningsarbejdet, og klokken 10.25 var motorvejen igen fuldt farbar.

Den 79-årige mand er efterfølgende blevet sigtet for at bringe andres liv og førlighed i fare.

Politiet efterforsker fortsat sagen og efterlyser nu vidner, især føreren af en hvid Tesla:

»I forbindelse med påkørslen var en hvid Tesla bag patruljebilen tvunget til at bremse hårdt op. Vi vil meget gerne i kontakt med føreren af den bil, da der kan være videomateriale, som kan bruges til sagen. Derudover hører vi også gerne fra andre borgere, der har været vidne til kørslen og eventuelt har video af det,« siger vagtchef Jan Lolk fra Syd- & Sønderjyllands Politi.

Politiet roser desuden de bilister, der hurtigt slog alarm:

»Det var en meget farlig situation, og den hurtige reaktion med opkald til os er altafgørende for, at vi kan stoppe bilen, før der sker et alvorligt færdselsuheld. Tak for hjælpen også til lastbilchaufføren, der spærrede vejen, da vi skulle rydde stedet igen,« siger Jan Lolk.

Har man oplysninger om episoden eller videomateriale, bedes man kontakte Politiets Servicecenter på telefon 1-1-4.

Et reelt valg kræver samarbejde i den blå lejr

0
Foto: AVISEN

LEDER. Det er påfaldende, at de mange borgerlige partier går til valg på en anden kurs for Fredericia, men samtidig ikke vil forholde sig til de åbenlyse uenigheder, der er mellem partierne. Til tider virker det, som om de kun er interesserede i borgmesterposten. Men som budgetforliget forrige år viste, så er posten kun symbolsk, hvis man ikke har et flertal bag sig. Magten ligger med andre ord i at kunne samarbejde.

Hvad vil den samlede blå blok i Fredericia udover at kunne sige “borgmester”? Er der et reelt valg for vælgerne? Hvad skal vi vælge imellem? Socialdemokratiet går til valg på “tryghed” og “velfærd” – det er jo en klassiker. Men hvad går de blå til valg på?

Skal man tro den nuværende situation, så er De Konservative blevet isolerede, fordi man her ikke vil skrive under på en enten-eller-erklæring om, hvorvidt man vil pege på en rød borgmester eller deltage i et rødt samarbejde udenom den borgerlige lejr. Det bliver ikke nemmere af, at der er mange partier i lejren. De Konservative, Venstre, Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Borgernes Liste, Liberal Alliance. Der er nok at vælge mellem. Skulle man få et flertal med disse partier, vil det så overhovedet være muligt at føre en fælles politik?

På den ene side demonstrerede de borgerlige, at de kunne samarbejde med Enhedslisten og SF, da de sprængte den socialdemokratiske betonmur omkring budgetforhandlingerne. Socialdemokratiets stålsatte pagt med forvaltningsapparatet efterlod kommunens DJØF’er i total panik, da Tommy Rachlitz Nielsen kunne beordre dem ned til forliget for at få besked om, hvad man havde besluttet. Det blev et smædeligt nederlag for det socialdemokratiske projekt. Kort tid efter forlod Søren Larsen (A) også den politiske arena.

Nu kommer valget så. Vi går direkte ud af sommerferien og ind i valgkampen.

Så hvad skal vi have? Hvad er de blå partiers modspil til socialdemokraternes plan om at fortsætte for evigt? Hvad er det for et Fredericia, man i fællesskab kan få skabt? Og hvornår vil man fortælle vælgerne om det?

Det går godt på den sportslige side. Byen er for alvor rykket op. Politikerne, også Socialdemokratiet, har formået at samle sig om at bakke op om den sportslige succes. Det efterlader spørgsmålet om, hvorfor man så primært snakker om disse forhold. Vælgerne vil nok gerne vide, hvad alternativet egentlig er – hvis der er et.

For hvis der ikke er noget at vælge mellem, udover persongalleriet, så er det vel overordnet set ret ligegyldigt? Den almene borger kan være ret ligeglad med, hvem der er borgmester. Ude i den virkelige verden tænker man på vejforhold, støjproblemer, manglende sundhedstilbud (sygehus), økonomi, servicetilbud, ældrepleje, erhvervspolitik og så videre. Man vil også gerne have en vis stabilitet.

Hvis de borgerlige derfor mener det alvorligt, så er de nødt til at komme med nogle reelle valgmuligheder, hvor de kan demonstrere, hvad de kan i samlet flok, hvis de får de stemmer, der skal til.

Gennem Danmarkshistorien er det ofte set, at den bedste forhandler – den, der kan samle et flertal og skabe et samarbejde – også sætter sig for bordenden. Det gjorde Schlüter også, og sådan skal det også være i Fredericia. Det skal være samarbejdet og visionerne for byen, der sætter kursen, ikke personerne. Man kan derfor være fræk og spørge: Hvilken forskel gør det egentlig at skifte personen for bordenden, hvis embedsapparatet alligevel styrer butikken?

Selvom det lige nu ligner, at magten kan tippe, kan det også ske, at borgerne foretrækker status quo med en kommunaldirektør i Thomas Jaap, der reelt driver butikken. Og hvis Jaap så indser, at investeringer er vejen frem, så ser det faktisk godt ud for Fredericia, hvor erhvervslivet – med Bent Jensen og Anders Østergaard i front – er klar til at bidrage massivt. Begge investerer allerede betydeligt i byens liv og udvikling. Erhvervslivet gør det for byen.

Tyve på rov i flere lejligheder: Guldhjerte kan afsløre gerningsmanden

0

KRIMI. I løbet af mandagen gik ubudne gæster på rov i flere lejligheder i Kolding. Indbruddene skete på adresser på Sneppevej og Solvej, og politiet mistænker, at sagerne kan hænge sammen, da tyvene brugte næsten identiske metoder til at komme ind.

Det oplyser politikommissær Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi på politiets pressebriefing tirsdag morgen.

»Der har været to indbrud på Sneppevej i går. Det er sket i tidsrummet fra klokken seks om morgenen til klokken 18 om aftenen. Her har man brækket dørene op ved at ødelægge cylinderlåsen i dørene,« fortæller politikommissæren.

Men trods indbrudstyvenes anstrengelser gik de dog forgæves på Sneppevej, hvor de efter alt at dømme ikke fandt noget af værdi, der var værd at tage med sig.

Anderledes gik det dog, da gerningsmændene lidt senere rettede deres opmærksomhed mod en nærliggende lejlighed på Solvej i Kolding. Her benyttede tyvene samme fremgangsmåde – døren blev brudt op, og låsen ødelagt.

»I tidsrummet fra klokken 11.35 til 15.15 er man brudt ind i en lejlighed på første sal på Solvej, hvor man kom ind i stuen og soveværelset. Her blev der stjålet to guldhalskæder med hjertevedhæng og et sølvarmbånd,« siger Hans Hoffensetz.

Han fortæller samtidig, at politiet arbejder ud fra en teori om, at der er tale om samme gerningsmænd, da fremgangsmåden med at bryde dørene op er stort set identisk ved alle tre indbrud.

»Det er vores tanke, at de hænger sammen. Når man har begået to indbrud uden at få noget ud af det, og der så sker et tredje indbrud tæt på og på samme måde, hvor man rent faktisk tager noget med, så er det nærliggende at tro, det er de samme,« siger han.

Politiet har indtil videre ikke fundet nogen afgørende spor efter gerningsmændene på Sneppevej, men på Solvej har efterforskerne sikret DNA-spor fra lejligheden, hvor tyvene havde været rundt i rummene.

Samtidig bemærker politikommissæren et særligt kendetegn ved et af de stjålne smykker:

»Det ene af de stjålne guldhjerter har meget tydelige bidemærker i hjertet,« forklarer Hans Hoffensetz.

Politiet har endnu ikke oplysninger om værdien af de stjålne smykker. Har man bemærket noget mistænkeligt omkring Sneppevej eller Solvej i løbet af mandagen, kan man kontakte Sydøstjyllands Politi på telefon 114.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis pressebriefing tirsdag morgen klokken 09.00.