Placeringen af vedvarende energianlæg (VE-parker) i Fredericia Kommune fremstår desværre ikke som en konsekvent og gennemtænkt proces. Det virker nærmere som om, byrådet og Teknisk Udvalg har kastet dartpile på et kommunekort, med en omhyggelig undgåelse af Fredericia by og kystområder.

Den nuværende planlægning synes at være præget af modsætninger mellem nationale og kommunale interesser. Dette er særligt udfordrende i en geografisk lille kommune som vores, hvor også borgerinddragelsen halter. Den nyligt udarbejdede 94-siders VVM-redegørelse føjer kun få nye perspektiver til tidligere analyser, og den ignorerer stort set energiplanlægningen for Herslev-området, selvom der er viet mere opmærksomhed til kystområderne.

Som det bemærkes i redegørelsen:
“Etableringen af nye VE-anlæg har stor betydning for oplevelsen af det åbne land. Solenergianlæg og vindmølleområder er arealkrævende og medfører væsentlige ændringer i det bestående miljø, da de skiller sig markant ud fra de eksisterende mark- og naturlandskaber.”
Det understreges derfor, at placeringerne skal være hensigtsmæssige med respekt for naboer, landskabets karakter og kulturhistoriske værdier.

Jeg savner en klar dokumentation, der understøtter Herslev som en ideel placering for energianlæg. Vindmøller bør placeres, hvor vindforholdene er stabile og kraftige, typisk langs kyster, på åbne flader eller offshore. Ligeledes bør solcelleanlæg placeres på arealer med optimale solforhold, minimal skygge og god tilslutningskapacitet til elnettet. Dette kræver præcise målinger og analyser, ikke blot skøn.

For eksempel:

• Vindmålinger skal normalt indsamles over 1-2 år for at sikre pålidelige data om vindforhold, turbulens og kapacitetsfaktorer.

• Solmålinger kræver tilsvarende analyser over mindst et år for at afdække sæsonvariationer og sikre optimal udnyttelse af solindstrålingen.

• Infrastrukturelle hensyn såsom adgangsveje, tilslutning til energinettet og miljøpåvirkning bør vurderes grundigt.

• Miljøhensyn indebærer en undgåelse af naturområder som habitatbeskyttede zoner og sårbare dyre- og planteområder.

Disse analyser kan suppleres med moderne simulerings software som WindPro og PVsyst samt GIS-kortlægning, der kan optimere placeringerne. Men jeg ser intet bevis for, at sådanne analyser er udført.

Manglende fokus på samfundsøkonomiske konsekvenser, Fredericia Kommune har desuden et ansvar for at sikre, at udbygning i landzoner sker i overensstemmelse med reglerne og med respekt for lokalsamfundet. Det indebærer bl.a. hensyn til samfundsøkonomiske konsekvenser og forebyggelse af fremtidige omkostninger, fx ved at undgå irreversible ændringer i værdifuldt landbrugsjord.

Kommunen bør også arbejde for at implementere løsninger, der udnytter eksisterende industribygninger og infrastrukturer, såsom at kræve solceller på tage af kommende industrihaller, især i Dry Port-området. Derfor SKAL kommune arbejde for at ændre havneloven. At inddrage værdifuld natur til energiproduktion uden at udtømme andre muligheder først, er både kortsigtet, amatøragtig og utilfredsstillende.

En ansvarlig og fremtidssikret strategi sker kun ved at Fredericia Kommune styrker borgerinddragelsen og sikre gennemsigtighed i processen. Samtidig skal der balanceres med energiproduktion og den lokale udvikling og naturbevarelse. For eksempel kan naturskønne områder som Herslev indgå i den grønne trepartsaftale for at sikre, at de bevares som rekreative områder.

Vi har et fælles ansvar for at tage hensyn til både miljø og mennesker. Uden solid planlægning og tilstrækkelig dokumentation risikerer vi at gå på kompromis med både naturen og samfundets fremtidige behov.

Poul Rand
Kandidat til kommunalvalget 2025 for Liberal Alliance

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her