UDDANNELSE. Syddansk Erhvervsskole og AMU-Fyn ønsker at slå sig sammen. De to skoler har indsendt en ansøgning om fusion til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og ansøgningen er kulminationen på en længere proces, hvor både strategiske, organisatoriske og økonomiske forhold er blevet grundigt belyst. Målet er at sikre og styrke et bæredygtigt udbud af efteruddannelse på Fyn og i Trekantområdet.

Tanken er, at AMU-Fyn fusioneres ind i Syddansk Erhvervsskoles organisation, så de to skoler kan drage nytte af fælles kompetencer og ressourcer til at dække arbejdsmarkedets behov for efteruddannelse. For formanden for Syddansk Erhvervsskole, Kim Aage Nielsen Birkerød, har vejen dertil været grundig.

»Vi har haft en grundig og konstruktiv proces, hvor vi i bestyrelsen har haft fokus på både kvalitet, relevans og bæredygtighed. Med fusionen styrker vi vores udbud og know-how inden for efteruddannelsesområdet. Det giver os mulighed for at skabe et mere samlet og sammenhængende uddannelsestilbud for både unge, voksne og erhvervslivet,« lyder det fra ham.

Fusionsplanerne kommer på et tidspunkt, hvor der er behov for at sikre et robust fundament for efteruddannelsesaktiviteterne, og det var AMU-Fyn, der tog det første skridt.

»AMU-Fyn står i en situation, hvor det har været vigtigt og nødvendigt at handle rettidigt for at sikre gode og stabile rammer for AMU-området på Fyn. Derfor rakte vi ud til Syddansk Erhvervsskole, og vi glæder os over, at de også kunne se perspektivet og over den konstruktive proces, vi har haft sammen,« forklarer formand for AMU-Fyn, Jakob J. Jespersen.

Parterne forventer, at styrelsen godkender fusionen. Når det sker, vil AMU-Fyn fortsætte som selvstændig profil i den nye organisation under navnet »AMU-Fyn – en del af Syddansk Erhvervsskole« og med egen organisering og ledelsesmæssig forankring i Syddansk Erhvervsskoles direktion. Det betyder samtidig, at AMU-Fyns kursusudbud fortsætter, nu med et styrket fokus på at udvikle hele efteruddannelsesudbuddet.

Fra erhvervslivet er der opbakning til planerne.

»Fra erhvervslivets side ser vi meget positivt på fusionen. En stærk og mere samlet indsats på efteruddannelsesområdet er afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, og her kan fusionen blive et vigtigt skridt i den rigtige retning,« forklarer formanden for DI Fyn, John Veje Olesen.

Også fra arbejdstagersiden er tonen optimistisk.

»Det er afgørende for vores medlemmer, at der også fremover er adgang til relevante og kvalificerende AMU-tilbud, og her vurderer vi, at fusionen kan være med til at sikre både kvalitet og robusthed i udbuddet,« lyder det fra Kenneth Beck Gudme, formand for 3F Transport Odense.

Samme opbakning kommer fra Mikkel Munk Festersen, afdelingsformand hos Dansk Metal Odense, og Erling Jensen, afdelingsformand for Dansk El-Forbund Fyn, der begge også sidder i Syddansk Erhvervsskoles bestyrelse.

Den videre proces afhænger nu af styrelsens behandling af ansøgningen. Men hos parterne er der en klar forventning om, at fusionen bliver en realitet med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2026.