Massivt vejarbejde i Fredericias indre by skaber frustration blandt både borgere og erhvervsdrivende. Forældre frygter for deres børns sikkerhed i morgentrafikken, hvor situationer med hårde opbremsninger og nær-ved-ulykker er blevet dagligdag. Samtidig melder flere forretninger om drastiske fald i omsætningen, da kunderne har svært ved at nå frem. Flere politikere erkender, at situationen kræver en bedre planlægning, men vejen til løsninger synes lang.
Forældre til skolebørn i Fredericia er begyndt at beskrive trafiksituationen i indre by som en tikkende bombe. Særligt i morgentimerne, hvor trafikken er tæt, og vejarbejderne skaber smalle passager, er frygten for alvorlige ulykker stor. Det er en frygt, der rammer både forældre, børn og de daglige pendlere, der kæmper med at finde vej gennem de afspærringer og snørklede veje, der præger byen.
– Når vi får konkrete oplysninger, sender vi dem videre til teknisk afdeling for at se, hvad der kan gøres. Vi arbejder løbende på at forbedre forholdene. Trafiksikkerheden skal altid være i top. Det er vigtigt, at borgerne føler sig trygge – særligt forældre, der sender deres børn ud i morgentrafikken, siger John Nyborg (A), der er formand for Teknisk Udvvalg.
Nyborg understreger, at han forstår de bekymringer, som mange forældre har i forbindelse med skolevejene. Han er ikke blind for faren ved den nuværende situation, hvor vejarbejde og smalle passager skaber en usikker trafik. En situation, hvor både forældre og børn føler sig presset af den tætte trafik og manglende sikkerhed.
– Det er et stort ansvar for os som politikere at sikre, at både børn og voksne kan færdes sikkert i byen. Og det gælder ikke kun i morgentrafikken, men hele vejen rundt i byen, forklarer han videre.
John Nyborg understreger dog, at det kræver samarbejde, ikke kun fra kommunen, men også fra borgerne:
– Vi gør, hvad vi kan for at forbedre forholdene, men det kræver også, at bilisterne tager ansvar og nedsætter hastigheden i områder med vejarbejde. Det er et fælles ansvar, og alle skal tage deres del af ansvaret for, at Fredericia bliver et sikkert sted at færdes, siger John Nyborg.
Erhvervslivet i knæ
Mens trafiksikkerheden vækker stor bekymring blandt forældrene, har de omfattende vejarbejder i Fredericia fået alvorlige konsekvenser for byens erhvervsliv. Forretningerne i både gågademiljøet og de omkringliggende gader rapporterer markante tab, da mange kunder opgiver at komme til byen på grund af de mange afspærringer og omkørsler. Det er en økonomisk krise, som rammer byens butikker og erhvervsliv hårdt, og som truer de mange lokale arbejdspladser, der er afhængige af en levende handel i centrum.
Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti understreger, at et af de største problemer er manglende koordinering mellem de forskellige projekter.
– Det er uacceptabelt, at vi ser så mange opgravninger det samme sted. Vandrør, el-kabler og kloakker burde håndteres samtidigt, men det sker ikke. Det koster byen dyrt, både økonomisk og i forhold til livskvaliteten for både borgere og erhvervslivet, siger Eilersen.
Eilersen fremhæver, at det også er vigtigt, at arbejdet ikke forsinkes af økonomiske tvister.
– Der må ikke være plads til forsinkelser, fordi der er uenigheder om, hvem der skal betale for hvad. Vi skal sikre, at arbejdet færdiggøres hurtigt og effektivt, og så må vi tage de økonomiske diskussioner bagefter. Fredericia kan ikke bære, at erhvervslivet skal betale prisen for dårlig planlægning, slår hun fast.
Politikernes dilemma: At balancere nødvendigt arbejde og gener
Selvom kritikken er hård, påpeger flere politikere, at vejarbejde er nødvendigt for at vedligeholde og udvikle byens infrastruktur. Kenny Bruun Olsen fra Venstre erkender, at mængden af igangværende projekter i øjeblikket skaber problemer for trafikken:
– Jeg forstår godt frustrationen, men vi forsøger at tage hensyn, hvor vi kan, siger han.
Bruun Olsen foreslår, at arbejdet fremover fordeles bedre over året:
– Det her puslespil kunne måske være løst mere elegant. Vi skal lære af det her og sikre, at det bliver bedre planlagt næste gang, siger Venstre-politikeren, som sidder i Teknisk Udvalg.
Han erkender, at det er nødvendigt med en langt mere koordineret tilgang, hvor vejarbejdet planlægges og fordeles bedre over året, så ikke alle projekter skaber kaos samtidig.
Løsgænger Karsten Byrgesen mener, at en aktivitetsoversigt kunne være løsningen.
– Vi har brug for en kalender, der viser, hvad der skal ske, hvor det skal ske, og hvor lang tid det forventes at tage. Det vil gøre det lettere at koordinere og undgå de massive overlap, vi ser nu. Det vil skabe bedre overblik for alle involverede parter, siger Byrgesen.
Han understreger, at effektivitet skal være nøgleordet.
– Det er bedre at have 100 mand på én dag end én mand i 100 dage. Folk bliver frustrerede, når en byggeplads står stille i flere dage. Det handler om bedre planlægning og hurtigere arbejde, så vi kan minimere generne, siger løsgængeren, der er næstformand i Teknisk Udvalg.
Vejen til bedre planlægning
Der er bred enighed blandt både politikere og borgere om, at der skal ske forbedringer i håndteringen af vejarbejde. Susanne Eilersen kræver, at der tages fat om problemerne med det samme: – Vi kan ikke fortsætte med at lade vejarbejde ødelægge byens liv og erhverv. Det er simpelthen ikke holdbart.
Bruun Olsen afslutter med en opfordring til at lære af de nuværende udfordringer:
– Vi skal have større fokus på planlægningen og sikre, at det her ikke sker igen. Vi kan ikke ændre fortiden, men vi kan sørge for, at det bliver bedre i fremtiden.