Drømmen om at omdanne kolonihaveområdet “Grundejerforeningen af 1959” til helårsbeboelse i Fredericia er på standby, efter at Teknisk Udvalg har afgjort ikke at følge statens model, som tidligere blev anvendt ved Flyvestation Skrydstrup. Udvalgsformand John Nyborg (A) understreger, at sagen kræver en grundig tilgang, der tager højde for både lovgivningsmæssige og lokale hensyn.
I udvalget er der enighed om, at en lovændring for at muliggøre helårsbeboelse i kolonihaveområdet ikke er en løsning, som Byrådet kan pålægge Folketinget.
– Vi er enige om, at vi ikke vil køre den ind som en del af en sag, der skal rydde det op i Folketinget, siger John Nyborg.
Det, der oprindeligt blev betragtet som en mulighed for at opnå helårsstatus, er nu skrinlagt, da der ikke eksisterer den samme lovlige anvendelse som i Skrydstrup-sagen. Her var der allerede lovligt byggeri i andre områder, hvilket gjorde en særlov mulig. I kolonihaveområdet i Fredericia er det anderledes; lokalplan 338 fra 2019 slår fast, at området ikke er godkendt til helårsbeboelse.
– Det, der skaber problemer for en sådan sag, er, at der allerede findes lovligt byggeri i andre tilfælde. Det gør der ikke her, påpeger Nyborg og fremhæver, at det er afgørende at tage hensyn til den nuværende lokalplan.
– Vi kan ikke bare anvende den samme tilgang, for mange af de andre sager om byggetilladelser vedrører områder, hvor der allerede var etablerede bebyggelser. Her ligger kun ni områder, som vi har samlet i en lokalplan, og de er faktisk ikke lovlige til helårsbeboelse, forklarer John Nyborg.
Trinvis proces og dialog med erhvervslivet
Byrådet har derfor valgt at gribe sagen an trinvis. Ifølge Nyborg vil kommunen først undersøge støjforholdene i samarbejde med Crossbridge, der driver det nærliggende raffinaderi.
– Vi tager det stille og roligt og ser på hvert trin. Vi undersøger støjforholdene for at se, om der kan gøres noget ved dem, og om det kan hjælpe med at udarbejde en lokalplan i forhold til situationen. Det bliver ofte i dialog med Crossbridge. Vi kan jo ikke ændre noget, når der ikke er truffet en endelig beslutning endnu, siger Nyborg.
Med denne midlertidige tilladelse søger kommunen at balancere hensynet til beboernes situation med de juridiske og miljømæssige begrænsninger, der præger området.
Udfordringen ved forskellige opfattelser af området
Et yderligere problem i sagen er, at området af nogle ses som et traditionelt kolonihaveområde, mens andre betragter det som et boligområde, hvor beboerne har investeret betydelige ressourcer i at bygge flotte og veludførte huse. Denne variation i opfattelse komplicerer processen, da lokalplanen og lovgivningen skelner mellem sommerhuse og permanente boliger.
– Mange i grundejerforeningen har bygget noget, der er meget flot og veludført, men så kommer der andre regler, som vi skal tage højde for. Man kan ikke bare ændre lovgivningen og sige, at ‘nu gør vi sådan her, og så er det lovligt.’ Det kræver en proces, siger John Nyborg.
Selvom Byrådet har valgt en gradvis tilgang, vil de politiske diskussioner om fremtidig anvendelse af kolonihaveområdet fortsætte. Teknisk Udvalg er åbne over for idéen om at arbejde hen mod en løsning, der kan muliggøre en vis form for lovlig beboelse, men vejen dertil er kompleks. De udfordringer, som støj og risikozonen fra det nærliggende raffinaderi udgør, er fortsat en barriere for en eventuel særlov og en bredere planændring.
– Det er stadig en kompleks sag, bemærker Nyborg, der understreger, at udvalget er nødt til at tage hensyn til de mange forskellige interesser og lovgivningsmæssige faktorer, der er på spil.