Inklusion i folkeskolen er igen på dagsordenen – senest diskuteret på Børne- og Unge Topmødet i Aalborg for kommunalpolitikere. Her var budskabet fra KL, at almenområdet skal kunne mere for flere. Men vi skal passe på, at vi ikke gentager tidligere fejl, hvor inklusion blev et mål i sig selv frem for at sikre, at børnene faktisk trives og lærer.

I Fredericia har vi tidligere haft en meget høj inklusion – for høj, hvis du spørger mig. Det har ikke nødvendigvis gavnet hverken de børn, der er blevet inkluderet eller resten af klassen. Hvis vi vil sikre en god skolegang for alle, skal der være ro i klassen, så læreren kan undervise, og eleverne kan lære. Kort sagt: Alle børn skal have det rette skoletilbud – og det er ikke altid i en almen klasse.

For nogle børn er en plads på specialskolen Frederiksodde det rette valg, men det gælder ikke alle. Derfor har vi i Fredericia de seneste år arbejdet målrettet på at oprette flere mellemformer – mindre klasser for børn, der har brug for ekstra støtte. Senest har vi oprettet 7.E – 9.E for unge med udfordringer, og erfaringerne fra 10.E viser tydeligt, at det gør en stor forskel for både trivsel og faglighed. I alt har vi over de seneste år oprettet seks af disse mellemformer til forskellige målgrupper.

Det betyder, at vores inklusionstal er faldet, men vi er ikke i mål endnu. Derfor fortsætter jeg med at kæmpe for endnu flere mellemformer, så vi sikrer, at alle børn får en skolegang, hvor de kan udvikle sig, trives og komme godt videre.

Pernelle Jensen

Formand for Unge- og Uddannelsesudvalget (V)

Medlem af Børne- og Skoleudvalget 

Fredericia Byråd 

0 0 stemmer
Bedømmelse
Tilmeld
Notify of
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer