Fitnesskæden Arca ApS er blevet idømt en bøde på 600.000 kroner af Københavns Byret for vildledende markedsføring. Sagen omhandler markedsføringsmateriale, hvor Arca ApS ikke gjorde det klart for forbrugerne, at tilbud om billig træning samtidig tilmeldte dem et løbende betalingsmedlemskab. Forbrugerombudsmanden har desuden kritiseret kæden for urimelige vilkår og uautoriserede opkrævninger.

Markedsføring der vildledte forbrugerne

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Arca ApS markedsført tilbud som “2 måneder gratis træning” på hjemmesiden og sociale medier uden at informere tydeligt om, at forbrugerne samtidig blev tilmeldt et betalingsmedlemskab. Klager fra forbrugere førte til en politianmeldelse i 2020, og Københavns Byret har nu afgjort, at markedsføringen i perioden fra februar 2019 til juli 2023 var ulovlig.

Byretten begrundede bøden med, at overtrædelsen skete over en længere periode og trods advarsler fra Forbrugerombudsmanden i 2019:

– Retten har ved fastsættelse af bødens størrelse taget hensyn til, at der er flere forhold og tale om en længere periode, lyder det i dommen.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler, at forbrugere, der benytter sig af et tilbud med et tilknyttet betalingsmedlemskab, skal informeres klart og tydeligt:

– Forbrugere, der benytter sig af et tilbud, hvor der også er tilknyttet et betalingsmedlemskab, skal gøres meget klart og tydeligt opmærksom på det. Hvis oplysningerne ikke gives tydeligt under hele købsforløbet, er der tale om vildledende markedsføring.

Arca ApS har anket dommen til landsretten.

Kritik af urimelige vilkår og uautoriserede opkrævninger

Forbrugerombudsmanden har også behandlet en anden sag mod fitnesskæden, som omhandler urimelige medlemsvilkår og opkrævning af et energitillæg uden forbrugernes accept. Arca ApS hævede medlemspriserne og opkrævede 60 kroner i energitillæg på eksisterende aftaler, hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden strider mod reglerne i aftaleloven.

– Prisændringerne er ugyldige, fordi Arca ApS ikke har haft gyldig hjemmel hertil. Forbrugerne, der har betalt for meget, har som udgangspunkt krav på tilbagebetaling, forklarer Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Derudover er flere vilkår i kædens medlemsbetingelser blevet vurderet som ugyldige. Blandt andet er Arcas praksis med at kræve, at forbrugeren opsiger medlemskabet via en specifik formular på deres hjemmeside, blevet kritiseret for at begrænse forbrugernes rettigheder.

Fitnesskæden, som driver 18 centre i Danmark, herunder ét i Odense, hvor de tidligere har haft to yderligere centre, samt et tidligere center i Vejle, står nu over for en længere juridisk proces. Både bøden og vurderingen af medlemsvilkårene kan få betydelige konsekvenser for deres fremtidige forretningsmodel.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Tilmeld
Notify of
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer