Mandagens byrådsmøde i Fredericia bød på flere væsentlige emner, der spænder fra kommunens økonomiske prioriteringer til konkrete beslutninger om parkering og ledelsen af Fredericia Musicalteater. Her er de vigtigste nedslagspunkter fra mødet.

Et centralt punkt på byrådsmødet var årets tredje budgetopfølgning, som præsenterede en række økonomiske udfordringer for kommunen. Især Børne- og Skoleudvalget og Senior- og Socialudvalget oplever økonomiske pres, blandt andet på grund af merforbrug på det specialiserede børneområde og stigende udgifter på socialområdet.

Kommunen står over for et samlet merforbrug på 19,3 millioner kroner på børneområdet, hvoraf en del er knyttet til det specialiserede område. For at imødegå disse udfordringer er der godkendt en tillægsbevilling på 8,5 millioner kroner, som finansieres over de næste tre år. På socialområdet har omlægningen af økonomistyringsredskaber medført en ekstraudgift på 15 millioner kroner i 2024, der dog alene er teknisk og ikke påvirker den reelle økonomi på længere sigt.

Cecilie Roed Schultz, gruppeformand for Enhedslisten, understregede, at der skal skelnes mellem uforudsigelige og planlagte udgifter:

– Vi kan ikke bare skubbe udgifter til fremtidige budgetter, især når vi ved, at der allerede er et pres på områder som det specialiserede børneområde. Vi skal tage højde for de uforudsete behov, der opstår i løbet af året, og stadig sikre høj kvalitet, sagde hun.

På socialområdet blev det fremhævet, at nye økonomistyringsredskaber skal sikre bedre planlægning, men at overgangsfasen skaber midlertidige økonomiske udfordringer. Seniorområdet arbejder samtidig med en pulje til omstilling for at håndtere besparelser og merforbrug i hjemmeplejen og på plejehjemmene.

Dansk Folkepartis gruppeformand, Susanne Eilersen, pointerede, at det er afgørende at sikre realistiske budgetter:

– Vi kan ikke leve med, at budgetterne ikke afspejler virkeligheden. Det er nødvendigt at stoppe op og finde løsninger, så vi undgår at skubbe ekstra udgifter ind i 2025 allerede fra årets start, sagde hun.

Samtidig er der positive elementer i opfølgningen, hvor kommunen samlet set forventer et kasseindlæg på 14 millioner kroner som følge af øgede skatteindtægter og bedre resultater på overførselsudgifter.

På tværs af byrådet var der enighed om, at der fremadrettet skal være fokus på økonomistyring og en strammere kontrol med områder, hvor der er risiko for overskridelser. Sagen bliver genoptaget i december for at vurdere, hvordan årets udgifter balancerer mod slutningen af året.

Ny sammensætning af Fredericia Musicalteaters bestyrelse

Forbliver Grete Højgaard formand for Fredericia Musicalteater? Det er nu op til kulturministeren.

Byrådet behandlede en vigtig sag vedrørende Fredericia Musicalteater, der efter at være blevet omfattet af scenekunstlovens §5 nu skal have en ny sammensætning af sin bestyrelse. Ændringen betyder, at den nuværende bestyrelse træder tilbage, og at nye medlemmer skal udpeges af forskellige aktører, herunder Fredericia Kommune, Kulturministeriet, Statens Kunstfond og teatrets medarbejdere.

Kommunen har fået til opgave at udpege to medlemmer – en mand og en kvinde – til bestyrelsen for en beskikkelsesperiode fra 1. januar 2025 til 28. februar 2026. Efter enighed i byrådet blev Grete Højgaard, administrerende direktør for MesseC, og Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør i Business Fredericia, foreslået som kandidater til formandsposten. Som menige medlemmer blev Kenny Bruun Olsen (V) og Bente Ankersen (A) udpeget som kandidater.

Ændringerne er en direkte følge af teatrets nye status som statsanerkendt institution, hvilket kræver en mere formaliseret og alsidig bestyrelsesstruktur. Kulturministeriet har anmodet om, at kommunen medsender korte CV’er og stamoplysninger for de indstillede kandidater.

Som følge af forslaget, der blev vedtaget, er det sikkert, at det David Gulløv (A), der hidtil har siddet i bestyrelsen sammen med Kenny Bruun Olsen (V), fremadrettet ikke kommer til det.

Gratis parkering i en time og om lørdagen

Formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg, har spillet en væsentlig rolle i parkeringssagen.

På byrådsmødet blev fremtidens parkering i Fredericia bymidte diskuteret, og det førte til en livlig debat blandt byrådets medlemmer. Forslaget fra forvaltningen handlede om at gøre den første times parkering gratis på byens betalingspladser og samtidig hæve timeprisen fra 8 til 12 kroner. Forslaget indeholdt også en tilføjelse om gratis parkering på lørdage i adventsperioden for at understøtte julehandlen.

Dansk Folkeparti foreslog at udskyde forhøjelsen af timeprisen til 2025 og kun vedtage den gratis time og de parkeringsfri lørdage. Forslaget fik støtte fra Det Konservative Folkeparti og Venstre, men blev nedstemt af et flertal bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF og løsgænger Karsten Byrgesen.

John Nyborg lagde vægt på, at forslaget kan skabe bedre balance mellem parkering og handel:

– Parkering sætter gang i folk. Derfor er vi i gang med en strategi om midtbyen. Vi vil ændre på noget, der gør, at folk kan parkere og handle. Det er glædeligt, vi nu har sat os sammen om det. Via samarbejde er der kommet et forslag om en times gratis parkering. Ændringen bliver, at der også bliver gratis parkering lørdagene op til jul, indledte John Nyborg.

Dansk Folkepartis gruppeformand, Susanne Eilersen, understregede vigtigheden af at analysere konsekvenserne, inden priserne hæves:

– Vi anbefaler, at vi tager pind nummer to ud og venter med at hæve timeprisen til analysen er færdig. Vi vil kun sige ja til en times gratis parkering og parkeringsfri lørdage op til jul. Det er gået stærkt, og det skal det også, men vi vil afvente analysen før vi tager beslutningen om timeprisen, sagde Eilersen.

Fra Venstre udtrykte Kenny Bruun Olsen begejstring over de foreslåede ændringer, som han mente længe havde været efterspurgt af detailhandlen:

– Det her forslag er godt. Det har pint vores detailhandel i lang tid, at der ikke er flere handlende. Det kan blandt andet skyldes, at der ikke er flere eller gratis parkeringspladser. Jeg er glad for, at der ikke går ti år med at få det indført, sagde Olsen.

På den anden side var SF’s Connie Maybrith Eden skeptisk over behovet for bedre parkeringsforhold:

– I SF har vi ikke behov for at få biler ind i byen, og gode parkeringsforhold har vi haft i lang tid. Jeg glæder mig i stedet over de gratis bybusser, der giver mulighed for at lette trafikken i midtbyen, sagde Eden.

Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten rejste tvivl om, hvorvidt gratis parkering reelt vil styrke handlen i midtbyen:

– Jeg tror ikke, det er manglen på gratis parkeringspladser, der holder folk væk fra byen. Mange steder kan man stadig finde gratis pladser. Grandville pegede på, at vi har mange p-pladser i byen, så hvis vi vil have folk til byen, skal vi mere kigge på trængslen og de gratis bybusser, der kan betyde noget, sagde Schultz.

Fra Det Konservative Folkeparti påpegede Tommy Rachlitz Nielsen vigtigheden af bedre dialog med byens interessenter:

– Når vi står her og skal behandle et forslag, er det fordi, vi har fejlet i dialogen med interessenter – eller rettere, ikke haft en dialog med Fredericia Shopping. Vi skal lægge os i selen for at have en bedre dialog og forstå interessenternes perspektiv, forklarede Rachlitz.

Løsgænger Karsten Byrgesen lagde vægt på, at forslaget viste, hvordan byen lytter til borgernes ønsker: –

– Vi kunne også bare have fortsat med at have den parkering, vi har i dag, men vi har på trods af, hvad nogen siger, lyttet til erhvervslivet og borgerne. Vi er kommet frem til en løsning, som jeg synes også er god. Andre byer har gjort det samme med succes, sagde Byrgesen.

Dén bemærkning fra Byrgesen fik Tommy Rachlitz op ad stolen. Rachlitz mente ikke, at Byrgesen talte sandt med at have lyttet til erhvervslivet.

– Vi er politikere, der får henvendelser om, at der ikke har været ordentlig dialog, og nu skal vi høre på, at der har været god dialog. Kom nu, venner, det er ikke godt nok. Hvis nogen vender retur og siger, der ikke har været god dialog, så skal vi forstå dem, og så skal vi ikke bare sige, der har været god dialog, sagde Den Konservative gruppeformand.

Karsten Byrgesen anerkendte efterfølgende, at processen kunne have været bedre håndteret:

– Jeg fik selv henvendelser, og jeg anerkender, det kunne gøres på en anden måde. Derfor lavede vi en køreplan på en anden måde, sagde Byrgesen.

Trods Dansk Folkepartis ændringsforslag besluttede byrådet at vedtage forvaltningens forslag. De nye parkeringsregler træder i kraft senest 1. december 2024.