POLITIK. Mens flere butikker i Fredericia Midtby melder om op til 20 procents fald i omsætningen efter lukningen af Danmarks Port, vurderer byrådsmedlem for Socialdemokratiet, Turan Savas, at forløbet har trukket ud alt for længe.

«Jeg tror, det passer, at nogle butikker har haft et fald i omsætningen. Det er nok især dem, der ligger tættest på Danmarksgade, der mærker det mest. Det er selvfølgelig helt uønsket. Det har aldrig været hensigten, at renoveringen skulle have de konsekvenser,» siger han.

Han mener dog, at det fortsat er muligt at komme ind til byen, selvom porten er lukket. «Man kan tage Jernbanegade og komme ud på Sjællandsgade – så er man faktisk inde i byen. Og cyklisterne kan jo sagtens komme ind til Danmarksgade via Landsoldaten. Så påvirkningen er lidt begrænset,» siger han.

Men hvorfor oplever butikkerne så omsætningsfald, hvis man ifølge Savas kan komme ind i byen uden større problemer?

«Det har jeg svært ved at se. Jeg siger ikke, at de lyver, men det er nok dem, der ligger lige omkring porten, der er mest ramt. Fredericia er jo ikke nogen stor by – om man kører ad Danmarksgade eller Sjællandsgade, så er der ikke så langt,» siger han.

Han medgiver dog, at det er frustrerende for mange borgere og butikker. «Selvfølgelig er det træls, at en af indfaldsvejene til midtbyen er lukket så længe. Men Danmarks Port skulle jo renoveres på et tidspunkt. Og sådan noget kan man ikke lave om vinteren, når der er frost. Så det er nu, man kan gøre det,» siger han.

Savas håber, at arbejdet bliver færdigt i tide. «Jeg håber virkelig, at porten bliver klar til julehandlen, så folk kan komme nemmere ind og ud af byen. Det må være målet.»

Når han bliver spurgt, om det kan forsvares at gennemføre så indgribende et projekt uden en forudgående dialog med erhvervslivet, svarer han:

«Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget orientering de har fået. Jeg kan godt læse, at nogle siger, at de først fik det at vide gennem aviserne. Men jeg synes, at byens handelsliv burde være blevet orienteret. Når man lukker en af indfaldsvejene, skal folk jo være forberedt,» siger han.

Han mener dog ikke, at lukningen som sådan har haft en større samlet betydning for midtbyen. «Det er måske et irritationsmoment, men om man kommer ind i midtbyen fra Danmarksgade eller fra Sjællandsgade, ved jeg ikke, hvor stor en forskel det gør. Jeg kører selv dagligt ind og ud af byen, og det fungerer fint for mig. Det er faktisk hurtigere for mig at tage Sjællandsgade,» siger han.

Om kommunen burde have udarbejdet en konsekvensvurdering, før arbejdet gik i gang, svarer Savas, at det kan give mening fremover. «Hvis det viser sig, at erhvervsdrivende bliver berørt, burde man da undersøge det. Man kunne jo se på, hvor mange der kom ind i byen før og efter. Jeg ved ikke, om det er noget, man har gjort tidligere, men det er da en tanke, jeg vil tage med videre i partiet,» siger han.

Tilfreds med processen er han dog ikke. «Jeg synes, det har taget for lang tid. Det er gået alt for langsomt. Jeg ville gerne have haft nogle alternativer på bordet – for eksempel den hængestillads, der blev talt om. Der burde man have tænkt lidt mere kreativt, når porten skal være lukket så længe,» siger Turan Savas.

Han slutter: «Når butikker mister op til 20 procent af deres omsætning, så er det mange penge i dag. Det gør ondt at høre, og jeg håber virkelig, at vi får lært noget af det her forløb.»