Det er et udtryk for panik, når Norlys på vegne af 11 kunder har anmeldt Grøn Elforsyning til Forbrugerombudsmanden. Sådan lyder det fra det Fredericia-baserede energiselskab, Grøn Elforsyning.
Norlys har på lidt over et år mistet over 40.000 kunder i sin elforretning. Det svarer til, at mere end 90 kunder vender det gamle energimonopol ryggen hver dag. Det skrev Finans.dk tidligere året.
Derfor er det heller ikke overraskende, at alle kneb bliver taget i brug, når energimastodonten skal forsøge at stoppe blødningen af kunder.
Sådan lyder det fra Helal Jan, adm. direktør i det Fredericia-baserede energiselskab Grøn Elforsyning, efter at Fredericia Dagblad i weekenden kunne fortælle, at Norlys på vegne af 11 kunder har anmeldt Grøn Elforsyning til Forbrugerombudsmanden.
Anmeldelserne har efter alt at dømme bidraget til, at Grøn Elforsyning for to uger siden blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for – ifølge Forbrugerombudsmanden – ikke at have gyldigt samtykke til at kontakte 27 forbrugere.
– Jeg kan sådan set godt forstå panikken på direktionsgangen i Silkeborg. I mere end et halvt århundrede har de gamle energimonopoler kunnet diktere elprisen, uden forbrugerne har kunnet gøre noget. Med opblomstringen af det frie marked kan forbrugerne nu pludselig svare med fødderne, og det gør de så i stor stil. Forbrugerne gider naturligvis ikke betale overpris for et produkt, som de kan få for nul øre i tillæg hos os – og hvor intet er skjult for kunden, siger Helal Jan.
Får flere kunder end Norlys mister
Ifølge Norlys har selskabet alene i 2024 modtaget mere end 100 henvendelser fra kunder, hvor Grøn Elforsyning nævnes med navn. Henvendelserne går ifølge Mads Brøgger, direktør for energidelen i Norlys, på, at Grøn Elforsyning ”udøver aggressiv, uetisk og decideret usand markedsføring.”
Det er dog kun 11 af henvendelserne, der har fået Norlys til at klage til Forbrugerombudsmanden.
– Det kunne være interessant at kende indholdet af de 100 henvendelser. Sandheden er jo nok lidt mere nuanceret end det, som energidirektøren giver udtryk for i avisen. En del af henvendelserne kunne jo reelt også bare handle om, at kunderne kontakter Norlys med en undren over, hvordan det kan være, at de kan få tingene markant billigere hos os, siger Helal Jan og fortsætter:
– Uden at sige for meget, kan jeg konstatere, at Grøn Elforsynings daglige tilgang af kunder større tilsyneladende er større end det, Norlys mister. Samtidig er Grøn Elforsynings Truspilot-score en af markedets bedste – og dobbelt så god som Norlys’ – så et eller andet må vi jo gøre rigtigt, siger Helal Jan.
Avisen glemmer Norlys’ vildledende markedsføring
Direktøren undrer sig i over, at Fredericia Dagblad i weekendens artikel vælger at bruge Norlys som kilde uden at nævne, at Norlys i september blev idømt en bøde på tre millioner kroner for vildledende markedsføring i en sag om lovet rabat hos et forsikringsselskab.
– Det ene øjeblik er Norlys i skammekrogen hos Forbrugerombudsmanden, og i det næste bliver de brugt som moralens vogter i en artikel i dagbladet, uden det bliver nævnt med ét ord, at selskabet bare to måneder tidligere er blevet idømt en millionbøde for at pynte på besparelser, siger Helal Jan.
Grøn Elforsyning ønsker ikke at gå ind i detaljer om Forbrugerombudsmandens politianmeldelse, men oplyser, at man er gået i dialog med Forbrugerombudsmanden med henblik på at løse sagen i mindelighed.
Norlys’ udlægning
Fredericia AVISEN har været i kontakt med Norlys vedrørende udtalelserne fra Helal Jan. Forsyningsselskabet har dog ikke svaret direkte på vores spørgsmål, men i et skriftligt svar fra direktør Mads Brøgger, lyder det:
– Vi har på vegne af de kunder, der har givet os tilladelse til det, klaget til Forbrugerombudsmanden over Grøn Elforsyning tilbage i januar og maj, og vi er glade for nu at se, at Forbrugerombudsmanden deler vores opfattelse af, at selskabets metoder strider mod loven, og at Forbrugerombudsmanden derfor har politianmeldt selskabet. 2024 alene har Norlys’ kundeservice modtaget mere end 100 henvendelser, hvor Grøn Elforsyning nævnes specifikt. Henvendelserne drejer sig blandt andet om, at selskabet udgiver sig for at have et samarbejde med os, og når kunderne så ønsker at annullere deres aftale med Grøn Elforsyning, er det ikke muligt at komme i kontakt med dem. Vi er glade for konkurrence, men det skal ske på en ordentlig måde – ikke mindst af hensyn til forbrugerne, forklarer direktøren.
Mads Brøgger henviser endvidere til Forbrugerrådets afgørelse vedrørende Grøn Elforsyning.
– Som Forbrugerrådet Tænks seneste test af markedet også afslører, så er der desværre for mange elselskaber, der ikke overholder loven, benytter aggressivt telefonsalg eller har ugennemskuelige priser. Klima-, energi- og forsyningsministeren har meddelt, at han er på vej med en række stramninger af markedet, og det er desværre helt nødvendigt for at komme problemet til livs, fordi det smitter af på hele branchen, når vi ser de her sager, så derfor ser vi frem til udspillet. lyder det fra Mads Brøgger.