POLITIK. Der var begejstring i stemmen hos Susanne Eilersen, da hun forlod turismedagen i Tøjhuset. Som formand for Bosætning- og Turismeudvalget og 2. viceborgmester har hun gennem de seneste fire år været med til at tegne linjerne for Fredericias udvikling på området. For hende var dagen ikke bare et arrangement, men et tydeligt billede af, hvor byen står, og hvor den kan bevæge sig hen.

»Det var en mega god dag. Der var utrolig mange interessenter. Jeg synes virkelig, der var mange, der kom og deltog sådan en formiddag. Alle vores interessenter, som har noget med turisme at gøre, enten på den ene eller den anden måde. Og jeg synes, der var nogle mega spændende oplægsholdere,« siger hun.

Hun peger især på oplægget fra MeetDenmark, som satte fokus på, hvor stor betydning turisme har i kroner, øre og arbejdspladser. »Hvor mange penge der er i det. Hvor mange jobs der er i det. Og også det der med, at en god turisme faktisk også er et godt image og brand for en kommune. Det betyder også noget i forhold til bosætning, fordi hvis man er meget synlig på turisme, så højner det også image omkring en by,« siger hun.

Turisme og bosætning hænger sammen

For Susanne Eilersen er koblingen mellem turisme og bosætning central. Når gæster oplever Fredericia som attraktiv, kan det på længere sigt få folk til at overveje at slå sig ned her. »Bosætning det er jo, at man har et godt image som by. Og hvis man er meget synlig på turisme, så højner det også image omkring en by. Så der var mega mange gode emner, der lige faldt ned i alt det arbejde, vi har gået og lavet de sidste snart fire år i bosætning og turisme. Det var virkelig en dag, man fik energi af,« siger hun.

Samarbejdet er blevet styrket

En anden pointe, som fyldte meget på dagen, var samarbejdet. Det er ikke længe siden, at der kunne være tendenser til, at kommunen og de private aktører arbejdede parallelt. Det gav dobbelte indsatser og unødigt ressourcespild. Nu er billedet et andet, vurderer Susanne Eilersen.

»Jeg synes, vi flytter os rigtig langt på de her knap fire år. Experience har fået rigtig godt fat. Det spirede jo for fire år siden. Det har fået rigtig godt fat, og der er mange flere forskellige aktører, der nu er med ud over hotellerne. Og nu lægger vi også Visit ned i den paraply og samler vores medarbejdere dernede. Det giver bare en mega god synergi. Før kunne vi som kommune måske komme til at køre lidt parallelløb med de private aktører. Ikke af ond vilje, men fordi man gjorde det i bedste mening. Men så spænder man jo ben for hinanden,« siger hun.

Det nye setup, hvor kræfterne samles, ser hun som et løft. »Jeg tror på, at vi kan få meget mere flyvehøjde for de penge, vi lægger ind i det i fællesskab. Alle aktørerne vil det, og jeg synes, det er en mega god tone. Det bedste samarbejde, jeg har oplevet i de sidste fire år, det er noget af det, vi har nu, som vi har fået stabiliseret,« siger hun.

Fredericias styrker

Når talen falder på styrkerne, trækker Susanne Eilersen hurtigt flere ting frem. Først og fremmest placeringen midt i landet, men også naturen og kulturen.

»Selvfølgelig vores beliggenhed. Vi ligger jo rigtig godt i Danmark, når vi snakker danske turister, men også vores natur. Og så har vi jo mega meget kultur, både på sports og event, og så ikke mindst vores teater, som er vores største fyretårn. Vi arbejder jo også på at få hele Fredericias historie fortalt på en anden måde. Det er vi ikke kommet så langt med endnu, men det arbejder vi stadig hen imod. Så jeg tror, vi har utrolig mange forskellige måder at byde på, og vi ligger alligevel tæt på Legoland og tæt på lufthavnen,« siger hun.

Hun fremhæver netop kombinationen af historie, kultur og beliggenhed som en styrke, der adskiller Fredericia fra mange andre byer i trekantområdet.

Den største udfordring

Men midt i begejstringen er der også erkendelsen af en akilleshæl. Fredericia mangler hotelkapacitet, og det er en barriere, som alle er nødt til at forholde sig til.

»Det er vores akilleshæl. Det er vores svaghed. Vi mangler simpelthen hotelværelser,« siger Susanne Eilersen uden tøven.

Der er dog lys forude, for flere projekter er i spil. »Jeg ved, at der ligger nogle aftaler og rumler ude ved motorvejen. Også et hotel i Oldenborggade. Jeg ved også, at man arbejder på, om man kan finde nogle investorer til at lave et hotel ude omkring vores næste center, som er vores trækplaster i forhold til erhvervsturisme. Ved at vi volumenmæssigt samler os og arbejder sammen på tværs af organisationer og kommuner, sender vi også et kraftigt signal til de større hotelkæder om, at der faktisk er potentiale for at ligge et større hotel i Fredericia. Det tror jeg er med til det. Men vi skal have flere værelser,« siger hun.

På vej frem

Når Susanne Eilersen ser på Fredericias position i forhold til nabobyerne, er hun optimistisk. »Jeg synes jo, vi er i vækst, og jeg synes faktisk også, at vi har potentiale til at vækste endnu mere. Jeg synes, vi er lige gået i gang, og jeg synes, vi ligger på højde med de andre kommuner i regionen. Vi er der ikke helt endnu, men vi skal nok nå derop. Hvis vi fortsætter den kurs, vi har sat i fællesskab, så vil vi se, at turismen også vil blomstre endnu mere i Fredericia.«

Hun ser også en klar sammenhæng mellem turismen og bosætning. »Jeg synes allerede, vi kan se det på bosætningsbarometret. Der ligger vi ret godt i forhold til trekantområdet med at få tilflyttet til Fredericia. Så jeg ser, at vi er på vej, og det kan blive bedre, men kurven er stigende,« siger hun.

En dag der gav energi

Turismedagen i Tøjhuset viste, at Fredericia står et sted, hvor samarbejdet er styrket, styrkerne er tydelige, og udfordringerne er kendte. For Susanne Eilersen var dagen ikke bare et punkt på kalenderen, men et bevis på, at fire års arbejde med at samle kræfterne begynder at bære frugt.

»Det var virkelig en dag, man fik energi af,« siger hun.

Læs også