BUSINESS. StayCool Cryo i Fredericia og Vejle har meldt ud til deres kunder, at dørene lukker den 1. oktober. Beskeden blev givet med både glæde og vemod, for bag beslutningen ligger en historie om et projekt, der begyndte som en leg og slutter som et kapitel, ejerne selv har valgt at runde af, mens glæden stadig følger med.

For Diana List Nielsen, der sammen med Annette Dal har stået bag StayCool, er lukningen ikke udtryk for tilbageslag eller nedtur. Hun beskriver det mere som en naturlig afslutning på en rejse, der altid var tænkt som midlertidig.

»Vi startede det som et sjovt projekt og aftalte, at så længe det var sjovt, ville vi blive ved, og når det ikke var det længere, så ville vi stoppe. Det er der, vi er nu. Vi har begge haft det ved siden af andet arbejde, så det har hele tiden været et fritidsprojekt. Da der kom nogen og ville købe maskinerne, valgte vi at sælge,« fortæller hun.

Beslutningen om at lukke Fredericia og Vejle betyder dog ikke, at konceptet forsvinder. Tværtimod får det nyt liv i en større sammenhæng, når fitnesskæden Ground overtager maskinerne og åbner et nyt center i Fredericia den 13. december. Her bliver cryobehandlingerne en del af et større univers af træning og sundhed. Diana List Nielsen lægger ikke skjul på, at det kan være en fordel for kunderne.

»StayCool bliver jo overtaget af Ground Fitness, som er en stor kæde. De vil gerne køre det videre, som det er, og de synes, det er et fedt projekt. De har helt andre muligheder, fordi de kan koble det sammen med deres fitness og lave rabatter og den slags. Derfor kan de nok få det endnu større.«

Kunderne fik meldingen i god tid, og ifølge Diana har det været afgørende for, at stemningen har været overvejende positiv.

»Kunderne har selvfølgelig været lidt ærgerlige, men fordi vi meldte det ud i god tid, har de haft mulighed for at bruge deres klip, og derfor har de taget det rigtig pænt. Maskinerne står jo i de samme byer, så de kan fortsætte et andet sted, og derfor har der ikke været de store reaktioner,« fortæller hun.

De praktiske detaljer har fyldt en del i kommunikationen. StayCool har understreget, at klip skal bruges inden lukningen, og for at gøre det så enkelt som muligt for kunderne har de lavet et særligt tilbud.

»Kunderne har jo betalt for deres klip, så dem skal de helst have brugt, så de ikke går tabt. Hvis man ikke har flere tilbage, giver det jo ikke mening at købe 10 nye, som man ikke kan nå at bruge. Derfor har vi lavet et tilbud, hvor man bare kan købe ét klip ad gangen og blive ved med at bruge cryo helt indtil vi lukker.«

Når Diana kigger tilbage på årene med StayCool, er det ikke forretningstallene, der fylder mest. Det er oplevelsen af at skabe noget, der gav mennesker et øjebliks anderledes hverdag.

»Det sjove har været at starte det op og få noget til at køre. Og så har det været en oplevelse at møde kunderne, der får en ekstrem oplevelse og lige har en kort snak med os. På den måde har vi haft rigtig mange gode stunder, og kunderne går altid glade derfra. Det har været helt fantastisk,« siger hun med et smil i stemmen.

Selv om ejerne sjældent selv stod i klinikken, peger hun på, at mødet med kunderne altid var en del af drivkraften. At de nu overlader stafetten til Ground Fitness, ser hun derfor ikke som et tab, men som en videreførelse.

»Jeg tror ikke, det bliver nogen stor forskel for kunderne. Vi har jo sjældent selv stået der, for det har vores ansatte taget sig af. Nu er det bare nogle andre, der står der, hvor de skal have behandlingerne, så det bliver i princippet det samme,« slutter hun.