POLITIK. Da Senior- og Socialudvalget mødtes på rådhuset den 12. august, var et af punkterne på dagsordenen robotstøvsugere. Den nye ældrelov har gjort det muligt for kommuner at yde støtte eller udlån af robotstøvsugere til ældre borgere, men i Fredericia endte sagen med at blive udsat.

Udvalget vil først have seniorrådets input, inden man træffer beslutning. For bag det tilsyneladende enkle spørgsmål om en støvsuger gemmer der sig en principiel diskussion om borgernes frihed, teknologiens rolle og ikke mindst, hvordan kommunen prioriterer sine penge.

Hos Dansk Folkeparti er linjen klar. Partiets repræsentant i udvalget, Susanne Eilersen, lægger vægt på, at borgerne ikke skal tvinges.

»Vi er ikke imod teknologi, men det skal ikke være under tvang. Vi vil ikke være med til, at ældre mennesker, der ikke er trygge ved sådan noget teknologi, bliver tvunget til at have en robotstøvsuger. Det er jeg imod. Så må folk bruge den almindelige støvsuger, de har,« siger hun.

Sagen blev udsat, men debatten er langt fra slut. Forvaltningen har skitseret tre mulige veje. Enten kan man fortsætte den nuværende praksis, hvor borgerne selv betaler. Man kan indføre en udlånsmodel, hvor kommunen står for indkøb og vedligehold. Eller man kan lave en finansieringsmodel, hvor kommunen yder tilskud til køb.

Forvaltningen anbefaler at fortsætte som nu. Det vil være udgiftsneutralt, og man undgår nye administrative opgaver. Men her siger Dansk Folkeparti nej.

»De andre partier har tidligere vedtaget et serviceniveau, hvor man i praksis siger, at man skal have en robotstøvsuger, for ellers kan man ikke få støvsuget. Det stemte vi imod. Vi synes, det er bedre, at kommunen i det mindste kan købe nogle stykker, som borgere kan låne, hvis de ikke selv har. Det er trods alt bedre end at tvinge ældre til at købe en robotstøvsuger for 3.000 kroner, selv om de ikke ønsker den,« siger Susanne Eilersen.

Hun peger samtidig på, at udgiften til en udlånsordning hurtigt kan løbe op, men at ansvaret for pengene ligger hos de partier, der insisterer på, at robotstøvsugere skal være en del af serviceniveauet.

»Vi synes bare, at de ældre skal beholde den støvsuger, de har. Så er der jo ikke nogen udgift. Det er vores holdning. Hvis man vil lave en model med udlån, må man også være klar til at finde pengene til det,« siger hun.

Bekymringen handler ikke kun om økonomi. For Dansk Folkeparti er det især hensynet til de borgere, der ikke kan betjene en robotstøvsuger, eller som er utrygge ved teknologien.

»Vi er bekymrede for, at de ældre ikke får hjælp, hvis de ikke har en robotstøvsuger. Vi synes, det skal være glidende. Når de allerældste ikke er her mere, kommer der generationer, hvor mange flere selv har en robotstøvsuger, og så bliver det ikke et problem. Men lige nu er det et problem for nogen, og det er derfor, vi siger fra,« siger Susanne Eilersen.

Hun afviser, at økonomien vejer tungere end borgernes behov.

»I Dansk Folkeparti vejer hensynet til borgerne altid tungest. Det er vigtigere end alt andet. De ældre skal have en ordentlig service fra kommunen,« siger hun.

Dermed markerer hun, at spørgsmålet om robotstøvsugere ikke kun er teknisk eller praktisk, men i høj grad et spørgsmål om signaler og værdier.

»Dem, der gerne vil have en robotstøvsuger, skal selvfølgelig kunne bruge den. Men de ældre, som ikke kan betjene sådan en eller er utrygge ved at få den ind i huset, skal stadig have den hjælp, de har brug for. Det er ordentlighed. Og det er det signal, vi vil sende,« siger hun.

Indtil videre er sagen altså udsat, men allerede på næste møde kommer den tilbage. Og så skal politikerne finde ud af, om Fredericia skal holde fast i den nuværende linje, eller om man vil åbne for nye modeller, der kan blive både dyrere og mere indgribende.