Af Poul Rand, byrådskandidat (Liberal Alliance)

Fredericia skal være en moderne, fremsynet fri kommune, ikke en eksperimentel trafikpark med røde bannere og gratis busser, der ikke kører der, hvor folk bor. Vil I fremad så er Liberal Alliance løsningen, ensrettet bagud så stem rødt. Her er begrundelsen.

Stop teknologiforskrækkelsen. Brug grøn omstilling som en løftestang, ikke som en spændetrøje. Jeg ønsker ikke en bilfri bastion, men en levende og tilgængelig midtby, hvor det grønne og det praktiske går hånd i hånd. Hvor borgerne inddrages før beslutninger træffes. Hvor vækst, mobilitet og frihed ikke er fyord, men fundamenter.

SF og Enhedslisten visioner for Fredericia er inspireret mere af hashdampe og hængekøjer end af erhvervsudvikling og fremtidens muligheder. Mens verden bevæger sig fremad, forsøger SF og Enhedslisten ihærdigt at sætte Fredericia i bakgear.

De ser Fredericia som en bilfri zone, hvor eneste transportform er cykler med mælkekasser. Visionerne fejler ikke noget, men realismen? Deres vejpolitik er: ensrettet. Cykelstier overalt, uden tanke på dem, der har brug for bil, en dårlig happening ikke en fungerende bykerne. 

Vi skal passe på miljøet. De ser konsekvent enhver udvikling som en trussel, bliver blind for de reelle muligheder. Asfalt er ikke et onde. En ny forbindelse, gerne med en jernbane til afløsning af den eksisterende fra trediverne, kan skabe vækst, mobilitet og forbindelser til omverdenen. En boret tunnelløsning eller sænketunnel kan være en udmærket løsning til det. Hvis kattegatforbindelsen og Als forbindelsen ikke bliver til noget. 

Enhedslisten har netop fejret gratis bybusser som en “sejr for solidariteten”. Det er sympatisk, og vi er mange, der gerne vil give alle mulighed for mobilitet. Når man glemmer at sikre, at ruterne faktisk passer til borgernes behov, at ældre uden teknologi ikke kan få en køreplan. Velkommen til virkeligheden og til borgernes frustration. Busdrift koster ikke gratis det er bare ikke brugerne der betaler mere. Det gør den fælles kasse de røde ikke aner hvem der fylder op. 

Sammen med en midtbystrategi, der bedst kan beskrives som “Christiania light”. 39 nye ensretninger, 30 km/t overalt og farvel til bilernes adgang til de gamle gader. Konsulenter udefra,  med, frit spil og resultatet er en trafikplan, der kan få en GPS til at koge over.

Gennemføres disse planer, risikerer vi tomme butikslokaler, faldende ejendomsværdier og en midtby, hvor det største trækplaster er et byrådsmedlem på ladcykel.

SF og Enhedslisten omdanner stille og roligt Fredericia til en underafdeling af Christiania. Den røde klimakamp er en skrækkampagne.