Så bliver der igen slået på tromme for endnu en forbindelse over Lillebælt. Senest er Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd udpeget som ny formand for Lillebæltskomitéen, trekantsområdet Danmarks formand stemmer i og lige om lidt er planen sikkert en del af den officielle målsætning i Fredericia Kommune.
Men flugter det med tiden og visionerne i de to kommuner ved broerne. Er det svaret på klimakrisen, på den grønne omstilling og visionerne om et Lillebælt i balance. Nej. Tværtimod.
Hvis vi vil bruge penge på offentlige partnerskaber og komiteer, så lad os dog løfte blikket og samle en række aktører om en væsentligt grønnere trafikplan. Debatten og kampen skal vendes til i højere grad at ville flytte trafikken. Sikre mere samkørsel, øge investeringer og udvikling af den grønne trafik over bæltet og kæmpe for at komme trængslen på vejene til livs i stedet for blot at acceptere præmissen om at en ekstra bro er nødvendig. Det ville være mere visionært og klimavenligt at tale om s-togs lignende togdrift i Lillebæltsområdet og arbejde målrettet og intenst med at ændre folks trafikvaner og gøre det langt mere attraktivt at vælge andre løsninger end bilen.
En stor del af bilerne, der krydser bæltet er med én passager på kortere pendlertur. Lillebælt er i massiv krise som farvand og vil i hvert fald ikke få mere liv af langvarige og store anlægsprojekter og asfaltering, der ud over at koste samfundet dyrt også vil lægge
Det er visionsløst og falden på halen på vækstparadigmet, når man fortsat bruger så mange ressourcer på at kæmpe for en bro. Løft blikket og styrk kampen for en grønnere region og et Lillebælt i balance i stedet.