Som far og som byrådskandidat er jeg nysgerrigt på, hvad der sker på vores skoleområde i Fredericia Kommune og hvad der sker på landsplan, som drypper ned i vores skoler.
Der er med starten af dette skoleår (og med budgetforlig 2026) sket flere ting i folkeskolen, som i min optik har afsmittende effekt på vores børns trivsel – og det både i positiv og negativ retning.
1. Skoledagen er forkortet, så mine børn har fri senest kl. 13.00 og 1330.
2. Et lavere klasseloft i udskolingen fra skoleåret 2026/2027
3. To-lærer ordning i matematik og dansk for 9. klasserne også vedtaget i budgetforliget 2026.
Lad os starte med de to sidste.
Stor ros og anerkendelse til partierne bag budgetforliget! I har fat i noget rigtigt, som kan være med til at skabe større faglighed i vores udskoling, men jeg tror, vi skal starte et helt andet sted!
Mine børn går på Erritsø Fællesskole (Krogsager), en efter min mening god folkeskole, hvor alle ansatte, hver dag knokler og løber rigtig rigtig stærkt, for at give vores børn alt det der skal til for at blive den bedste udgave af sig selv.
Og så er vi tilbage ved det første punkt i min “3-punktsliste”.
Skoledagen er blevet forkortet, og det synes jeg, er mega godt, for hold op hvor har det været lange skoledage i mange år!
Men, og der er jo nogle gange et men. Det er gået ud over det vi som forældre kender som “morgenbånd”/“læsebånd”, som de facto er fjernet.
Ovenstående er ikke en kritik af lærerne der, som jeg skrev, knoklerog løber stærkt for at få læringsplaner, årsplaner og hvad det ellers hedder til at hænge sammen og ikke mindst for at hjælpe os forældre med at danne vores børn.
Jeg synes det forkert at fjerne ”morgenbånd”/”læsebånd”! når alle undersøgelser viser, at vores børn bliver dårligere og dårligere til at læse.
“Jamen så må I forældre jo læse mere med jeres børn derhjemme”.
Tro mig vi gør alt, hvad vi kan, men lad mig samtidig ærligt sige, at det ikke lykkes hver dag!
Nogle dage får vi meget trætte børn hjem fra skole, som ikke altid har mere energi til læring, fordi de ikke når at “tanke op”/spise i frikvartererne.
I dagen to pauser (10’er og 12’er pausen på henholdsvis 20 og 40 minutter) er der nemlig kun afsat 10 minutter til at spise madpakker. 10 minutter!!!
Det er godt nok ikke ret lang tid, faktisk synes jeg, det er skræmmende kort tid, som i bedste fald gør, at børnene ikke får nok at spise, og i værste fald stresser børnene.
Ingen af delene er godt for god læring og trivsel!
Jeg kunne godt tænke mig, at vi sammen tænker endnu merehelhedsorienterede løsninger ind i vores folkeskoler, hvor det f.eks. ikke er et spørgsmål om at få børnene ud til pause for at spare lærertimer på bekostning af en ordentlig mulighed for at spise sammen.
Hvor vi lytter til eksperterne, der siger, at skole og hjem sammen skal gøre noget ved børnenes læsning (ikke kun i udskolingen, men på alle årgange).
Helheden er med til at skabe mere trivsel og bedre læring for vores børn! Og jeg tror på, at vi sammen kan skabe rammerne for bedre læring og mere trivsel. Lykkes vi med det, skaber vi samtidig rammerne for at børnene kan blive den bedste udgave af sig selv.
Af Martin Ramsdal, Erritsø, Byrådskandidat for Socialdemokratiet.