POLITIK. Socialdemokratiets 1. viceborgmester i Fredericia, Vibe Dyhrberg, holder fast i, at en evaluering af distriktskolemodellen er helt nødvendig, før man kan træffe beslutninger om fremtiden.
»Min holdning er, at jeg har været med til at sige, at det skal lige undersøges i den analyse, vi skal i gang med at have lavet. Der er gode ting i distriktsmodellen, men der er naturligvis også ting, hvor jeg er i tvivl om, det er godt. Og det er jo også derfor, jeg har sagt, at det vil jeg gerne have undersøgt i den her analyse,« siger hun.
Hun fremhæver, at modellen på papiret har nogle kvaliteter, men at virkeligheden kan være mere kompleks. »Hvis man kigger på papiret, så er sammenhængskraften, at man som skole er en del af noget større. Rent praktisk, hvordan det fungerer i virkeligheden, det kan man stille spørgsmålstegn ved, fordi det er nogle store områder, og der er store forskelle på mennesker, der bor i de forskellige områder. Så på papiret er det en meget sympatisk løsning. Af ulemper er jo, at der er stor forskel på de her skoler, hvordan man driver dem, og hvad værdien er på den enkelte skole,« siger Vibe Dyhrberg.
Overgangen fra 6. til 7. klasse er en af de udfordringer, hun især peger på. »Jeg har et indtryk af, at lærerne arbejder meget med overgangen. Jeg har selv tre børn, der har været igennem den. Jeg har oplevet tre forskellige måder at gøre det på, og jeg synes, personalet lægger utrolig mange kræfter i at finde ud af, hvordan skal vi danne klasser, og hvordan får vi en god overgang. Men det er faktuelt et kritisk tidspunkt i et barns og et ungt menneskes liv. Derfor er det også noget af det, vi vil have undersøgt. På udvalgsmødet havde vi besøg af en fra VIVE, hvor vi direkte spurgte, om der er forskning på området, og det har man ikke. Det er interessant, for vi kører med en model, som ikke er undersøgt. Hvis det ikke betyder noget for de unge mennesker med overgangen, så er det meget fint. Problemet er, at vi hører jo også meget om nogen, der virkelig ikke trives med det her skift. Så det skal helt klart undersøges,« siger hun.
Om en tilbagevenden til helhedsskoler fra 0. til 9. klasse er en mulighed, vil hun ikke afvise, men hun understreger, at det må bygge på dokumentation. »Det kommer an på, hvad analysen viser. Der er også nogle børn i det her, som kan blive testkaniner på en eller anden måde, og det kan jeg da godt have lidt ondt i maven over. Men ja, nu ser vi, hvad forskningen viser, og så tager jeg det lidt derfra. Jeg tænker med børnene og deres ve og vel i baghovedet, for det er altså dem, der skal igennem det,« siger Vibe Dyhrberg.