Venstre roser lokale virksomheder som Kvik Køkkener for at tage socialt ansvar og skabe sammenhængskraft i byen

Der er stille i showroomet på Vejlevej. På bordpladerne glimter lyset fra de blanke køkkenelementer, og duften af nybrygget kaffe breder sig mellem låger og skuffer. Her – midt i det moderne køkkenunivers – driver Morten Weng sin forretning, Kvik Køkkener i Fredericia.
Han har drevet butikken i en årrække, og for ham handler erhverv ikke kun om salg og tal, men om fællesskab, lokal forankring og ansvar. Denne dag har han besøg af Venstres borgmesterkandidat Peder Tind og byrådsmedlem Niels Martin Vind, som begge vil sætte fokus på netop det: de lokale virksomheder, der gør en forskel.

»Jeg er født og opvokset her, og jeg føler, jeg kender stort set alle i kommunen. Det er her, jeg har mit netværk, mine kunder og mit liv,« fortæller Morten Weng.
Han smiler, mens han læner sig tilbage i stolen: »Jeg har aldrig haft lyst til at drive forretning andre steder. Fredericia er min by, og det betyder noget for mig at være en del af byens udvikling.«

Lokalt engagement i blodet

For Morten Weng er det en selvfølge at støtte op om byens liv. Han nævner Fredericia Håndboldklub, FC Fredericia, KFUM, golfbanen og de små haller i Bredstrup og Elbo som eksempler på steder, hvor han bidrager.
»Jeg tror på, at man skal give noget tilbage. Det er vigtigt for mig, at man ikke bare sidder og tæller pengene, men også gør en forskel for lokalsamfundet. Når jeg støtter klubberne, så giver det liv, glæde og fællesskab. Og jeg bliver jo også set – det er win-win,« siger han.

Engagementet handler dog ikke kun om sponsorater, men også om at skabe arbejdspladser og give unge en chance.
»Jeg har lige ansat to nye i år, blandt andet en ung fyr fra gymnasiet, som arbejder et par timer om dagen. Det giver energi i butikken – og det giver ham en mulighed for at prøve sig selv af. Jeg ser det som en del af mit ansvar som lokal erhvervsdrivende,« fortæller Morten Weng.

En rygrad i byens erhvervsliv

Venstres byrådsmedlem Niels Martin Vind, der selv har siddet i Business Fredericias bestyrelse, er ikke i tvivl om, hvor vigtig en rolle virksomheder som Kvik Køkkener spiller.
»Vi har i kommunen mange store aktører, men det er de mellemstore og små lokale virksomheder med ildsjæle i spidsen, der er rygraden i vores erhvervsliv. De holder sammen på byen, tager ansvar og giver tilbage. Morten er et godt eksempel på det,« siger han.

Han fortæller, at Venstre de seneste år har prioriteret at komme tættere på virksomhederne – ikke kun de store, men især dem, der er forankret i Fredericia.
»Jeg har været på flere virksomhedsbesøg sammen med Peder Tind og andre kolleger, netop for at lytte til dem, der står midt i hverdagen. Vi skal forstå deres udfordringer og deres virkelighed, så vi som politikere kan skabe bedre rammevilkår. Det er helt afgørende,« siger Niels Martin Vind.

»Vi skal lykkes sammen«

For Venstres borgmesterkandidat Peder Tind handler det om mere end erhverv – det handler om sammenhængskraft.
»Jeg er meget optaget af, at vi lykkes sammen. Fredericia skal være et sted, hvor vi alle tager ansvar – virksomheder, foreninger og kommune. Når lokale erhvervsfolk som Morten støtter sportsklubber, haller og arrangementer, så skaber det liv og fællesskab. Det er en vigtig del af vores DNA som by,« siger han.

Han kalder det »den sociale lim«, som binder Fredericia sammen.
»Jeg har kæmpestor respekt for de mennesker, der bruger tid og penge på at bakke op om lokalsamfundet. De skal have anerkendelse, og vi skal som kommune sørge for, at de får de bedst mulige rammer for at udvikle sig. Når vi har et erhvervsliv, der blomstrer, så vinder vi alle,« understreger Peder Tind.

Fredericia skal være et sted, man flytter til – og bliver

Når samtalen bevæger sig mod fremtiden, bliver bosætning og vækst hurtigt de store nøgleord. For Venstre er bosætningsstrategien et centralt projekt, som de vil bygge videre på efter valget.

»Bosætning er fundamentet for alt det, vi vil. Flere borgere betyder et stærkere skattegrundlag, flere kunder i butikkerne og flere frivillige i foreningerne. Det giver liv i midtbyen, i forstadskvartererne – og i virksomhederne. Derfor skal vi investere i at tiltrække flere til Fredericia,« siger Peder Tind.

Han peger på, at kommunen allerede har gjort fremskridt:
»Vi oplever en positiv udvikling, men vi skal videre. Vi skal passe på vores strategi, give den flyvehøjde og sikre, at flere får øjnene op for, hvor fantastisk en kommune Fredericia er. Jeg forstår ikke, hvorfor nogen flytter til nabobyerne – vi har jo alt: natur, erhverv, kultur og sammenhold.«

Niels Martin Vind supplerer:
»Vi har arbejdet målrettet for at skabe bedre sammenhæng mellem erhverv og bosætning. For eksempel ved at flytte en bosætningskonsulent ind i Business Fredericia, så man kommer tættere på erhvervslivet. Det er sådan, vi skaber synergi og udvikling,« siger han og tilføjer med et smil: »Men det ville gå endnu hurtigere, hvis Peder bliver borgmester den 18. november.«

»Man skal tage ejerskab for det, man laver«

Tilbage i showroomet kigger Morten Weng rundt på de mange udstillede køkkener.
»I Kvik har vi et mere fokuseret sortiment end mange af de store konkurrenter. Det betyder, at vi producerer større mængder af færre modeller – og det giver både bedre kvalitet og lavere pris. Vores motto er, at alle har ret til et flot køkken,« fortæller han.

Men selv om der er fart på forretningen, er han mest optaget af tillid og ansvar.
»Jeg siger altid til mine folk: Vi kan alle lave fejl, for vi er mennesker. Men det vigtigste er, at vi tager ansvar, erkender fejlene og får dem løst. Jeg vil ikke være den, der skal gemme mig bag kartoflerne i Føtex, fordi noget gik galt. Mit navn står på produktet – så skal det også være i orden,« siger Morten Weng.

For ham handler stolthed og ordentlighed om det samme.
»Jeg er 100 procent stolt af min forretning. Ikke kun fordi vi sælger køkkener, men fordi vi er en del af Fredericia. Vi skaber arbejdspladser, vi støtter foreninger, og vi er med til at holde byen levende. Det betyder alt for mig.«

Fredericia – byen med mulighederne

Afslutningsvis vender samtalen tilbage til den større fortælling om byen.
»Jeg kan gøre nok så meget rigtigt som virksomhed, men jeg kan ikke vækste mere, end der er borgere i byen,« siger Morten Weng.
»Jo flere, der flytter hertil, jo større kundegrundlag får jeg – og jo mere liv får vi i byen. Derfor køber jeg 100 procent ind på den strategi, Peder og Niels Martin taler om. Bosætning er vejen frem.«

Han mærker allerede, at mange nye borgere ser Fredericia som et attraktivt sted.
»Jeg taler med mange tilflyttere, og de siger alle det samme: Hold da op, det er en fed by! Vi har strand, erhvervsliv, butikker, natur og motorvej lige ved hånden. Det er jo alt, man kan ønske sig. Vi skal bare huske at fortælle det til resten af Danmark.«

Peder Tind nikker: »Præcis. Vi skal stå sammen om Fredericia. Når erhvervsliv, kommune og borgere trækker i samme retning, så kan vi mere, end nogen tror.«