Som følge af den omfattende udviklingsplan, der blev vedtaget i Nyborg Kommune for at håndtere de udfordringer, kommunen står overfor, har der været fremlagt en række tiltag og mål. Men 1. viceborgmester Michael Gertsen (C) er bekymret for, at status og resultater ikke bliver tilstrækkeligt tydeligt fremstillet. I et interview udtrykker han sin frustration over, at de indsatser, der er iværksat på området, ikke er blevet grundigt nok evalueret og præsenteret, hvilket gør det svært at vurdere deres effekt.

– Ankestyrelsen har spurgt os i kommunen, hvad vi har sat i gang, og hvordan det har virket. Administrationen har lavet en meget omfattende besvarelse, og tak for det. Den indeholder mange oplysninger om kommunens mål og de tiltag, vi har iværksat. Men desværre står der ikke ret meget om, hvordan disse tiltag faktisk har virket. Det er selvfølgelig forståeligt, da det kan være svært at måle på visse områder. Men fra Konservatives side ønsker vi at kalde en spade for en spade, siger Michael Gertsen.

Gertsen påpeger, at der skal være større gennemsigtighed omkring de konkrete resultater, især når det drejer sig om de områder, der har været i fokus, såsom ansættelser af socialrådgivere, sagsbehandlingsfrister og de problemer, der stadig knytter sig til IT-systemet, som skulle understøtte arbejdet.

– Vi bør skrive præcist, hvad status er for de punkter, vi gerne vil følge op på – også selvom resultaterne ikke lever op til vores forventninger. Det gør det nemmere at tage fat og rette op, hvor det er nødvendigt. For eksempel kunne vi medtage oplysninger om sagsbehandlingsfristerne – hvordan står det til der? Hvor langt er vi nået med ansættelserne af socialrådgivere? Og hvordan ser omgørelsesprocenterne ud hos Ankestyrelsen? siger han.

Michael Gertsen understreger, at det også er vigtigt at forstå de faktorer, der kan forklare, hvorfor resultaterne ikke er der, hvor de burde være. Han nævner blandt andet sygefravær blandt socialrådgivere og de opsigelser, der har fundet sted, som faktorer, der kan have stor indflydelse på den aktuelle situation.

– Jeg savner også, at vi tydeliggør nogle af de væsentlige forhold, der kan forklare de manglende resultater. Det kunne være antallet af sygemeldinger blandt socialrådgiverne, hvor mange der har sagt op, og ventetiderne på det IT-system, som skal samle data til brug for rådgiverne, siger han.

Gertsen kommenterer også på den opgave, som Nyborg Kommune står overfor med at opbygge en solid og stabil arbejdsstruktur for kommunens socialrådgivere. Han nævner, at hvis rådgiverne, som har haft glæde af sparring fra taskforcen, forlader deres stillinger, vil viden gå tabt, hvilket efterlader de resterende rådgivere med en ekstra byrde.

– Taskforcen nævnes også i redegørelsen, men hvis socialrådgivere, der har haft glæde af sparring fra taskforcen, forlader deres stillinger, mister vi viden. Det efterlader de tilbageværende rådgivere med en tungere byrde, fordi den opsamlede erfaring forsvinder, siger Gertsen.

Endelig påpeger han vigtigheden af at være åbne om de udfordringer, kommunen står overfor, og at kommunens arbejde med at forbedre IT-systemer, der understøtter sagsbehandling, er en langsigtet proces.

– Derudover står der i redegørelsen, at IT-systemet, som er fundamentalt for at få styr på sagerne, først bliver leveret i slutningen af 2026. Det kan give Ankestyrelsen det indtryk, at vi først lige er blevet opmærksomme på dette, men som jeg husker det, blev dette besluttet allerede ved budgetforhandlingerne før sommerferien. Det er en væsentlig oplysning, som vi bør fortælle Ankestyrelsen, fordi det forklarer, hvorfor socialrådgiverne bruger så meget tid på manuelt at skabe overblik over sagerne, og hvorfor så mange klagesager bliver sendt retur på grund af manglende basisoplysninger, afslutter Michael Gertsen.

Læs også

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her