Efter en grundig gennemgang af Fredericia Kommunes Strategiske Trafikplan for Snoghøj Landevej i Teknisk Udvalg står det klart, at der er behov for yderligere tiltag for at lette trafikken og forbedre sikkerheden på denne centrale strækning.

Planen, som blev udarbejdet i samarbejde med Raw Mobility, har allerede påvist en række kritiske punkter, hvor trafikbelastningen er særlig udfordrende, især i myldretiden. Udvalgsformand John Nyborg (A) bekræfter, at udvalget er enige om at fortsætte arbejdet ud fra trafikplanens anbefalinger.

– Vi er enige om at arbejde videre ud fra den strategiske plan, der er lavet. Der er nogle ting, man bør være opmærksom på. Det, vi kan se, er, at der er størst trafik på Snoghøj Landevej mellem kl. 7 og 9 samt kl. 15 og 17. Uden for disse tidspunkter er der faktisk frit flow, så man kan køre direkte igennem uden mange stop. Spørgsmålet er derfor, hvilke tiltag der kan være relevante at implementere, siger John Nyborg.

De trafikale udfordringer er særligt udtalte i de mest travle timer om morgenen og eftermiddagen, hvor mange bilister oplever kødannelser og forsinkelser ved centrale kryds. Et af hovedfokusområderne er krydset ved Hannerup Skovvej, hvor der er store problemer med venstresving.

– For det første er der Hannerup Skovvej, hvor det er svært at dreje til venstre ud på hovedvejen, særligt i myldretiden. Der bør laves en nærmere analyse af, hvad der kan gøres – måske endda overveje at afskære muligheden for venstresving, forklarer Nyborg.

En anden udfordring findes ved tankstationen ved Røde Banke, hvor mange cyklister og fodgængere passerer vejen. Dette område skaber særlige problemer for de bløde trafikanter, som skal krydse hovedvejen sikkert.

– Dernæst er der tankstationen ved Røde Banke, på venstrehånd, når man kommer fra byen. Dette område opleves problematisk, især for -cyklister og fodgængere. Vi vil i dialog med ejeren for at finde løsninger, der kan forbedre sikkerheden for de bløde trafikanter, siger Nyborg og understreger vigtigheden af sikkerhed for alle trafikantgrupper.

Lyskrydset ved Den Gamle Lillebæltsbro er også et punkt, der kræver forbedringer. Ifølge trafikplanen er vejafmærkningen ved venstresving utilstrækkelig, hvilket skaber forvirring blandt bilister, der kommer fra Trinity-området.

– Til sidst er der lyskrydset før Den Gamle Lillebæltsbro ved lysreguleringen. Når man kommer fra Trinity, er der ikke tilstrækkelig vejafmærkning, især ved venstresving. Det bør der ses på, siger John Nyborg.

Signaljusteringer og fremtidige scenarier

En central del af den strategiske trafikplan er også at se på trafikregulering via signalerne, så trafikstrømmen kan lettes og køerne mindskes i de mest travle perioder.

– I sagen står der også, at der skal kigges på trafikregulering via signalerne, så trafikstrømmen kan lettes. For eksempel kunne man justere signalerne, så trafikken flyder bedre, forklarer Nyborg.

Han tilføjer, at en optimeret signalregulering muligvis vil gøre det muligt for bilister at køre med en gennemsnitshastighed på 30 km/t uden at skulle standse helt, hvilket kunne mindske forsinkelserne.

I forbindelse med planlægningen tager kommunen også højde for den fremtidige vækst i lastbiltrafik, specielt omkring motorvejsanlægget TSA-59.

– I fremtidsscenarier skal vi også tage højde for en stigende mængde lastbiltrafik, specielt grundet TSA-59. Belastningen vil på sigt skabe udfordringer ved udkørsler fra sidevejene. Muligheden for flere lyskryds eller andre regulerende tiltag bør undersøges for at imødekomme denne udvikling, siger Nyborg, der ser et stort behov for en langsigtet strategi for området.

Den Strategiske Trafikplan for Snoghøj Landevej, som Teknisk Udvalg godkendte, danner nu grundlaget for en række tiltag, der vil forbedre trafikafviklingen, øge sikkerheden og mindske belastningen på de mest udsatte strækninger og kryds. Planen omfatter både signaltekniske løsninger, som kan implementeres hurtigt, samt mere omfattende geometriske ændringer, der kræver en længere proces. Forvaltningen vil løbende evaluere disse løsninger og samarbejde med relevante parter, herunder ejere af erhvervsejendomme og Vejdirektoratet, for at skabe et sammenhængende trafiknetværk i området.

Med en kombination af kortsigtede forbedringer og langsigtet planlægning håber Fredericia Kommune at kunne skabe en trafikstruktur, der tilgodeser både nuværende og fremtidige behov, samtidig med at gener for beboere og virksomheder mindskes. Teknisk Udvalg har sendt et klart signal om, at de trafikale udfordringer på Snoghøj Landevej skal løses på en måde, der skaber balance mellem byudvikling og hensynet til trafikanternes sikkerhed og komfort.