POLITIK. Distriktskolemodellen er til heftig debat i Fredericia, men Det Konservative Folkepartis gruppeformand, Tommy Rachlitz Nielsen, holder fast i, at partiet ikke vil konkludere noget, før en igangværende analyse af hele skoleområdet er afsluttet.
»Holdningen er jo, at vi helt generelt har set, at vi skaber dårlige resultater i Fredericia Kommune i skolerne. Og derfor har vi bedt om at få lavet en analyse af hele skoleområdet. Altså ikke bare på den organisatoriske opbygning, men alt inden for skoleområdet. Fordi vi skal finde ud af, hvor er det, vi fejler sammenlignet med dem, der gør det godt. Måske er distriktsmodellen et problem. Måske skal man have ledelse tættere på. Hvis vi vidste det allerede, var der ingen grund til at bruge penge på at lave en analyse,« siger Tommy Rachlitz Nielsen.
Han understreger, at det giver mening at have ledelse tættere på skolerne, men at det ikke er noget, han som politiker vil fastslå på forhånd. »Ulemper kan man jo sagtens finde nogle af, fordi jeg altid har en følelse af, at jo tættere ledelse er på skolen, desto bedre. Når det er sagt, så er jeg ikke ekspert på skoleområdet. Det har vi dygtige folk til, og vi har hyret eksperter til at lave en analyse. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at jeg ikke som politiker sidder og kloger mig på, hvad der er bedst, før jeg har fået eksperternes vurdering. Det er derfor, vi hyrer dem – for at få det bedst mulige grundlag til at træffe beslutninger,« siger han.
Ifølge Rachlitz Nielsen er det for tidligt at diskutere en omlægning af skolestrukturen. »Det ville være direkte dumt at bruge penge på en analyse, hvis jeg allerede vidste, hvad vi skulle gøre. Jeg synes også, det er ærgerligt, at så mange er ude og have truffet en fast beslutning om, hvor vi ligger henne. Det skaber uro blandt medarbejderne og usikkerhed i organisationen. Jeg havde håbet, at vi ville lave analysen og derefter sætte os sammen og i fællesskab beslutte, hvad der er bedst for skolevæsenet i Fredericia. Hvordan vi får den bedste folkeskole. For det er jo det, vi alle sammen vil. Men vi bør holde lidt igen med at kloge os, indtil vi har hørt, hvad eksperterne siger, når vi nu har betalt dem for at gøre arbejdet,« siger han.
Han peger samtidig på, at folkeskolen i Fredericia er underfinansieret og kræver flere ressourcer, hvis resultaterne skal forbedres. »Vi må konstatere, at skoleudvalget ikke er lykkedes med opgaven gennem flere valgperioder. Det kan vi tydeligt se på karaktererne. Derfor har vi sagt, at vi har brug for hjælp til at løfte den her opgave. Det er derfor, vi har afsat visionsmidler til folkeskolen. Vi skal have fundet ud af, hvordan vi gør det bedst, og jeg tror ærligt talt, det kommer til at koste flere penge. Folkeskolen i Fredericia er temmelig udpint økonomisk,« siger han.
Han peger også på udfordringerne med, at specialområdet trækker penge væk fra de almindelige klasser. »Specialområdet sluger midler fra det almindelige område på grund af den tildelingsmodel, vi har nu. Derfor vil vi lave en ny model, så det ikke rammer den almindelige folkeskole, når specialområdet bliver dyrere. Så vi har gang i nogle tiltag, vi har gang i en analyse – men lad os nu få alle oplysninger, før vi begynder at træffe beslutninger og sende signaler ud, der kan skabe unødig uro,« siger Tommy Rachlitz Nielsen.
I de kommende dage spørger AVISEN byens byrådspolitikere og spidskandidater om modellen for at gøre fredericianerne klogere på, hvad de mener; én for én.
Læs også