Kultur. Teaterdirektør for Fredericia Musicalteater, Thomas Bay, er en mand med en klar vision. Siden han tiltrådte direktørrollen i december 2022, har han arbejdet målrettet med at bringe teateret til nye højder, både lokalt og nationalt. Hans rejse som leder af teateret har været både udfordrende og inspirerende, og han ser frem til de kommende år med store ambitioner.

– Jeg tror, jeg vil sige, at det har været spændende. Det har været en vækstrejse opad. Det er gået stærkt, siger Thomas Bay, og hans smil afslører en mand, der har grebet udfordringerne med entusiasme og mod.

– Vi står jo på skuldrene af en kæmpe arv, og det gør jeg jo selvfølgelig med ærefrygt og ydmyghed og en vis nervøsitet. Men det er jo gået godt, synes jeg. Vi har lavet utrolig mange fine forestillinger. Vores håndværk er i orden.

Thomas Bay glæder sig over teaterets brede repertoire, der spænder fra børneforestillinger til de store musicals, der appellerer til et voksent publikum.

– Jeg glæder mig over, at vi har et repertoire, der spænder bredt. Det er noget for børn og deres bedsteforældre, og samtidig har vi de store musicals, siger han med et glimt i øjet. Teatret har formået at levere kvalitetsoplevelser, der taler til alle generationer.

En af de største udfordringer for Bay har været at balancere ledelse med den kunstneriske frihed, der kendetegner et teater.

– Jeg laver alt muligt, siger han med et grin. – Det er jo verdens fedeste job, fordi det er så diversificeret. Jeg laver alt fra daglig ledelse, personaleledelse og kunstneriske processer til repertoireplanlægning og langsigtet vision. Han understreger vigtigheden af at arbejde både lokalt og nationalt, og nævner, at Fredericia Musicalteater nu er blevet anerkendt med en plads på finansloven – en milepæl, han selv ser som en stor sejr.

Thomas Bay har selv opbygget et nært forhold til Fredericia og dens kultur, noget der også afspejles i hans arbejde som teaterdirektør. Fredericia har noget unikt, siger han.

– Jeg tror, det giver en god all-around forståelse, siger han om sin baggrund. Som tidligere kapelmester og musikalperformer har han har fra starten haft et tæt forhold til byen og dens musikalske arv.

– Jeg kan huske, da jeg gik på skolen med min klasse der, og min hustru gik jeg også i klasse med. Der var vi så ikke kærester, men det blev vi efterfølgende. Der havde vi mange snakke om, hvor fedt det var, og hvor unikt det egentlig var at være i den her by, der lige pludselig havde det her rige kulturliv og musical-DNA indprentet.

Thomas Bay har, som leder, lagt stor vægt på talentudvikling og værkudvikling.

– Vi har fokuseret meget på udvikling. Rigtig meget på talentudvikling og også værkudvikling. Men fremfor alt den her med, at vi har jo musicalteater nede i byen, og det er jo skuespillerne og sangerne, forklarer han. Det er netop denne udvikling af både nye talenter og de andre lag omkring forestillingerne, der er blevet et centralt element i hans ledelsesstil.

Når Thomas Bay taler om teateroplevelsen, er det tydeligt, at han ser det som en helhedsoplevelse, hvor både publikum og kunstnere er en del af noget større.

– Jeg synes, det handler om, at kvaliteten skal være i orden. Fordi vi kan altid være uenige på smag. Det er jo ikke alle historier, der bliver til alle, siger han. – Men hvis man går ind i teateret og får en oplevelse sammen med holdet på scenen og bagscenen, så får man virkelig noget, man kan tage med sig.

Teateret har formået at ramme et bredt publikum, både med børneforestillinger og voksenrepertoire.

– Vi ramte både de små børn og deres forældre og bedsteforældre, og det er netop den brede appel, vi arbejder med, siger han og refererer til den store succes med Bukkebruse. – Vi kan se, at vi både rammer de små børn, men de tager jo også deres forældre og deres bedsteforældre med.

Næste store forestilling på programmet er Efterlysning, en produktion, der handler om at være menneske og navigere i den moderne verden. – Det er en forestilling, der appellerer til en anden type publikum, som også taler til de menneskelige sider af vores eksistens, siger Bay og understreger, hvordan relevans er en nøglefaktor for teatret.

Når han ser på teaterets udvikling under sin ledelse, er han stolt over at kunne bringe Fredericia Musicalteater på nationalt niveau. – Det er jo en drøm, og det var jo ambitiøst, og Wicked er jo en kæmpe mundfuld at bide skære med. Men i kraft af netop, at den både blev solgt videre, men at vi også var både her og i Tivoli, og fik skabt sådan en flot retænkning af det her værk, var jo kæmpe stort, siger han om en af teaterets mest ambitiøse produktioner.

Thomas Bay ser fremad og nævner, at Fredericia Musicalteater er et vækstlag for musicalgenren, både på talentniveau og kunstnerisk. – Vi er et vækstlagesøkosystem for musical, og vi har et ansvar for at opkvalificere genren og sende de nye talenter af sted, siger han og understreger betydningen af at bidrage til både lokal og national kunstudvikling.

Selv om hans arbejde som teaterdirektør er omfattende og krævende, har Thomas Bay fundet stor glæde i at bo og arbejde i Fredericia. – Jeg tager som regel en tur forbi stranden hver morgen. Der er en horisont derude, og der er en sol, der står op over Fyn. Altså, det er bare en smuk by på alle måder.

Når han tænker på sin tid som leder af Fredericia Musicalteater, har han en klar vision for fremtiden:

– Jeg håber, folk vil sige, at vi fik teatret til at have national relevans og levere kvalitetsoplevelser, der gør Fredericia Musicalteater til noget, der kan eksistere de næste 200 år.

Se hele interviewet her

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her