BUSINESS. Fredericia har taget et stort spring i Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed. Kommunen er rykket fra en 49. plads til en 20. plads, og viceborgmester Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti ser fremgangen som et bevis på, at samarbejde og fokus virker.

»Jeg synes, det er rigtig, rigtig godt. Vi skal kigge på det store arbejde, som Business Fredericia lægger for dagen i forhold til det her. Det viser, at der er mange flere virksomheder, der har svaret på undersøgelsen – næsten 100 i år. Tidligere har der været færre, og når flere deltager, får vi også et mere retvisende billede,« siger hun.

Byggesager og fjernet afgift

For Susanne Eilersen er der især to faktorer, som har rykket Fredericia frem i målingen.

»Vi har fjernet dækningsafgiften, og vi har sat massivt ind på at få sagsbehandlingstiden ned. Det tror jeg virkelig har gjort en forskel. Og så er jeg glad for at læse i rapporten, at erhvervslivet oplever samarbejdet med jobcentret som bedre. Det betyder meget, at virksomhederne føler, at de kan få hjælp, sparring og kvalificerede medarbejdere gennem jobcentret,« siger hun.

Samarbejde på tværs

Susanne Eilersen understreger, at fremgangen ikke kan tilskrives en enkelt aktør, men er resultatet af en bred indsats.

»Alt i alt er det jo en indsats fra mange sider. Det viser, at samarbejde virker. Isoleret set kan vi ikke så meget hver især, men sammen kan vi rigtig mange ting. Det er noget af det, jeg vil tage med ind i næste byrådsperiode – at vi skal lave mange flere samarbejder og anerkende, at kommunen ikke behøver at gøre alting selv. Der er ting, vi er gode til, og der er andre ting, vi kan samarbejde med andre aktører om, og så få et bedre resultat den vej,« siger hun.

Hun peger på, at kommunen allerede har taget skridt i den retning. »Vi har haft lidt svært ved at tro på, at alting ikke lå bedst i kommunen. Men det gør det ikke altid. Jeg tror, vi skal turde lægge mere ud. Vi har for eksempel lagt turisme ned til Business Fredericia, og det tror jeg er den vej, vi skal gå. Samarbejde giver bedre resultater,« siger hun.

De unges uddannelsesvalg

Selv om DI-målingen viser fremgang på mange områder, er der også en udfordring. Andelen af unge i Fredericia, der vælger en erhvervsuddannelse, er faldet fra 25 til 20 procent.

»Det er desværre et generelt billede. I alt for mange år har fokus været på, at en akademisk uddannelse skulle være det fineste. Hvis man læste videre på universitetet, fik man de bedste job og klarede sig bedst. Uddannelsesinstitutionerne har satset på at skabe de mest lækre rammer og sociale arrangementer, mens de tekniske uddannelsesinstitutioner er haltet bagefter. Jeg håber, at de begynder at komme med, så man kan se nogle fede uddannelsesmiljøer også for erhvervsuddannelserne,« siger hun.

Hun understreger, at mulighederne med en erhvervsuddannelse er store. »Man kan altid bygge ovenpå og læse videre. Og så skal vi også blive bedre til at anerkende erhvervsuddannelserne i forhold til økonomi. Virksomhederne skal give en løn, der gør det attraktivt at vælge den vej,« siger hun.

Hvordan vender man udviklingen

Spørgsmålet er, hvordan man konkret kan vende udviklingen, så flere unge vælger erhvervsuddannelser. Susanne Eilersen mener, at det kræver både dialog og oplysning.

»Vi har et uddannelsesudvalg, som har gode dialoger, men det her er et langt sejt træk. Jeg tror, det er vigtigt, at vi har samlet uddannelserne ude ved afkørsel 59, så vi får skabt stærke miljøer. Og så handler det om oplysning. Ofte vælger børn den uddannelsesvej, deres mor synes, de skal gå. Derfor skal vi også oplyse forældrene om de muligheder, der er. For de veje, man kunne gå for en eller to generationer siden, er ikke de samme i dag. Hvis vi kan gøre forældrene trygge i, at der er en anden vej end gymnasiet, så vil det også påvirke de unges valg,« siger hun.

Efteruddannelse er afgørende

Virksomhederne vurderer i målingen, at kvalificeret arbejdskraft er en af de vigtigste faktorer for erhvervsvenlighed. Det kalder på en ekstra indsats, mener Susanne Eilersen.

»Vi skal satse mere på efteruddannelse. Jobcentret skal være med til at omskole borgere til de jobs, der efterspørges. Vi kan alle sammen lære hele livet, og vi skal sørge for, at ledige får den mulighed. Det er en god vej frem,« siger hun.

Ambitionen er klar

Business Fredericia har sat en ambition om, at Fredericia skal ligge i top 10 i DI’s måling. Den ambition bakker Susanne Eilersen op.

»Jeg vil gerne bakke op om den ambition. Jeg vil gerne have dialoger med Business Fredericia om, hvordan vi når derhen i fællesskab. Det er en rigtig god ambition at have. Vi skal turde række højt, og vi skal turde sætte barren højt. Så jeg lægger mig i slipvinden af Business Fredericia og siger, at vi skal i top 10. I den næste byrådsperiode vil jeg have gode dialoger med dem om, hvordan vi gør det sammen,« siger hun.