En stor fælles kontrolaktion blev gennemført torsdag den 16. januar, hvor Skattestyrelsen, Fødevarestyrelsen og politiet gik sammen om at kontrollere fødevarebazarer i Odense, Aarhus, Aalborg og København. I alt blev 16 virksomheder kontrolleret under aktionen, der havde til formål at sikre overholdelsen af lovgivning og forebygge unfair konkurrence på markedet.
Aktionen fokuserede på flere områder, herunder fødevarers sporbarhed, korrekt betaling af skatter og afgifter, samt korrekt registrering af medarbejdere. Ifølge Skattestyrelsen viste kontrollen sig at afsløre adskillige problemer i de kontrollerede virksomheder.
15 ud af 16 virksomheder afsløret med problemer
Preben Buchholtz Hansen, underdirektør i Skattestyrelsen, udtaler, at der blev fundet problemer i hele 15 ud af de 16 kontrollerede virksomheder. Blandt de problemer, der blev afsløret, var beslaglæggelse af omkring 3.000 drikkevarer uden pantmærker samt løse pantmærker. Der blev også konstateret problemer med betaling af afgifter og registrering af medarbejdere.
– To medarbejdere stak af, da vi ankom, mens vi mødte andre, der sagde, at de havde første arbejdsdag. Vi skal derfor have set nærmere på virksomhedernes lønregnskab. En række virksomheder kunne ikke fremvise faktura for deres køb eller havde købt varer i udlandet uden at betale dansk afgift. Dem skal vi have opgjort en ekstra regning til. De mange problemer i de her virksomheder viser, at vores kontrol virker, og at der desværre er noget at komme efter, siger Preben Buchholtz Hansen.
En anden oplysning, der kom frem under aktionen, var, at næsten en tredjedel af medarbejderne i de kontrollerede virksomheder samtidig modtog offentlige ydelser. Oplysningerne om disse medarbejdere vil blive delt med kommuner og Udbetaling Danmark, som kan følge op på, om betingelserne for at modtage offentlige ydelser er opfyldt.
Bøder for manglende sporbarhed og for gamle fødevarer
Fødevarestyrelsen deltog også i aktionen for at vurdere fødevaresikkerheden. I Aalborg og Aarhus blev to virksomheder idømt bøder for blandt andet at sælge for gamle fødevarer og for manglende sporbarhed. Ifølge Michael Rosenmark, leder af Fødevarestyrelsens rejsehold, er sporbarhed og dokumentation af varernes oprindelse af afgørende betydning for at sikre, at farlige fødevarer kan trækkes fra hylderne og ikke udgør en risiko for forbrugerne.
– Netop sporbarheden og dermed dokumentationen for, hvor varerne kommer fra, er helt afgørende, hvis farlige fødevarer skal trækkes af hylderne, så forbrugerne ikke risikerer at blive syge, siger Michael Rosenmark.
Mange ulovligheder afsløret
Skattestyrelsen understreger, at den fælles aktion er et skridt i retning af at sikre, at virksomhederne overholder reglerne og forhindrer unfair konkurrence på markedet. De mange problemer, der blev afsløret under aktionen, viser ifølge Skattestyrelsen, at kontrolarbejdet er nødvendigt og effektivt.
– Aktionen har vist, at vi stadig har meget at arbejde med. Der er helt klart noget at komme efter, og vi vil fortsætte med at føre kontrol i fødevarebazarer og andre virksomheder, afslutter Preben Buchholtz Hansen.