BUSINESS. Når man træder ind ad døren til home-butikken i Købmagergade 14, møder man ikke kun et ejendomsmæglerkontor, men et hold, der i stigende grad sætter dagsordenen på boligmarkedet i Fredericia. Senest er butikken blevet fremhævet i en intern opgørelse i home-kæden, der tæller omkring 180 forretninger landet over. Det gør daglig leder og ejendomsmægler Mette Juul både stolt og ydmyg.

»Jeg er jo mega stolt. Altså helt vildt. For vi går jo lidt i vores jyske boble og tænker, at fremgangen hører storbyerne til. Så det, at vi kan vækste så voldsomt her i Fredericia, gør mig hammerstolt,« siger hun. »Det viser, at vi kan konkurrere med de store byer på markedsanddele. Selvfølgelig ikke på antallet af handler, for det er klart, at vi ikke kan måle os med København eller Aarhus, men på væksten er vi helt med.«

Hver femte bolig via home

Ifølge Boligsidens tal står home Fredericia nu for at sælge cirka hver femte bolig i byen. Det har ikke kun givet ros internt, men også styrket butikkens ry lokalt. For Mette Juul er forklaringen en blanding af erfaring, faglighed og det menneskelige nærvær, som hun igen og igen vender tilbage til i samtalen.

»Kunderne er meget bevidste om, at vi gør det godt,« siger hun. »De vil gerne have, at der kommer en mægler, og at de bliver hjulpet igennem en bolighandel. De vil ikke stå alene med det. Jeg tror, det er en vigtig grund til, at vi har kunnet tage markedsandele.«

Hun understreger samtidig, at succesen ikke er kommet fra én dag til den anden. »Vi har jo altid ligget i toppen, også før min tid. Men det, at vi har kunnet lave så stor en markedsandelsstigning, det er jeg virkelig stolt af.«

Et fast hold med stor betydning

Spørger man hende, hvad der internt har gjort forskellen, peger hun uden tøven på sit hold. »Det at have en fast personalestab over en længere periode betyder alt. Det tager tid at skifte ud, og nye kræfter skal lande i markedet. Jeg har været usædvanligt heldig at have et fast team omkring mig i en god lang periode,« fortæller hun.

Den stabilitet gør det muligt at arbejde meget målrettet med sparring og strategi. »Vi vender rigtig mange scenarier omkring boligen, inden vi står ude ved kunderne,« forklarer hun. »Hvis boligen er nyrenoveret, lægger vi os i en prisklasse, og hvis den er original, ligger vi i en anden. På den måde er vi altid godt forberedte.«

Ordentlighed og faglighed

For Mette Juul er medmenneskelighed og ordentlighed uundværlige i en branche, hvor troværdighed kan være afgørende. »Det spiller alt,« siger hun uden tøven. »Uden ordentlighed har du ikke et navn i byen. Det er alt for nemt at gennemskue, hvis man bare er ren pistolsælger. Jeg tror simpelthen ikke, man slipper af sted med det, og det håber jeg heller ikke, nogen ønsker. Vi er fagpersoner, og det skal kunderne kunne mærke.«

Hun peger på fagligheden som et andet bærende element. »Vi er den eneste butik, hvor hele holdet er uddannet ejendomsmægler, bortset fra en enkelt, der er under uddannelse. Det betyder noget for tilliden, at folk ved, de har en fagperson på opgaven.«

Mund til mund og lokalt engagement

Tillid og omdømme er ikke noget, man kan købe sig til. For home Fredericia er det i høj grad bygget op gennem årene via mund til mund og synlighed i byen. »Rigtig meget lever vi jo af, at kunderne kender os. Mund til mund betyder alt,« siger hun.

Men det handler også om at være til stede i lokalsamfundet. »Vi sponsorerer et hav af sportsgrene og kulturtiltag. Alt lige fra fodbold og håndbold til teater. Det gør, at folk møder os mange steder, og at de stopper op og får en snak. Den synlighed giver både kendskab og tillid,« forklarer hun.

Fokus på egne styrker

I en branche med hård konkurrence vælger home Fredericia en klar strategi. »Vi har bare fokus på, hvad der lykkes for os, og hvad kunderne køber ind på, når de vælger os,« siger hun. »Det er et bevidst valg at bruge tiden på at fortælle, hvad der sker, når man indgår et samarbejde med home – og ikke på, hvad andre gør eller ikke gør.«

Hun oplever, at den tilgang giver respekt. »Kunderne kan godt lide, at vi ikke nedgør konkurrenterne. Vi fremhæver i stedet, hvad vi selv er gode til, og det er noget, der virker i Fredericia.«

Markedet i Fredericia

Ser hun på markedet lige nu, er der en tydelig tendens. »Køberne tror på markedet, nu hvor renten er stabil. Førstegangskøberne er tilbage, og vi ser flere handler i segmentet op til fire millioner kroner,« siger hun. »Til gengæld er der fald i salget over fire millioner i forhold til sidste år. Det viser, at det især er de unge og de nye købere, der driver markedet.«

Fremtiden for home Fredericia

Når hun kigger fremad, er ambitionen klar. »Vi vil altid være i toppen af boligmarkedet, og det har vi været de sidste ti år. Vækst er noget, vi måler os på, og derfor skal vi blive ved med at holde dampen oppe og yde det, vi gør, for det virker,« siger hun.

Hun runder samtalen af med en konklusion, der forbinder alle elementerne. »Det er jo en blanding af, at vi har det godt internt, at vi bakker hinanden op, og at vi er synlige ude i byen. Det giver succes ude i marken. Og det er det, jeg tror, vi bliver ved med at bygge på.«