Af Poul Rand, byrådskandidat for Liberal Alliance

SF i Fredericia’s transport politik som skitseret af Lars Olsen i et læserberev, er en grøn fremtid, uden handel og liv i byen? en kamp der bliver til en blokade. 

Jeg deler ønsket om en grønnere fremtid. Det gør de fleste af os. Men jeg må ærligt spørge: Hvem skal den fremtid være for, hvis vi lukker vores bykerne af for både handlende, turister og de borgere, der af forskellige årsager ikke kan hoppe på cyklen?

Når SF taler om at lukke gader, ensrette gaderne og drømme om et bilfrit centrum, lyder det måske godt på papiret. I virkelighedens verden, risikere de at kvæle den handel og det byliv, som skal betale for alt det grønne. Vores butikker, caféer og kulturliv lever af, at folk kan komme nemt til og fra byen også med bil. Især ældre, børnefamilier og turister, som ikke lige cykler 5 km med en kuffert eller fire indkøbsposer i kurven.

Fredericia har en smuk midtby og stolte handelsgader, lad os ikke omdanne dem til et fredeligt, men tomt postkortmotiv. Vi skal have en bæredygtig udvikling, ja, men også en økonomisk bæredygtighed, hvor der er liv, arbejdspladser og gæster i byen. Den grønne omstilling må ikke blive en sort udsigt for detailhandel og turisme.

Jeg foreslår i stedet, at vi finder de kloge kompromisser. Investér i cykelstier. Gør det lettere at samkøre og brug mindre kollektive transport enheder. Flere ladestandere i midtbyen og gratis parkering. Der skal IKKE spændes ben for den fri bevægelighed og det levende handelsliv, der gør Fredericia til noget særligt.

Fredericia skal være grøn, men ikke grå og tom.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her