På Fredericia Gymnasium summer kantinen af liv. Selvom det blot er dagen før kommunalvalget, føles det næsten, som om valget allerede er i gang. Elever strømmer ind fra alle sider, og midt i menneskemængden står rektor Jørgen Lassen med et smil, der afslører både stolthed og forventning.

For gymnasiet er pludselig blevet en central spiller i den lokale kommunalpolitik. Byens spidskandidater venter spændt – ikke på hinandens udmeldinger, men på gymnasieelevernes meningsmåling. For hvad vil unge fredericianere stemme, og kan deres analyse give et fingerpeg om morgendagens valgresultat?

»Nu er vi jo en masse samf-elever, der sammen med et par samfundsfagslærere skal til at lave en rundspørge og finde ud af, hvordan valget kommer til at udvikle sig. De laver simpelthen en undersøgelse af, hvem folk vil stemme på, og på den måde kommer man med en forudsigelse af, hvordan valget kommer til at gå,« forklarer Jørgen Lassen.

Stolthed og demokratisk dannelse

For rektoren er initiativet langt mere end et sjovt projekt. Det er en forlængelse af gymnasiets formål.

»Det er jeg stolt af, og jeg synes også, at det står i formålsparagraffen, at vi skal arbejde med demokratisk dannelse,« siger han. »Nu er der jo flere medier, som gerne vil høre, hvad der sker, og hvad vores elever får lavet. Det her med, at de laver noget, der rent faktisk har betydning for den virkelige verden, for den virkelige presse – det er jeg da stolt af.«

Han peger på, at den store interesse udefra i sig selv er et bevis på projektets relevans.

»Jeg er sikker på, at det engagement, som de har i det, også vil smitte af – både på det arbejde, de kommer til at lave, men også i forhold til, hvad folk synes om det, og den enorme interesse, der er. Det er, fordi det er relevant og brugbart.«

Unge engageres bedst ved at blive inddraget

Ifølge Lassen er valgrundspørgen et eksempel på, hvordan man bedst engagerer unge i politik: ved at give dem reel indflydelse og ansvar.

»Ja, der er jo forskning, der siger, at jo mere elevinddragelse, jo større faglig trivsel. Og der er der i høj grad elevinddragelse nu, hvor de skal i gang med den her undersøgelse,« siger han.

Og elevernes indsats er ikke til at kimse ad. Sidst gymnasiet lavede en tilsvarende undersøgelse ved et kommunalvalg, ramte de overraskende præcist.

»Sidste gang vi havde kommunalvalg, gættede de ét mandat… gættede, det vil jeg ikke engang sige. De kom frem til et resultat, der var ét mandat skævt i forhold til det rigtige valg. Så jeg kan da godt forstå, at der er mange, der er interesserede i, hvad de kommer frem til i dag.«

Med forventningsfulde elever omkring sig og pressens linser rettet mod gymnasiet, går Jørgen Lassen videre mod kantinens borde for at blive fotograferet – et symbolsk billede på et gymnasium, hvor demokratiet ikke kun undervises, men også leves.