Venstres Pernelle Jensen frygter, at daginstitutioner og fritidsområdet drukner i valgkampens skoledebat. Hun vil styrke børns start på livet – og give unge et stærkere fritidsfællesskab.

Mens skoledebatten fylder det meste i valgkampen, minder Pernelle Jensen (V) om, at der findes et helt område før og efter skoletiden, som er lige så vigtigt – daginstitutionerne og fritidstilbuddene.

»Nu har vi brugt meget af valgkampen på at snakke skoler,« siger hun. »Og det har vi jo, fordi der er nogle klare udfordringer dér. Men vi må ikke glemme hele vores fritidsområde og vores daginstitutioner.«

»Et godt fundament starter i daginstitutionerne«

Ifølge Jensen er det i daginstitutionerne, at grundlaget for børns trivsel og læring bliver lagt.

»Daginstitutionerne er jo der, man former børnene og gør dem klar til at komme i skole. Hvis man har et godt afsæt i daginstitutionerne, så får man det lettere i skolen,« siger hun.

Hun fremhæver, at Venstre i mange år har kæmpet for minimumsnormeringer – altså en lavere andel af børn pr. pædagog – for at sikre mere tid, nærvær og kvalitet i hverdagen.

»Venstre har kæmpet i mange år for, at vi har minimumsnormeringer i vores daginstitutioner. Og det har været under voldsomt pres, især i de seneste år,« siger hun.

Hun understreger, at arbejdet ikke stopper dér.

»Det handler om at bygge videre på det, vi allerede har opnået. Det er jo ikke perfekt endnu, men det er et rigtig godt fundament. Og det fundament skal vi gøre endnu stærkere,« siger hun.

Fritidstilbud under pres

Men det er ikke kun daginstitutionerne, der bekymrer Venstres Pernelle Jensen. Også fritidsområdet – både SFO og ungdomstilbud – har været hårdt ramt af spareøvelser.

»Vores SFO-tilbud har været under pres i mange sparerunder, og det samme gælder vores fritidstilbud til de unge,« siger hun.

Hun mener, at det er en fejl, når man i den offentlige debat udelukkende fokuserer på skoletid og undervisning.

»Vi skal ikke glemme de to meget vigtige områder – daginstitutioner og fritidstilbud – i en valgkamp, hvor vi snakker så meget skole. For de hænger sammen. Det er jo hele børns og unges hverdag, vi taler om,« siger hun.

Vil sænke aldersgrænsen i ungdomshusene

Et konkret forslag fra Venstre er at sænke aldersgrænsen for adgang til ungdomshusene fra 15 til 13 år.

»Vi har foreslået at sætte aldersgrænsen ned til ungdomshusene fra 15 til 13 år for at skabe bedre sammenhæng mellem de forskellige fritidstilbud,« siger Jensen.

Hun kalder det »helt fjollet«, at unge ikke må opholde sig i ungdomshusene, før de fylder 15 år – selvom de allerede går i ungdomsskole.

»Det er jo helt skævt, at man kan komme i ungdomsskole, men ikke må være i ungdomshuset, før man bliver 15. Hvis vi vil have flere unge til at bruge de tilbud, skal de jo også kunne komme der, mens de stadig har lyst og overskud til det,« siger hun.

Målet er at skabe en glidende overgang mellem barndom og ungdom – i stedet for at lade de 13-14-årige falde mellem to stole.

»Vi vil gerne skabe en bedre sammenhæng mellem vores fritidstilbud. Det skal være naturligt, at man bevæger sig fra SFO og klubtilbud til ungdomshuset – uden at der er et tomrum imellem,« siger hun.

Positiv stemning i udvalget

Forslaget er allerede på vej ind i det politiske maskinrum.

»Vi har faktisk bestilt en sag på det til næste møde i Unge- og Uddannelsesudvalget,« fortæller Jensen. »Jeg kunne fornemme, at der var en positiv stemning omkring det i udvalget. Så vi når at få sagen behandlet i den her byrådsperiode – og det er jeg rigtig glad for.«

Hun mener, at der er brug for et nyt politisk fokus på børn og unges fritidsliv som en del af den samlede dannelsesrejse.

»Det er vigtigt, at vi giver børnene et godt afsæt i daginstitutionerne og fastholder de unge i sunde fællesskaber, når de bliver ældre. Det hænger sammen. Et godt fritidsliv giver ro, tryghed og trivsel – også i skolen,« siger hun.

En sammenhængende barndomspolitik

Pernelle Jensen ser daginstitutionerne og fritidstilbuddene som en del af den samme fortælling: en sammenhængende barndomspolitik, hvor børn ikke kun ses som elever, men som hele mennesker.

»Vi vil gerne skabe sammenhæng. Det handler ikke kun om undervisning, men om hele børns hverdag – fra de er små i institutionen, til de bliver unge i fritidslivet,« siger hun.

Hun ser arbejdet som et langsigtet projekt, der skal løftes politisk – ikke kun i valgkampens overskrifter.

»Daginstitutioner og fritidstilbud er ikke bare et pædagogisk spørgsmål, det er et værdipolitisk spørgsmål. Det handler om, hvilken start vi giver vores børn, og hvilket ungdomsliv vi ønsker at tilbyde,« siger Pernelle Jensen.