POLITIK. Formanden for Unge- og Uddannelsesudvalget i Fredericia Kommune, Pernelle Jensen (V), ser både plusser og minusser ved distriktskolemodellen. Hun understreger dog, at der er andre udfordringer i folkeskolen, som hun ønsker at tage fat på først.
»Der er både fordele og ulemper ved distriktskolemodellen. En af ulemperne er helt klart, at man skal skifte skole, når man går fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrin til udskoling. Det er helt klart en af de svage sider ved distriktskolemodellen,« siger Pernelle Jensen.
Hun peger samtidig på, at modellen har nogle økonomiske og faglige styrker. »Det er en ret billig løsning i forhold til ledelsesniveauet. I forhold til hvordan man ledelsesmæssigt driver folkeskole. Det giver også mulighed for lærerne til at sparre med hinanden på en anden måde, end hvis man kun sad som én lærer, der havde matematik i indskolingen. Det giver nogle andre muligheder for at sparre med hinanden,« siger hun.
Selv om hun anerkender problemerne med distriktsmodellen, vil hun ikke gøre en hurtig ændring af strukturen til førsteprioritet. »Man kan jo sige, lige nu har vi jo den struktur, vi har, og jeg synes, at der er så mange andre udfordringer i folkeskolen, end lige præcis strukturen, som jeg egentlig gerne vil håndtere først. Jeg synes, at inklusion er en kæmpe udfordring. Indholdsmæssigt, også for vores karaktergennemsnit og vores trivsel, er det noget af det, vi skulle fokusere på til at starte med,« siger Pernelle Jensen.
Hun åbner dog for en gradvis tilbagevenden til helhedsskoler, når kommunen bygger nyt. »I takt med, at vi bygger nyt, som vi jo også gør på Ullerup Bæk Skolen og Skansevejens Skole i distrikterne, så giver det rigtig god mening at gå tilbage til en 0. til 9. klasse. Men hvis du spørger mig, om vi bare fra den ene dag til den anden skal lave strukturen om, så synes jeg ikke, at vi skal. Det kommer til at tage rigtig mange ressourcer at lave en struktur om, og der er rigtig mange, der bliver bekymrede i den proces. Så det synes jeg ikke, at man skulle. Jeg ser hellere, at vi håndterer indholdet i folkeskolen. Og så i takt med, at vi bygger nyt, laver det tilbage til 0.-9.,« siger hun.
I de kommende dage spørger AVISEN byens byrådspolitikere og spidskandidater om modellen for at gøre fredericianerne klogere på, hvad de mener; én for én.
Læs også