
BUSINESS. Fredericia har taget et historisk spring i Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed. Kommunen går fra en 49. plads sidste år til en 20. plads i år. For Venstres politiske ordfører i byrådet, Peder Tind, er det ikke bare en god nyhed, men et direkte bevis på, at et langvarigt politisk fokus og samarbejdet med Business Fredericia har båret frugt.
»Det er jo en fantastisk nyhed for Fredericia Kommune, og det glæder mig utrolig meget, at vi springer så mange pladser. Venstre har igennem mange år kæmpet for, at Business Fredericia kunne få den her spillebane. Vi har støttet dem økonomisk og været med til at udvide deres muligheder, fordi de netop gør det supergodt. Så det første er et stort tillykke til Business Fredericia og tak for en kæmpe indsats,« siger han.
Politisk mod og konkrete resultater
Ifølge Tind handler fremgangen om modet til at skabe en økonomi, hvor Business Fredericia fik frihed til at levere. Men også om, at politikerne turde tale højt om udfordringerne.
»Jeg vil tilskrive min kollega Kenny Bruun Olsen en stor del af æren. For et par år siden råbte han op på vegne af mange, der oplevede alt for lange ventetider på byggesager. Det var der nogle, der mente var pjat, men det havde kæmpe relevans. At vi tog det alvorligt og satte fokus på det i samarbejde med Business Fredericia har rykket området markant,« siger Tind.
Han fremhæver også Venstres mangeårige kamp for at fjerne dækningsafgiften som et afgørende skridt. »Vi har stået fast på, at den skulle udfases, og det er jo også noget af det, der gør, at vi står stærkt, når vi skal byde nye virksomheder velkommen,« siger han.
Byggesager rykket frem
Et af de mest iøjnefaldende spring i DI’s undersøgelse ligger på byggesagsområdet, hvor Fredericia går fra en 73. til en 13. plads. Også her ser Tind en direkte kobling mellem politisk prioritering og et tæt samarbejde.
»Vi har sagt fra politisk hold, at det her er noget, vi skal prioritere meget seriøst. Den håndholdte indsats og samarbejdet mellem Business Fredericia og byggesagsafdelingen har vist, at den her opgave skulle vi løse. Vi har været tydelige politisk, og det er lykkedes, fordi vi har arbejdet sammen,« siger han.
Jobcenteret tættere på virksomhederne
Når det gælder jobcenteret, er Fredericia rykket fra en 57. til en 19. plads. Det glæder Tind, fordi det afspejler et øget fokus på kommunikation og forståelse for virksomhedernes behov.
»Det handler om at være dygtige til at kommunikere og afstemme forventninger. Jobcenteret skal spille sig selv på banen, så virksomhederne ikke behøver at bruge eksterne rekrutteringsbureauer, men i stedet får glæde af de indsatser, vi kan levere. Jeg har længe haft fokus på, at der skal være en tydelig indgang for virksomhederne til jobcenteret. At vi nu kan se, at det arbejde lykkes, gør mig rigtig stolt,« siger han.
Kampen om arbejdskraften
Et andet område, hvor Fredericia forbedrer sig, er kommunens indsats for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Men Tind ser ikke resultaterne som en anledning til at læne sig tilbage.
»Vi er i en stærk konkurrence med andre kommuner. Vi skal være dygtige til at arbejde tæt sammen – kommune og Business Fredericia – og være forudseende i forhold til de udfordringer, der kan komme. Det handler om at tale om problemerne, inden de opstår,« siger han.
Udfordringen med de unge
Et punkt, hvor tallene går den forkerte vej, er andelen af unge, der vælger en erhvervsuddannelse. Her er Fredericia faldet fra 25 til 20 procent. Det bekymrer Tind, men han ser også undersøgelsen som et værktøj til at forbedre indsatsen.
»Vi som kommune skal være med til at skabe den bedste indgang til virksomhederne, så unge kan blive en del af arbejdsfællesskabet. Undersøgelsen viser os, hvor vi gør det godt, og hvor vi skal arbejde bedre. Jeg forventer, at vi som kommune, virksomheder, jobcenter og uddannelsesinstitutioner tager fat på det her område fremover,« siger han.
Ambitionen er top 10
Overordnet glæder Tind sig over udviklingen, men han vil ikke nøjes med en 20. plads.
»Det her er jo ikke den topplacering, vi har haft tidligere. Vi er kommet langt, men vi skal have ambitioner om at komme helt op i top 10. Med den opmærksomhed, Fredericia får på mange fronter, med vores kultur- og idrætsliv, vores logistik og vores placering midt i Danmark, har vi potentiale til at tiltrække endnu flere virksomheder og borgere. Det skal vi have mod og vilje til,« siger han.