FREDERICIA. Når man træder ind på Fredericia Rådhus i de kommende uger, vil man blive mødt af byggerod, håndværkere og lyden af værktøj. Men bag støjen gemmer der sig en klar ambition. Kommunen er nemlig i gang med at skabe en helt ny forhal, der skal være mere imødekommende og give borgerne en bedre start på mødet med kommunen.
Arbejdet begynder i uge 34 og forventes at vare fire uger. Forhallen har det seneste år været brugt som et slags eksperimentarium, hvor forskellige indretninger er blevet afprøvet. Det har givet værdifulde erfaringer, fortæller kommunen. Mange borgere har oplevet, at de midlertidige løsninger skabte en mere hyggelig og rar stemning – også blandt dem, der tidligere fandt forhallen uoverskuelig og lidt kold. Samtidig har medarbejderne fortalt om bedre kommunikation med borgerne, færre konflikter og et markant fald i antallet af klager.
Det er de erfaringer, der nu bliver omsat til en permanent løsning. Den nye forhal skal give et roligt overblik og være indrettet, så den fungerer for så mange forskellige grupper af borgere som muligt. Indretningen skal invitere til et ligeværdigt møde mellem den enkelte og kommunen og samtidig sikre fortrolighed og diskret afskærmning, når der er behov for personlige samtaler. Arkitekturen skal afspejle rådhusets klassiske stil, men samtidig give et moderne udtryk, hvor nye teknologiske løsninger kan skabe hurtigere og bedre hjælp.
Borgerservice og Ydelser forventer at holde åbent som normalt gennem hele byggeperioden – med undtagelse af et par timer mandag den 1. september. Kommunen gør dog opmærksom på, at uforudsete situationer kan opstå, og i så fald vil ændringer i åbningstiden blive meldt ud med det samme.
De mest støjende arbejder vil blive lagt i weekender eller uden for normal åbningstid for at genere mindst muligt. Alligevel må borgerne indstille sig på, at der i en periode vil være lidt mere uro og aktivitet, end de er vant til.
Planen er, at forhallen kan genåbne og blive indviet mandag den 22. september. Når dørene åbner til den nye velkomst, er håbet, at borgerne vil opleve et rådhus, hvor rammerne understøtter dialog, respekt og en bedre service – allerede fra det øjeblik, de træder ind ad døren.