Når Skowolter slår dørene op til deres nye butik i Middelfarts gågade den 29. marts, er det med en vision om at kombinere specialstørrelser med en bredere tilgang til skohandel. Bag butikken står Camilla og Frederik Friis-Petersen samt Camillas mor, Christine, der sammen har udviklet konceptet fra en webshop til nu også at inkludere en fysisk butik.
En drøm går i opfyldelse i Middelfart
Skowolter har i flere år været kendt for at forhandle sko i de størrelser, som ellers kan være svære at finde i traditionelle skobutikker. Med damesko fra størrelse 32 til 35 og fra 42 til 46 samt herresko op til størrelse 53 har webshoppen tiltrukket kunder fra hele Danmark og endda Skandinavien. Nu udvider Skowolter med en fysisk butik i Middelfart – en drøm, som Camilla Friis-Petersen længe har haft, og som nu bliver til virkelighed.
– Jeg vil sige, at det er lidt af en drøm, på en eller anden måde. Jeg har altid haft lyst til at have mit eget. Min mor har været selvstændig, og min farfar har også været selvstændig, så det har ligget lidt i opvæksten. Man har været med på sidelinjen og set, hvordan det er at være selvstændig. Der er selvfølgelig også noget arbejde i det, men det har altid været en tanke for mig, at jeg godt kunne tænke mig det.
Hendes mand, Frederik, har fra starten støttet projektet, som nu er blevet en fælles familievirksomhed.
– Det startede som Camillas projekt, siger han med et smil og tilføjer:
– Ja, og jeg har selvfølgelig støttet hende hele vejen. Det var hendes idé, men nu er det blevet vores fælles projekt.
Fra webshopens begrænsninger til en fysisk butik med alt under ét tag
Butikken i gågaden kommer til at rumme to afdelinger: Skowolter, som fortsat fokuserer på yderstørrelserne, og Skoskabet, der henvender sig til kunder med mere almindelige størrelser. Frederik forklarer baggrunden for denne opdeling:
– Til at starte med købte vi også mange af de mellemstørrelser, men vi kunne ikke rigtig sælge dem på webshoppen. Derfor oprettede vi Skoskabet, som sælger de mere almindelige størrelser. I butikken bliver det en shop-in-shop-løsning, så kunderne får adgang til hele udvalget på ét sted. Vi deler det simpelthen op, så Skowolter får sin egen side, og Skoskabet får den anden.
![](https://i0.wp.com/ddig.dk/wp-content/uploads/fullsizerender-6-1-scaled.jpeg?fit=2560%2C1440&ssl=1)
Det er også noget, de gerne vil have understreget: butikken bliver langt fra kun for dem med yderstørrelser.
– Der er mange, der tror, at vi kun sælger de store eller små størrelser, men vi kommer til at have et bredt udvalg, også i de almindelige størrelser. Det er vigtigt for os, at alle kan finde noget, forklarer Camilla.
Kvalitet og faglig ekspertise skal kendetegne Skowolter
Skowolter har gennem årene opbygget et solidt netværk af leverandører og sikret sig flere store mærker til den nye butik. Frederik fortæller uddybende, at netop dette er noget helt særligt for dem.
– Vi har fået nogle virkelig store, kendte mærker ind. Woden er et af dem, det er meget hypet lige nu. Vi har også Cashott, Tamaris, Gabor og Remonte. Så man kan sige, at vi har fået nogle af de helt store mærker med på det her.
Christine supplerer med, at de udover mærkernes popularitet også lægger stor vægt på, at skoene er af særlig god kvalitet.
– Nogle af de mærker, vi har, fokuserer på bæredygtighed og veganske materialer. Der er sko lavet af genbrugsgummi, fiskeskind og andre materialer. Angulus er også en dansk producent, som vi synes er rigtig spændende. Vi går virkelig op i, at de mærker, vi samarbejder med, holder høj kvalitet, og vi vælger dem med stor omhu, forklarer hun.
Men de store mærker og skoenes kvalitet er ikke det eneste, der adskiller Skowolter fra mange andre.
Camilla, der er uddannet sygeplejerske, og Christine, som er fysioterapeut og har drevet egen klinik, kommer begge fra sundhedsfaglige baggrunde. Det giver dem en særlig faglig tilgang, når det gælder valget af sko – især fordi det ofte handler om at finde sko til de mere specielle størrelser. Camilla fortæller, at netop dette er noget, der adskiller deres butik fra mange andre. Hun understreger, at de vil skille sig ud ved at tilbyde en stærk faglig rådgivning i skovalget.
– Vi kan jo også rådgive kunderne ud fra vores faglighed. Jeg er sygeplejerske, og min mor er fysioterapeut, så på den måde kan vi hjælpe med at finde sko, der passer lige til kundens behov. Det kan være støtte til svangen, bedre stødabsorbering eller andre ting, der er vigtige for føddernes sundhed.
En eftertragtet tilføjelse til byens udvalg
Da vi spørger, om de har fået nogen kommentarer på vejen, fortæller de, at beslutningen om at åbne en fysisk butik i Middelfart bestemt ikke er gået ubemærket hen. Ifølge Camilla har de allerede fået mange henvendelser fra kunder, der ser frem til, at butikken åbner:
– Der er faktisk folk, der har ringet og mailet til os, fordi de synes, det er fedt, at vi åbner. Dem med de store størrelser glæder sig til at kunne komme i en rigtig butik i stedet for et industrikvarter. Før skulle de op på første sal i et lagerlokale, nu kan de kombinere det med en shoppingtur i byen.
Samtidig understreger Skowolter, at de ikke ser byens eksisterende skobutikker som konkurrenter, men snarere som en del af et stærkere sko-udvalg i Middelfart.
– Vi ser ikke Skoringen som en konkurrent, men som en kollega. Vi har mærker, de ikke har, og de har mærker, vi ikke har. Vi køber heller ikke ens ind, så selv hvis vi har de samme mærker, vil vi have forskellige modeller. Det giver mere valgmulighed for kunderne, siger Camilla.
![](https://i0.wp.com/ddig.dk/wp-content/uploads/fullsizerender-5-4-scaled.jpeg?fit=2560%2C1440&ssl=1)
Med en fysisk butik nu på vej, ser Skowolter en spændende udvikling for både deres fysiske og online tilstedeværelse. Selvom webshoppen stadig er en vigtig del af forretningen, forklarer Camilla, at de har bemærket, hvordan en efterspørgsel på fysiske butikker er steget efter coronapandemien.
– Der var en periode, hvor man sagde, at fysiske butikker var ved at dø, men jeg synes, at efter covid er der sket noget. Folk vil gerne have en oplevelse, de vil gerne ned i en butik og få personlig rådgivning. Det er også det, vi vil tilbyde i Middelfart.
Imens ser Frederik webbutikken og den fysiske butik som to sider af samme sag:
– Mange finder os online først, men kommer så ned i butikken. Vi har også kunder fra hele landet, der rejser hertil, så vi kan ikke undvære vores webshop. Det er en kombination, der fungerer godt.
Åbningsfest den 29. marts
Skowolter slår officielt dørene op den 29. marts – og for de morgenfriske allerede kl. 8.00. På åbningsdagen vil kunderne kunne nyde godt af 20 procent rabat i hele butikken, og der vil være konkurrencer og giveaways. Camilla ser frem til dagen:
– Vi forventer rigtig mange mennesker. Vi har allerede snakket med flere hundrede kunder, der glæder sig. Venner og familie kommer også og hjælper os, så det bliver en stor dag.
For Camilla er åbningen noget helt særligt, fordi det tydeligt viser, hvad der gør arbejdet meningsfuldt for hende – nemlig at kunne hjælpe de kunder, der tidligere har haft svært ved at finde sko.
– Jeg synes, det er fantastisk at se en pige på 10 år, der kommer ind og bruger størrelse 43, og gerne vil have en sko med hæl på. Og så ser du hende komme ud med det største smil, fordi hun fandt noget, hun aldrig troede var muligt. De kommer ind med en forventning om, at de ikke vil finde noget – det er det, de er vant til. Og så går de ud med en sko, de virkelig elsker. Det er virkelig fedt.
Christine står ved siden af og smiler ved tanken og tilføjer så:
– Og så er der den kvinde på omkring 50, der aldrig har kunnet få et par langskaftede støvler, fordi hun bruger størrelse 44. Og så næsten begynder at græde, fordi hun er så glad. Det gør virkelig alt arbejdet værd, ikke?
De ser på hinanden og nikker, og som Skowolter åbner dørene til sin nye butik i Middelfart, er det ikke kun en stor dag for familien Friis-Petersen. De håber også, at det bliver en stor dag for de mange kunder, der længe har haft svært ved at finde sko i de størrelser, de har brug for, som de afslutter med at bemærke.