SF forsøgte – forgæves desværre – at pille en tredje Lillebæltsforbindelse ud af kommuneplanen, da en tredje forbindelse efter SF’s opfattelse er en forkert vej at gå.
Dels vil endnu en bro eller en tunnel udfordre miljøet i Lillebælt. Og det er et Lillebælt som allerede i dag er ramt af fiske- og plantedød når man kigger ned under overfladen.
En bro eller tunnel mere vil også medføre øget trafikstøj, hvilket borgere i Erritsø, Snoghøj og Sanddal allerede i dag er voldsomt generet af. Man ved at trafikstøj er sundhedsskadeligt. Vurderingen fra Miljøministeriet er at der hvert år dør flere hundrede danskere for tidligt, som følge af trafikstøj.
Planen om endnu en Lillebæltsforbindelse er en bevidstløs stræben mod mere asfalt. Der er ikke tænkt andre alternativer ind, der kan afhjælpe trafikudfordringerne.
Efter min opfattelse bør man se på løsninger ift. den kollektive trafik, således behovet for at sætte sig ind i bilen minimeres. Fx kunne et gammelt SF-forslag omkring en person/cykel-el-færge mellem Middelfart C og Fredericia C undersøges – evt. i samarbejde med regionen. I Fredericia har vi indført gratis by-busser. Hvorfor ikke afdække om der kunne laves gratis togtransport mellem Fredericia Station og Middelfart Station? Der er sikkert endnu flere forslag, der kunne komme i spil, som samlet ville gavne trafikudfordringerne.
Et helt andet element, er at planen ikke indregner hvad konsekvenserne af Femern-forbindelsen betyder for transporten. Det vil uden tvivl betyde noget og bør som minimum afdækkes grundigt.
SF oplever, at byrådsflertallet i denne sag spiller hasard med miljøet og efterlader mange familier i usikkerhed omkring fremtiden, fordi 1,7 km. asfalt er vigtigere end alt andet.
