SF’s borgmesterkandidat i Fredericia, Malene Søgaard-Andersen, hilser Dansk Industris nye ungeudspil velkomment. For hende handler det om at give eleverne et stærkere fagligt fundament, sikre mere praksis i skolen og skabe sammenhæng mellem undervisning, erhvervsliv og fremtid.
»Vi er på vej med flere af de ting, som Dansk Industri peger på. I Fredericia har vi i budgettet prioriteret at indføre to lærere i dansk og matematik i 9. klasse. Det starter fra næste skoleår, og det er et vigtigt skridt for at styrke elevernes faglige niveau,« siger Malene Søgaard-Andersen.
Hun understreger, at det faglige løft ikke kun skal begynde i udskolingen, men meget tidligere.
»Fokus på læsning og forståelse starter i indskolingen. Det er her, fundamentet bliver lagt. Men lige nu er det afgørende at få stoppet den negative udvikling, hvor for mange elever ikke består dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve.«
Ordningen med to lærere i 9. klasse skal give eleverne mere støtte, flere perspektiver og bedre undervisning.
»Når de møder ind efter sommerferien, vil der i flere af timerne være to lærere til stede. Det giver både mere tid til den enkelte elev og mulighed for at arbejde med forskellige læringsformer,« siger hun.
Samtidig bakker SF-profilen op om Dansk Industris forslag om efteruddannelse af lærere.
»Efter- og videreuddannelse giver rigtig god mening. Vi har tidligere haft mulighed for at søge midler fra lærernes kompetencefond, og det skal vi bruge aktivt. Det gælder ikke kun matematiklærere – også dansklærere har brug for løbende kompetenceudvikling.«
Fredericia har i flere år arbejdet målrettet med erhvervspraktik, og det skal ifølge Malene Søgaard-Andersen nu gøres endnu mere systematisk.
»Det er allerede besluttet, at alle elever i 8. klasse skal i erhvervspraktik. Det skal give de unge erfaringer og hjælpe dem med at finde ud af, hvad de brænder for. Man kan altid diskutere, om det også skal gælde 9. klasse, men det vigtigste er, at vi bruger praktikken aktivt som et uddannelsesværktøj.«
Fredericia har også en erhvervsplaymaker, som skaber kontakt mellem skoler og virksomheder.
»Det er en kæmpe styrke. Hun fungerer som brobygger og åbner døre til virksomheder, som kommunen ellers ikke ville have adgang til. På den måde får vi skabt forbindelser mellem unge, skoler og erhvervsliv. Det er et samarbejde, vi skal udnytte endnu bedre,« siger hun.
Unge uden job og uddannelse
Over 65.000 unge i Danmark står uden job eller uddannelse, og det bekymrer Malene Søgaard-Andersen.
»Det er katastrofalt, for vi har brug for arbejdskraften. Vi mangler hænder i velfærden, på skolerne og på plejeområdet. Derfor skal vi blive bedre til at hjælpe unge i gang – både gennem uddannelse og praktikforløb. Her spiller UU-vejledningen en vigtig rolle.«
Hun peger på, at vejen til en ungdomsuddannelse ofte begynder med faglig succes i folkeskolen.
»Hvis man ikke består folkeskolens afgangseksamen, har man sværere ved at komme videre. Derfor er det vigtigt, at flere elever får bestået dansk og matematik, så de har et bedre afsæt.«
Kun en tredjedel af de unge i Danmark har i dag et fritidsjob, og det mener Malene Søgaard-Andersen er et fælles ansvar at ændre.
»Vi kan som kommune bidrage ved at skabe muligheder. Et fritidsjob giver ansvar, erfaring og kontakt til arbejdsmarkedet. Det kan for eksempel være på plejehjem eller i samarbejde med lokale virksomheder. Vi skal undersøge, hvordan vi kan styrke det samarbejde,« siger hun.
Samtidig peger hun på, at transport fortsat er en udfordring for mange unge.
»Vi har allerede besluttet at udbygge vores net af gratis bybusser i Fredericia, så det bliver lettere at komme fra A til B. Men de unge holder sig jo ikke inden for kommunegrænsen – mange tager uddannelse eller job i nabokommuner. Derfor er der brug for et regionalt samarbejde om både kollektiv trafik og cykelstier, så de unge kan komme trygt frem og tilbage.«
Dansk Industri foreslår også en årlig vejledning til unge, der står stille efter gymnasiet – det bakker Malene Søgaard-Andersen op om.
»Det er en rigtig god idé. Vejledning kan gøre en forskel, især hvis den foregår i tæt samarbejde med virksomhederne. Det handler om at hjælpe de unge videre og vise, hvilke muligheder der findes, så de ikke går i stå.«
For SF’s borgmesterkandidat handler det ikke kun om fag og praktik, men også om at bringe virkeligheden tættere på undervisningen.
»Jeg tror, at det starter i skolen. Hvis vi åbner skolen op for det omkringliggende samfund, kan eleverne se, hvordan deres læring hænger sammen med virkeligheden. Hvis en forælder i klassen arbejder som jurist, ambulancefører eller håndværker, kan man invitere vedkommende ind og vise, hvordan viden bruges i praksis. Det skaber motivation, og det er her, forbindelsen mellem skole og arbejdsliv begynder.«
En rød-grøn vision for de unge i Fredericia
Malene Søgaard-Andersen mener, at arbejdet med de unge skal ses som en langsigtet investering.
»Når vi styrker folkeskolen, giver vi de unge bedre muligheder. Når vi samarbejder med erhvervslivet, åbner vi døre. Og når vi hjælper de unge udenfor systemet, viser vi, at ingen bliver glemt. Det er sådan, vi bygger et stærkt Fredericia – både socialt og økonomisk,« siger hun.










