POLITIK. For SF’s spidskandidat og byrådsmedlem Malene Søgaard-Andersen er sagen om Danmarks Port både frustrerende og ærgerlig. Efter at kommunens direktør for Teknik, Klima og Kultur, Morten Christensen, har bekræftet, at de faglige vurderinger bag beslutningen om at lukke porten ikke blev udarbejdet af personer med kompetencer inden for trafik, erhverv eller samfundsøkonomi, stiller hun spørgsmålstegn ved, hvorfor ingen i Teknisk Udvalg har bedt om de oplysninger tidligere.

«Jeg synes, det er en mega ærgerlig sag. Der er mange, der oplever, at det her har betydning for dem. Jeg ved også, at der er borgere, der bruger Depotgården, som føler sig generet af lukningen, og det har haft konsekvenser for bybusserne og trafikken generelt. Det påvirker folks hverdag,» siger Malene Søgaard-Andersen.

Undrer sig over manglende spørgsmål

SF er ikke repræsenteret i Teknisk Udvalg, men Malene Søgaard-Andersen undrer sig over, at der ikke har været stillet flere spørgsmål til grundlaget for beslutningen.

«Det undrer mig, at der ikke er nogen, der har spurgt, hvilke konsekvenser det her har for trafikafviklingen i midtbyen. Vi ved jo, at Danmarks Port er en af de vigtigste indfaldsveje. Hvis de har stillet de spørgsmål, så er det ærgerligt, at de ikke har fået ordentlige og grundige svar,» siger hun.

Hun mener, det er naturligt at forvente, at der i forbindelse med så store beslutninger laves analyser, der viser konsekvenserne for både trafik og erhverv.

«Jeg synes, det ville være helt naturligt, at der blev lavet en trafikanalyse og en samfundsøkonomisk konsekvensvurdering, inden man lukker en vigtig indfaldsvej. Det undrer mig, at der ikke er blevet gjort. Det virker oplagt, når vi ved, hvor store konsekvenser sådan en lukning kan have – både for erhvervslivet og for dem, der bruger kollektiv trafik,» siger Malene Søgaard-Andersen.

Tillid og faglighed

Hun afviser dog, at politikerne bevidst skulle være blevet ført bag lyset.

«Jeg synes, det er et stærkt udtryk at sige, at man er blevet ført bag lyset. Men jeg kan godt forstå, hvis nogen i Teknisk Udvalg føler sig frustrerede, hvis de har haft en oplevelse af, at det hele var fagligt belyst, og de så bagefter finder ud af, at det ikke var tilfældet. Det ville jeg også selv blive træt af,» siger hun.

Malene Søgaard-Andersen fastholder, at hun fortsat har tillid til forvaltningen, men understreger, at politikere har et ansvar for at stille de rigtige spørgsmål.

«Vi er nødt til at vise tillid til forvaltningen. Men hvis vi oplever, at noget skal håndteres anderledes, må vi bede forvaltningen om at gøre det. Politikerne har også et ansvar for at være kritiske og sikre, at beslutningerne hviler på det rigtige grundlag,» siger hun.

Konsekvenser for byliv og transport

SF’s spidskandidat peger på, at Danmarks Port-sagen minder om tidligere projekter, hvor der heller ikke blev taget højde for konsekvenserne for handel og trafik.

«Vi har set det før – blandt andet ved krydset ved Meny og Planteskolen, hvor der også var store gener for butikkerne. Jeg synes, det er helt naturligt, at man i forbindelse med store vejarbejder forholder sig til flere parametre. Det handler ikke kun om asfalt, men om, hvordan det påvirker den kollektive trafik, midtbyens handelsliv og borgernes mulighed for at komme ind til byen,» siger hun.

«Tillid genopbygges gennem dialog»

For Malene Søgaard-Andersen og SF handler løsningen nu om dialog og samarbejde.

«I SF’s optik handler det her om dialog. Vi skal have en åben og konstruktiv samtale med erhvervslivet. Hvis der er nogen, der har brug for at blive hørt, så stiller vi os altid gerne til rådighed for den snak. Vi skal finde ud af, hvordan vi hjælper hinanden bedst muligt, så vi ikke ender i samme situation igen,» siger Malene Søgaard-Andersen.

Hun mener, at sagen bør bruges som læring for hele kommunen.

«Der er helt klart noget, vi skal lære af det her. Vi skal blive bedre til at stille spørgsmål, lytte og sikre, at de beslutninger, vi træffer, hviler på et solidt grundlag. Det skylder vi både erhvervslivet og borgerne i Fredericia.»

Læs også