OPINION. Det helt store tema i denne valgkamp har været specialtilbuddene og inklusion på skoleområdet. Det hilser jeg meget velkomment – som skolelærer og som en, der har kæmpet kampen i de forgange fire år.
Der har været rigtig mange gode bud på, hvad der skal gøres, hvor mange penge, som skal postes i området og hvordan inklusionen har slået fejl.
Hver gang, jeg har lyttet som skolelærer på alle de gode forslag, har jeg tænkt; hvad med at spørge de fagprofessionelle, som står i skolen og specialtilbuddene hver eneste dag om de har nogle bud på, hvordan man kan ændre strukturen, tilbuddene og om alt er så galt, som det ser ud. Der er helt sikkert ting at tage fat på, og det er jo ikke kun en problematik i Middelfart Kommune, men i hele landet, at børn og unge kæmper med mistrivsel, skolevægring og fejlslagen inklusion.
Løsningen er ikke ligetil, men det kan begynde med, at man inviterer lærere og pædagoger med ind i et vidensrum for at få udnyttet al den specielle viden og de fantastiske kompetencer, som jeg ved, der er på skolerne.
Der kommer altid det bedste resultat ud af, at høre dem med fingrene i bolledejen om, hvad de tænker og det, der gror op nedefra, har det som regel med at virke bedst. Samtidig skal vi naturligvis benytte os af ekspertviden på feltet, men vi skal passe på med ikke at ægge os fast på en enkel tilgang. Det har vi, som arbejder i skolen, prøvet lidt for mange gange.
Lad os give lærerne og pædagogerne styringen tilbage og tro på, at de er de bedste til at udfolde mulighederne for vores børn. De er faktisk uddannet til det. Jeg tænker, det gælder for hele velfærdsområdet faktisk.
Og så skal vi politikere og forvaltning bakke op og understøtte alt det, vi kan.










