Den seneste uges debat om unges drukvaner og et borgerforslag om aldersgrænser på sociale medier har gjort mig bekymret for, om vi som samfund er ved at gøre vores børn og unge en bjørnetjeneste ved at lege endnu mere barnepigestat? Et vigtigt spørgsmål, der især trænger sig på hos mig, er hvordan vi skaber rammer, hvor børn og unge lærer, at det er okay at fejle. Det er jo netop fejlene man lærer af, og i sidste ende lærer at tage ansvar for ens eget liv. Det liberale svar er klart: Vi skal give børn og unge plads til at begå fejl, mens de stadig har forældre, andre voksne og samfundet i ryggen.

Drukvaner – ikke kun et problem

Unge og alkohol er et emne, der ofte debatteres heftigt. På den ene side skal vi tage de alvorlige risici ved alkohol alvorligt. Fx viser undersøgelser, at mere end 6% af danskerne har tegn på moderate alkoholproblemer, og hvert år dør over 30 personer i trafikulykker, hvor alkohol er indblandet. Det er bekymrende tal, der kræver opmærksomhed.

På den anden side er det også vigtigt at anerkende, at alkohol kan være en social erfaring, der spiller en vigtig rolle i unges udvikling. At lære sine egne grænser at kende er en vigtig del af at blive voksen. Hvis vi udelukkende fokuserer på forbud og først giver unge frihed til at drikke som 18-årige, risikerer vi at sende dem uforberedte ud i situationer, hvor de skal navigere i alkoholens udfordringer alene.

Er det fx bedre, at unge fejler alene i et kollegiekøkken eller under en ferie i udlandet uden støtte fra voksne? 

Historien om Adam og Eva viser os, at det forbudte ofte bliver endnu mere spændende. Hvis alkohol bliver endnu mere bandlyst fra forfester og gymnasiefester, kan det føre til, at unge i højere grad drikker i skjul, hvilket skaber farligere situationer uden opsyn eller støtte fra voksne.

Derfor er det vigtigt at finde en balance mellem at beskytte unge mod alkoholens farer og samtidig give dem mulighed for at udvikle sunde og ansvarlige vaner. Denne proces bør begynde derhjemme, hvor de kan lære i trygge rammer med støtte fra voksne.

Sociale medier: At lære ansvar gennem brug, ikke forbud

Borgerforslaget om en aldersgrænse på sociale medier kommer fra et godt sted – at man vil beskytte børn og unge mod stress og urealistiske kropsidealer. Men er løsningen at pakke dem ind i vat, indtil de fylder 18 år, og hvornår får de så deres digitale dannelse? Det kan godt ske, at man ville se et fald i børn og unge under 18, som mistrives eller er tilknyttet psykiatrien, men det ville ikke undre mig, hvis man samtidigt ville se en enorm stigning hos dem, som lige er fyldt 18 – de ville simpelhen få et kæmpe chok, i stedet for den gradvise tilvænning, som de gennemgår i dag. 

Sociale medier er og bliver en del af vores verden, og børn og unge skal lære at navigere i det. 

Det kræver guidning – ikke forbud. Forældre og lærere bør i stedet være gode forbilleder og tage dialogen om, hvordan man bruger sociale medier kritisk og ansvarligt. Fejlen ved et overilet opslag eller en dum kommentar er langt mindre skadelig, når den bliver håndteret i et trygt miljø – og ikke først på arbejdsmarkedet eller som voksen. 

At fejle er at lære

Unge skal have plads til at eksperimentere og lave fejl – ikke fordi vi som voksne ikke bekymrer os, men fordi vi netop gør det. Når de er under 18 år, er de stadig under deres forældres vinger og samfundets opsyn. Det er her, de skal lære at falde og rejse sig igen. Hvis vi skærmer dem for alle udfordringer og beslutninger, risikerer vi at sende dem ud i voksenlivet uden værktøjerne til at håndtere det.

Så lad os trække vejret og lade de unge fejle – for det er netop deres fejl, der former dem til selvstændige voksne, der kan og vil tage ansvar. 

Af Helene Lykke, Liberal Alliance

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her