I en kort pause mellem de hektiske auditions til musicalen What is Love finder instruktør Anna Schulin-Zeuthen et øjeblik til at reflektere over dagens forløb. Hun har netop haft første hold igennem til audition og er overvældet over den høje kvalitet, hun har set.
– Alle er så gode, siger hun med et smil. – Det sværeste bliver nu at sortere fra og vælge, hvem der skal have en rolle i stykket. Det er en opgave, der kræver både præcision og følsomhed, og Anna arbejder tæt sammen med Nellie Bethel (koreograf), Thomas Bay, Martin Skriver og Rob Hartmann (producent) om at udvælge de personer, der bedst kan formidle den historie, musicalen bygger på.
I cafémiljøet i foyeren til Fredericia Musicalteater tager Anna sig tid til at dele sine tanker om auditionsprocessen, og hvad der kræves af de performere, der søger om en rolle i denne unikke produktion. For Anna er det ikke kun teknisk dygtighed, der tæller. Det handler i høj grad om tilstedeværelse og ægte engagement.
At vælge ud fra mere end bare teknik
For Anna, der kommer fra klassisk teater, handler det ikke kun om at finde performere, der mestrer dans, sang og skuespil, men dem der kan bringe sig selv ind i rollen.
– Jeg leder efter folk, der ikke bare spiller overfladisk, men som tør bringe sig selv ind i rollen. Det handler om ægte tilstedeværelse og ikke bare idéen om følelser, men en vilje til at være autentisk og til stede sammen med os andre, forklarer hun og understreger vigtigheden af at skabe en forbindelse både med medspillere og med publikum.
Dette ægte nærvær er noget, Anna ser som fundamentalt i et stærkt ensemble. Det er ikke nok bare at udføre koreografien eller synge ordene – det skal formidles med følelse og nærvær.
Når Anna taler om at vælge de rette mennesker til What is Love, nævner hun, at det specielt er sangen, der spiller en stor rolle i at bringe 90’erne til live.
– Sangmæssigt leder vi efter nogen, der mestrer en teknik, der kaldes belting – det er en kraftfuld og energisk sangstil, som er meget fremtrædende i musicals, fortæller hun. Men det stopper ikke der. Anna kigger også på, hvordan performerne bruger deres kroppe til at fortælle en historie – et element, der er essentielt for at formidle den teatralske dybde, musicalen kræver.
For Anna, som har arbejdet med klassisk teater, er det en helt ny verden at skulle bedømme auditions til en musical. Derfor er det vigtigt for hende at se på performernes evne til at bruge både krop og stemme i samspil, så de kan skabe en autentisk og levende karakter.
Som instruktør er Anna ansvarlig for at definere, hvordan auditionrummet fungerer, og hvilke kvaliteter, der skal bedømmes. Efter hver audition samles Anna og de øvrige bedømmere for at diskutere, hvem der har gjort indtryk.
– Indtil videre er det primært mig, der definerer, hvordan audition-rummet skal fungere, og hvad vi arbejder med. Men bagefter samles vi i det kreative hold og diskuterer, hvem der har gjort indtryk, og hvem vi husker bedst, siger Anna.
De øvrige bedømmere, herunder Chief 1 og Riffi, som har stor erfaring fra musikbranchen, har også været med til at evaluere auditionerne. De bidrager med deres unikke perspektiv på popsang og musikalitet, selvom de ikke har arbejdet med musicalteater før.
– De har kigget med i to dage og bidrager med deres ører, når det gælder popsang, fortæller Anna. I sidste ende er det dog hende, der træffer den endelige beslutning om, hvem der skal arbejde videre med projektet.
Anna understreger vigtigheden af samarbejde og ægte tilstedeværelse i et ensemble. Det handler om intuition og en følelse af, at alle performerne er ægte og til stede i rummet.
– Jeg ser efter mennesker, der er nærværende og ærlige i rummet. Den ærlighed skaber ofte også ydmyghed og forståelse for andre. Når folk er til stede med sig selv og deres omgivelser, er de som regel også gode til at samarbejde, siger Anna og afslører, at ægthed er fundamentet for et stærkt ensemble. Det er denne oprigtighed, der ofte skaber et unikt samarbejde og et stærkt bånd mellem skuespillerne.
En af de unikke udfordringer ved at caste til What is Love er, at musicalen er ny, og manuskriptet stadig er under udvikling. Anna ser denne proces som både en fordel og en udfordring.
– Manuskriptet er stadig under udvikling, så nogle roller er ikke helt færdigformet endnu. Det giver mig mulighed for at tilpasse karaktererne til de performere, jeg vælger, siger Anna. Det betyder, at de skuespillere, der bliver valgt, kan få en rolle, der er skabt specielt til deres talent og personlighed.
Mens det giver Anna en stor fleksibilitet at kunne tilpasse rollerne, er det også en udfordring.
– Hvis rollerne var fast definerede, ville jeg vide præcis, hvad jeg ledte efter. Men her kan enhver, der kommer ind, potentielt blive en gave, fordi de bringer noget unikt, som jeg måske ikke havde forestillet mig, siger hun. Det er den uforudsigelighed, der gør casting til en spændende proces, men også en svær en, da der er så mange talentfulde personer, der kæmper om de få pladser.
Anna er også blevet positivt overrasket over auditionerne. Selvom hun kommer fra et klassisk teaterbaggrund, har hun været imponeret over, hvordan mange af de auditionerende har arbejdet med tekst og skuespil.
– Jeg er blevet positivt overrasket. Jeg kommer fra klassisk teater og vidste ikke, hvad jeg skulle forvente indenfor skuespil, når der er så stort fokus på sang og dans. Men mange af dem er fantastiske til at arbejde med tekster og tage imod instruktion, hvilket har været en stor glæde at opleve, siger Anna, der er glad for at have set et så stærkt niveau blandt de auditionerende.
En drøm om at forme musicalteater
At arbejde med What is Love har været en mulighed, Anna har længtes efter.
– Som instruktør bliver man ikke ansat på traditionel vis – man bliver tilbudt opgaver. Jeg har længe haft lyst til at arbejde med, hvordan musicalteater kan udvikle sig og blive noget mere end de traditionelle musicals, vi kender. Det her er en fantastisk mulighed for at bringe min baggrund ind og skabe noget nyt, siger hun.
Med et åbent sind og en klar vision er Anna Schulin-Zeuthen klar til at bringe What is Love til livet, og hun er sikker på, at det vil blive et intenst og spændende forløb, når stykket endelig begynder at tage form.
– Når det først begynder at tage form, går det lynhurtigt. Det bliver intenst, men også utrolig spændende, afslutter hun med et smil.