FORBRUGER. Sommeren har sine egne veje, lunefulde som vejret og mærkelige som menneskets tilbøjeligheder til at købe apparater, vi måske ikke engang anede, at vi manglede. Hvem husker ikke fortidens små moderigtige luner som sodastream-maskinen, brødbagemaskinen eller for den sags skyld den smålegendariske elektriske kniv, der alle pludselig og nærmest uforklarligt blev allemandseje? I år har en tilsvarende bølge af velvære og nostalgi ramt, og det gælder også i Fredericia. Her skal sommerens store hit ikke findes i de gængse kategorier som gasgrill, robotplæneklippere eller oppustelige badebassiner, men derimod i en maskine, der bringer farverige minder frem hos enhver med en barndom placeret i 80’erne og 90’erne.

Det handler nemlig om slushicemaskinen, der med sin kølige elegance og sit simple, men alligevel lækre koncept har taget isenkræmmerne med storm. Hos Fredericia Isenkram på Vejlevej står indehaver Daniel Sohrt Huusmann midt i denne uventede begejstringsbølge og kan knap nok få armene ned over sommerens søde succes.

»Det har været sommerens helt store trend. Det må man klart sige. Hvis der er noget, der stikker ud hos os i år, så er det vores slushicemaskiner,« siger Daniel med en begejstring, der næsten er til at smage.

Han fortæller, hvordan maskinerne tidligere har været noget, man måske lejede til børnefødselsdage, byfester eller andre større arrangementer. Her stod slushicemaskinen på lånt tid og var en flygtig glæde, reserveret til enkelte særlige begivenheder. Men i dag har den fundet vej til folks egne køkkenborde i en størrelse og til en pris, hvor stort set alle kan være med. Pludselig summer og brummer maskinen tilfreds i de private hjem med sin uimodståelige blanding af farverig sirup og fintknust is, mens familien samles omkring det moderne alter for sommerlig selvforkælelse.

»Det er convenienceforbrugerne, der slår til, og det er et behov, som opstår nærmest ud af ingenting,« siger Daniel og tilføjer, at præcis det samme skete med ismaskiner som Ninja CREAMi for et halvt år siden.

Som isenkræmmeren fortæller, handler det især om maskinens appel til bekvemmelighed, hvor man ikke længere behøver stå i kø ved strandens iskiosk for at få sit kølige sukkerkick – man producerer det blot selv hjemme på køkkenbordet, og den lille luksus bliver til en hverdagsting i takt med temperaturen, der stiger udenfor.

At sommeren 2025 har budt på strålende solskin i visse perioder, har da også kun skubbet yderligere til kundernes villighed til at gøre plads til endnu et apparat i hjemmet. For som Daniel konstaterer, skabte sidste uges varme sommerdage perfekte betingelser for de spontane indkøb, hvor idé og handling næsten smelter sammen.

»Når folk går ind i en butik og har det varmt, så virker tanken om en iskold slushicemaskine jo helt fantastisk. Så vi har skullet være hurtige for at følge med efterspørgslen,« fortæller han med et lille smil i stemmen, der antyder, at dette trods alt er et luksusproblem, han gerne lever med.

Men det lunefulde danske sommervejr viser sig også denne uge fra sin mindre gavmilde side, nu hvor regnen har taget over, og temperaturen er faldet. Denne vekselvirkning mellem højtryk og lavtryk har betydet, at Daniel gennem hele sommeren har befundet sig i lidt af en logistisk linedans. Han skal sørge for at have nok maskiner på lager til de varme perioder, uden samtidig at ende med en overflod, når vejrguderne pludselig skifter mening og kundernes impulser afkøles som denne uge.

»Det er klart, at slushicemaskinen er meget vejrafhængig. Når temperaturen stiger, stiger vores salg tilsvarende hurtigt. Det er jo et ægte impulskøb,« siger han og ler lidt.

Den særligt populære model i år hedder Seeger, og den har fået ekstra opmærksomhed på grund af sin funktionelle alsidighed. Det handler nemlig ikke kun om den klassiske slushice, men også om muligheden for at lave milkshakes og hjemmelavede iskaffer. Dermed er maskinen rykket fra bare at være en sjov sommerting til nu at være et multifunktionelt køkkenredskab, der både dækker familiens praktiske behov og giver plads til små gastronomiske eksperimenter.

»Seeger-modellen ligger rigtig godt i pris, og så kan den altså noget ekstra. Det tiltaler virkelig folk,« fortæller Daniel, som med sin lange erfaring i isenkrambranchen hurtigt kan spotte en nyklassiker på lang afstand. Han forklarer, hvordan kunderne i dag ikke kun ønsker hurtige løsninger, men også søger en oplevelse og en følelse af kvalitet, når de investerer i et nyt apparat. For Daniel handler det om, at forbrugerne ganske enkelt vil have noget for pengene, og gerne lidt mere, end de måske forventede.

Spørger man ham om årsagen til maskinens store popularitet, tøver han derfor heller ikke et øjeblik med at pege på kundernes voksende interesse for kvalitet og deres lyst til at nørde med tingene hjemme i køkkenet. Slushicemaskinen har, præcis som sous-vide og avancerede espressomaskiner gjorde det for få år siden, fundet en plads som en del af hverdagslivets små kreative fornøjelser.

»Kunderne vil jo gerne gå op i tingene, de køber. Der skal helst være noget at nørde med, noget man kan finjustere eller lave på nye måder. Så folk er også villige til at lægge lidt flere penge på bordet, hvis de føler, de får kvalitet,« forklarer han.

Slushicemaskinens popularitet siger dog ifølge Daniel også noget mere generelt om fredericianernes aktuelle købelyst. For det er ikke kun køkkenapparater, der har ramt plet hos kunderne denne sommer. Også havemøbler, parasoller og sågar nye Hollywood-makeupspejle med telefonholder har fundet vej til byens hjem. Og selv om produkterne umiddelbart spænder bredt, ser Daniel en klar fællesnævner: Kvalitet, holdbarhed og glæden ved ting, der kan skabe fornøjelse i mere end blot én enkelt sæson.

»Vi er jo glade for ting, der kan bruges i flere år. Vores teaktræsmøbler er for eksempel meget populære, fordi man kan bruge dem år efter år. Det samme gælder vores parasoller, hvor kunderne også gerne betaler lidt mere for en bedre kvalitet,« forklarer han og understreger, at kunderne i stigende grad prioriterer kvalitet og muligheden for selv at skabe små øjeblikke af luksus derhjemme.

Men selv om kunderne tydeligvis værdsætter holdbarhed og kvalitet, indrømmer Daniel Huusmann gerne, at denne sommer alligevel har været helt speciel. Faktisk kan han ikke huske, at butikken tidligere har oplevet en vare i samme prisklasse, der er blevet revet ned af hylderne i samme omfang, som slushicemaskinen er blevet det denne sommer.

»Hvis man skal tage slushicemaskinen, så tror jeg ikke, at jeg nogensinde kan huske et produkt, vi har kunnet sælge så mange af på så kort tid i den prisklasse,« fortæller isenkræmmeren.

For Daniel handler det imens om langt mere end bare salgstal. Det handler om glæden ved at se, hvordan noget så enkelt som en frossen drik kan skabe fællesskab og gode stunder. Derfor har han da også selv maskinen kørende ude i butikken hele tiden.

»Vi har haft folk inde, mens vi har prøvet alt muligt af i maskinen. Fra cola og kakaomilkshake til æblenektar. Man kan nærmest sige, at maskinen er blevet en lille attraktion herude. Så ja, vi hygger os faktisk med det,« afslutter Daniel, igen med et smil i stemmen, der næsten er lige så sødt som en slushice i sommervarmen.