POLITIK. For Det Konservative Folkeparti i Fredericia er der ingen tvivl om, at distriktskolemodellen har stået urørt alt for længe. Byrådsmedlem Kirsten Hassing Nielsen kalder det skammeligt, at den aldrig er blevet analyseret til bunds.
»Vi skal have den evalueret. Det har Det Konservative Folkeparti sagt hele tiden. At vi skal have lavet en analyse af hele modellen, der er i dag,« siger hun.
Hun peger på, at Fredericia ligger lavt, når man ser på elevernes resultater ved folkeskolens afgangseksamen. »Hvis man kigger på karaktergennemsnit og sammenligner det med andre kommuner, der ikke har distriktskolemodellen, så går det jo gevaldigt bedre. Og det kan jo sagtens være en sammenhæng. Men det er jeg ikke ekspert til at kunne sige. Men det er jo fuldstændig rigtigt, at det ligger lavt, når det handler om afgangseksamen i folkeskolen. Og det gør bare behovet endnu større for at få kigget på det hele. Modellen har eksisteret i en årrække nu, og det er skammeligt, at den ikke er blevet evalueret eller analyseret noget før,« siger Kirsten Hassing Nielsen.
Hun nævner især ledelsesstrukturen som et svagt punkt. »Der er nogle ulemper ved det her med ledelsen. Nærledelse kan godt være en udfordring. Jeg kunne godt tænke mig, at lederen på matriklen havde mere ansvar og mere frihed til at kunne forme den skole, som de gerne vil have. At lederen har ansvaret for budgetterne og også friheden og mulighederne til at danne den skole, de ønsker. Det er i hvert fald noget, jeg synes, man burde ændre,« siger hun.
Overgangen til 7. klasse ser hun også som problematisk. »Det er en udfordring. Det er en udfordring for mange elever. Der er også nogen, der ikke har det som et problem, men det er en udfordring. Og det er jo også derfor, at 17-4-udvalget, der har beskæftiget sig med fremtidens skole, netop har sagt, at en ny skole skal kunne rumme fra 0. til 9. klasse. Der er styrker ved at have både indskoling og udskoling samlet ét sted. Det giver lærerne mulighed for at følge eleverne igennem hele folkeskolen. Risikoen, når man skifter skole i syvende, er, at noget går tabt i overleveringen,« siger hun.
Men hun vil ikke endnu konkludere, at modellen skal rulles tilbage til en fuld 0.–9. struktur på alle skoler. »Nej, det ved jeg ikke. Det tror jeg er for tidligt at sige meget klart. I første omgang har jeg behov for, at vi får en meget, meget grundig analyse af det hele. Og så vil det være ud fra det, at jeg kan vurdere, hvad der skal til,« siger Kirsten Hassing Nielsen.
I de kommende dage spørger AVISEN byens byrådspolitikere og spidskandidater om modellen for at gøre fredericianerne klogere på, hvad de mener; én for én.
Læs også