De gratis bybusser i Fredericia har været en enorm succes, men succesen har haft en uventet bagside. Presset på busserne er blevet så stort, at chauffører, fagforeninger og Sydtrafik nu har fået nok. Derfor indføres der et forbud mod cykler og el-løbehjul i bybusserne.

Ifølge viceborgmester og gruppeformand for Socialdemokratiet, John Nyborg, handler beslutningen om både sikkerhed og plads.

»Der er så mange, der gerne vil med – også med cykler og el-løbehjul – at der ikke længere er plads til barnevogne, klapvogne og rollatorer. Det giver konflikter, og både arbejdsgiverne og arbejdstilsynet har vurderet, at der må gøres noget,« siger han.

Forbuddet skal skabe ro
De mange konflikter mellem chauffører og passagerer har været en central årsag til, at kommunen nu siger stop.

»Chaufførerne skal ikke stå midt i skænderier, fordi der ikke er plads. Det er deres arbejdsplads, og det skal være trygt at gå på arbejde. Derfor har vi valgt at lytte til indvendingerne og indføre et generelt forbud,« fortæller John Nyborg.

Det betyder dog ikke, at debatten er slut. Ifølge ham vil man allerede i forbindelse med evalueringen af bybusordningen se på, om der kan findes nye løsninger.

»Vi må tage emnet op igen, når vi evaluerer hele området. Måske kan vi finde en anden måde at håndtere det på, men lige nu er der ikke plads, og vi har ikke økonomi til at udvide busflåden,« siger han.

Overvejede myldretidsforbud
Et alternativ kunne have været at begrænse forbuddet til myldretiden, men det blev forkastet.

»Vi talte om at lave restriktioner i bestemte tidsrum, men blev enige om at gøre det generelt for at undgå tvivl. Det skulle være klart for alle, hvad reglerne er,« siger John Nyborg.

Sikkerheden spiller også ind
Ud over pladsmangel spiller sikkerheden en vigtig rolle i beslutningen.

»El-løbehjul fylder meget, også når de er klappet sammen. Hvis der sker en hård opbremsning, kan de glide ud og ramme andre passagerer. Derfor er det ikke forsvarligt,« forklarer han.

I stedet prioriterer man plads til hjælpemidler og børnefamilier.

»Der skal fortsat være plads til rollatorer, kørestole, klapvogne og barnevogne. Men noget måtte give sig, og det blev el-løbehjulene. Det er ikke optimalt, men det er nødvendigt lige nu,« siger John Nyborg.

Mangler økonomi til flere busser
Muligheden for at indsætte flere busser er ifølge Nyborg ikke realistisk med det nuværende budget.

»Der er ikke penge i budgettet til at udvide lige nu. Vi håber, at vi i budget 2026 kan se på, om der kan laves flere inddupleringer af busserne. Men det kræver, at økonomien følger med,« siger han.

Et midlertidigt kompromis
For John Nyborg er beslutningen først og fremmest en konsekvens af succes.

»Gratis bybusser har været en stor gevinst for Fredericia. Det er et af de bedste tiltag, vi har haft i mange år. Men succesen har også vist, at vi skal tilpasse os. Det her er et nødvendigt skridt for at sikre, at busserne fortsat fungerer for flest muligt.«